What policies? What plans?

4 11 2012

 

 

 

Education Policy: What is BN’s and PR’s policy if either wins the GE13?

Education, needless to say is the cornerstone of a country’s development and even civilisation. It is an investment into our children to make them good persons, good and useful citizens. WE cannot look at education merely to produce technocrats but weak and valueless human beings.

It is no secret that almost most will agree that generally the education standards in our country, from primary to tertiary is low. We have been having inconsistent education policies for the past many years that has caused major damage to the education of our kids.

Again, I cannot be accused as being excessive when I say that much of our education policy is weak and not well thought out because it has been unnecessarily politicised rather than being focused on quality and proper objectives. The standard of English in our country has declined to an embarrassing low due to politics interfering into our education policy making process. We produce graduates who seem to lack the ability to think and reason.

IF we look at the Government schools, it is plagued with all sorts of problems such as gangsterism, truancy, low quality teachers and school environment. Too much religion in school, especially “Islam”, instead of focusing on academic excellence has also contributed in wastage of resources. We seem to lack commitment to give our children the best education possible in the best environment possible.

We may have KLCC and world class physical facilities at KLIA, but our government schools, especially the National Type schools are generally pathetic. This probably explains why there is an increase in private schools. One barometer of how good our schools are is to ask this question: how many of our Ministers and MPs have their own children studying in Government schools?

After more than 50 years, we still have not come up with a solution to the separation and the consequences of having sekolah kebangsaan and vernacular schools.

With all the above problems, wouldnt the Rakyat like to know what is the education policy and plans that BN or PR have before they cast their vote?

Peace !





Towards Improving Our National Education System

14 08 2012

Around circles of readers, many have discussed and asked among themselves the appropriateness and the need for Malaysia to streamline their education system and importantly, the effort to improve the quality of our schools as a whole.

Chief among the concerns is the legality of vernacular schools itself vis-á-vis the Constitution and the Education Act 1996.

This I may add has been discussed rather thoroughly here.

But this issue shall be discussed at another time.

My main interpretation of school’s education system is this:

It must be free from any religious or cultural extremities.

In a way, it should be secular. Secular sounds dirty these days. Mainly because the word had been bastardised to the extent, it meant atheism or a belief system that is devoid of any religious connotations. Worse, it meant anti-Islam. However, the definition of secularism with regards to our children’s education should not be taken to the extreme. Certainly it does not mean that one rejects religion and faith in totality.

What we need is moderation.

These days, the majority of school children in national schools are Malays. Therefore, inadvertently Islamic teachings made their way into the schools’ general rules and education philosophy. I assume, those who are more objective as well as those who are not a fan of Anwar Ibrahim will pin point the cause of this ‘Islamisation’ of our national schools and the reason why non-malays shun these schools stemmed from the period when Anwar Ibrahim was the Education Minister.

That too, is an issue that can be discussed in another place.

But what I imagine is a school system that do not put too much emphasis on skin deep outlook on what is Islamic and what is not. It means, an education philosophy that prioritises worldly skills and knowledge instead of just focussing to permeate an intense Islamic culture within a school’s environment.

Without a doubt, this has made non Muslims felt alienated in their own surroundings. Parents were not happy. Even the less conservative Muslims found it hard to digest some of the do’s and don’ts. The effort to educate the children properly seems lost in the midst of all this. As the result, we cannot develop a well rounded Malaysians who are capable to interact with each other with ease.

In other words, the recent education system is worse than the education set in the 60’s, 70’s and till the mid 80’s. Experts pin pointed it due to the degradation of national schools; both in quality and self respect.

The cliché now is the world is changing at a rate faster than our children’s ability to absorb and comprehend all the knowledge. If we burden them with misguided priorities, then our future generations are trapped in a cycle of ignorance, or being mediocre at best.

Toning down religious and cultural extremities enables the school to produce a much healthier environment where tolerance is paramount and it breaks down the barriers between races, castes and classes. Emphasising too much on the ritual demands will not breed respect in fact, will isolate the children from each other. It will be “it’s us against them” mentality. And this does not happen in malay majority schools only.

How to move forward and take that jump in order to escape the mediocrity of our education system?

It is about time the Ministry of Education take a stronger role in steering our children’s future away from the negative elements that have been plaguing it. Elements that have always been sniping and eating away the very fabric of one’s edification in growing up within our Malaysian universe.

The bigger objective here is always a two edged sword. One that can improve via knowledge, a whole generation of Malaysians and one that also inculcate the spirit of togetherness and racial harmony among the children.

Of course this can be done with a single stream national education system. Preferably at the primary level.

Delving into few discussions on the one school system, there are obviously few doubts being raised among the concerned readers. Among others, questions regarding the quality of education and syllabus, quality of teachers and their approach, learning environment and school’s infrastructure as well as its overall ability to coalesce different ideologies, religions and cultures into one symbiotic and workable system.

Generally, many agreed that the holistic performance of the students is very important for their own future and this can only be done if the MOE is not weak in steering its direction and truly knows how improvements can be implemented.

One of the reasons why national schools could not generate enough interests from all levels of society is due to its inability to churn good students across the board. Yes we do have excellent schools that produce a myriad of high achievers. But these schools are far from between. The MOE should make all national schools at par with their more affluent counterparts.

Fortunately, all the points above are being discussed in the national education dialog which have been running since April 2012. They have 9 priority fields which they ought to improve which are:

1. quality of teachers

2. quality of headmasters

3. quality of school

4. curriculum and its evaluation

5. multilingual proficiency

6. post-school opportunity

7. role of parents and community

8. knowledge resources in school and its effectiveness

9. teaching methods and administrative structure

This could be the biggest project MOE has embarked since Penyata Razak in 1956 and Rahman Talib Report in 1960.

On that note, I do hope the MOE will reinstate the PPSMI after reviewing the youtube video below.

Thank you.

_________________________

An article by:

Jebat Must Die





Sikap Yang Tidak Bertanggungjawab

9 05 2012

Surat Pembaca : Tragedi Adik Afiq Hamizan

  • Salam tuan,
  • Berkenaan entry tuan yang bertajuk “Cruel Human Beings”. Saya ingin berkongsi satu tragedi yang baru saja berlaku ke atas seorang kenalan saya, Afiq Hamizan. Begini ceritanya.
  • Afiq Hamizan merupakan penjaga gol pasukan sekolahnya untuk pertandingan boasepak MSSDHL (Masjlis Sukan Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat) bawah 15, 2012. Insiden berlaku dalam satu perlawanan di antara sekolahnya SMK Engku Husain, Semenyih dengan SMK Pandan Jaya yang telah diadakan di SMKA Maahad Hamidiah, Kajang pada hari Isnin , 9 April 2012.
  • Dalam perlawanan itu Afiq Hamizan telah mendapat kecederaan di kepala akibat pertembungan dengan pemain lawan ketika beliau mempertahankan golnya. Pihak keluarga tidak mempertikaikan mengapa pemain lawan mencederakan beliau dan boleh menerima bahawa ia adalah adat permainan. Setiap sukan ada risko dan itu difahami.
  • Tetapi apa yang tidak dapat diterima adalah kecuaian, pengabaian dan sikap tidak bertanggungjawab guru-guru atau pihak penganjur yang jelas tidak mengambil berat kecederaan yang dialami Afiq Hamizan. Tidak ada siapa yang membuat assessment ke atas tahap kecederaan beliau walaupun ia adalah kecederaan yang akhirnya membawa maut. Afiq Hamizan dikatakan telah mendapat kecederaan dalam lingkungan pukul 10 pagi sewaktu pasukannya sedang mendahului 2 – 0. Perlawanan berakhir dengan pasukannya memenangi perlawanan 2 – 1. Oleh itu dakwaan bahawa Afiq Hafizan mendapat kecederaan dalam pukul 10 pagi adalah munasabah.
  • Walaupun kecederaan berlaku di waktu pagi, Afiq Hamizan hanya di bawa ke klinik untuk rawatan pada sebelah petang oleh gurunya. Saya sendiri telah pergi Klinik Kesihatan Semenyih untuk mendapatkan pengesahan dan rekod mereka menunjukkan Afiq Hamizan tiba di klinik itu pada pukul 3.57 petang. Bagaimanapun ibu Afiq mendakwa dia menerima panggilan dari kakitangan klinik lebih kurang pukul 4.20 petang selepas pihak klinik membuat persiapan untuk menghantar anaknya ke hospital Kajang.
  • Dikatakan pihak sekolah telah mempertanggungjawabkan dua orang guru – seorang guru dan seorang ustaz – untuk menyelia aktiviti yang melibatkan perlawanan pada hari tersebut. Tidak diketahui guru mana telah menghantar Afiq Hamizan ke Klinik Kesihatan Semenyih pada petang itu, tetapi yang jelas tidak ada seorang guru pun yang telah menelefon ibubapanya untuk memaklumkan kecederaan anak mereka. Sesungguhnya guru-guru ini mempamerkan suatu sikap yang amat tidak bertanggungjawab dan tidak mungkin dapat diterima oleh mana-mana orang waras. Untuk apa pihak sekolah meminta ibubapa memberikan nombor telefon kecemasan untuk dihubungi kalau tidak tahu bila ia patut digunakan?
  • Bayangkan 6 jam yang berlalu begitu saja sebelum Afiq Hamizan dibawa ke klinik. Bayangkan itulah tempoh Afiq Hamizan terbiar tanpa rawatan yang amat diperlukannya. Bayangkan pula kesakitan yang ditanggung sepanjang tempoh itu.
  • Rakan-rakan Afiq menceritakan beliau telah diusung keluar dengan stretcher selepas insiden di padang – rakaman percakapan rakan-rakan Afiq Hamizan menceritakan tentang apa yang berlaku dikepilkan dalam folder satu lagi untuk rujukan tuan Syed. Dari rakaman itu tuan boleh mendengar bahawa ada pasukan PBSM disediakan oleh penganjur. Tetapi peranan mereka untuk Afiq Hamizan pada pagi itu hanyalah sekadar mengusung beliau menggunakan stretcher ke tepi padang. Selepas itu mereka membiarkannya di bawah seliaan pasukannya.
  • Dari cerita rakan-rakannya, kita dapat tahu bahawa selepas itu Afiq Hamizan telah tidak sedarkan diri – tidur, kata mereka – buat beberapa lama dan muntah-muntah apabila beliau sedar. Tidak ada sesiapa yang tampil membuat penilaian tahap kecederaan Afiq Hamizan samada dari pihak penganjur mahupun guru yang menyelia mereka walhal muntah-muntah merupakan common symptom yang dia mungkin mengalami gegaran otak yang teruk. Seperti kata rakan-rakannya – cikgu cuma “buat tak tau, blur, anggap perkara kecil” dan mereka tidak tahu bagaimana nak ubat Afiq.
  • Dari cerita rakan-rakannya juga kita tahu bahawa Afiq Hamizan telah “dibiarkan” sementara mereka menunggu sehingga semua perlawanan hari itu tamat. Selepas tamat semua perlawanan barulah mereka “kembali kepada Afiq Hamizan” kerana tiba waktu untuk pulang. Begitupun bas hanya datang mengambil mereka dalam lingkungan pukul 2.30 petang. Dan sementara menunggu bas tiba sekali lagi Afiq Hamizan “tidur” di pondok keselamatan.
  • Selepas itu bas membawa mereka kembali ke sekolah sebelum masing-masing pulang ke rumah. Dan selepas itu barulah cikgu menghantar Afiq ke Klinik Kesihatan Semenyih yang terletak di hadapan sekolah mereka. Hanya andaian saya – tetapi saya rasa Afiq Hamizan mungkin dihantar ke klinik itu kerana ia hanya terletak di depan sekolah dan keadaan Afiq Hamizan yang teruk. Jika tidak, mereka mungkin menyuruhnya balik sendiri saja. Menurut kakitangan klinik sewaktu Afiq Hamizan tiba beliau dalam keadaan lemah dan memegang beg plastik sambil muntah-muntah. Mereka juga hairan mengapa Afiq Hamizan dihantar ke klinik pada sebelah petang sedangkan beliau mendapat kecederaan di sebelah pagi.
  • Pihak klinik kemudian menghubungi ibu Afiq Hamizan dan ibunya telah berkesempatan bersama anaknya ke Hospital Kajang dengan ambulan. Dan by the time mereka sampai di Hospital Kajang , keadaan Afiq Hamizan bertambah kritikal dan akhirnya koma. Doktor-doktor yang membuat pemerikasan ke atas beliau memaklumkan harapan untunya hidup adalah amat-amat tipis dan menasihatkan ibubapanya supaya memaklumkan kepada semua ahli keluarga mengenainya supaya “mereka tidak terlambat”.
  • Afiq Hamizan kemudian dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur untuk menjalani pembedahan kepala. Dan prosidur berkenaan hanya dapat dilakukan pada lebih kurang pukl 6.45 pagi, 10 April 2012 selepas para doktor terpaksa bekerja keras untuk menstabilkan beliau sebelum proses pemindahan dan pembedahan dapat dijalankan. Adik Afiq Hamizan kemudiannya diisytiharkan meninggal dunia pada pukul 2.24 pada hari yang sama.
  • Tuan Syed, menurut para doktor Afiq Hamizan mungkin boleh diselamatkan jika ia dihantar awal ke hospital. Apa yang berlaku adalah, akibat kecederaan yang dialami, otak Afiq Hamizan membengkak, darah mengumpul dan membeku menghalang laluan oksigen. Akibatnya sebahagian otaknya gagal mendapat bekalan oksigen dan sel-sel yang terlibat mati. Tetapi proses-proses berkenaan mengambil masa juga. Oleh itu saya berpendapat hanya orang-orang yang tidak bertanggungjawab, bodoh dan zalim sahaja akan membiarkan seseorang yang telah menunjukkan segala simptom bahawa kecederaannya serius – seperti yang berlaku ke atas Afiq Hamizan – tanpa sebarang rawatan selama 6 jam.
  • Laporan berita mengenai tragedi ini disiarkan Harian Metro dan boleh dirujuk di http://www.hmetro.com.my/articles/Mautakibatmainbola/Article
  • Saya juga attached bersama email ini
  • 1. Rakaman percakapan rakan-rakan Afiq Hamizan apabila mereka diminta menceritakan apa yang berlaku (the rakaman is not posted here).
  • Terima kasih.




Didik atau Ajar?

13 03 2012

Our schools…?

 

 

Our schools… for the young, tender ones…….

Mother: How was your first day at school?

Son: It was all right except for some men called “Teacher” who kept spoiling all our fun!

 

You may want to continue reading these too…





Soal Pendidikan Jangan Diabaikan

10 03 2012

 

Bumbung Sekolah Nak Runtuh..

Tolong amek perhatian lah. Neh kalau runtuh kena pelajar kan tak pasal2 masuk hospital jek. Bukan nak politikkan ke apa tapi amek perhatian pasal benda neh membabitkan nyawa.. kalau runtuh kena kat diri sendiri dan diri sendiri yang meninggaldunia takde orang nak kesah pun der.. cuma risau kalau kena kat budak2 sekolah ka, cikgu2 sekolah ka apa ka..
Lihat berita kat bawah neh ;
KUANTAN – Keadaan bumbung salah satu bangunan sebuah sekolah kebangsaan di sini yang hampir tercabut menjadikan ibu bapa tidak senang duduk selepas menghantar anak-anak ke sekolah.


Lebih membimbangkan, bahagian bawah bumbung yang rosak itu menjadi tempat permainan pelajar-pelajar ketika waktu rehat atau waktu pulang sekolah.

Seorang penjaga, Abdul Majid Ahmad, 63, berkata, dia yang setiap menghantar dan mengambil cucunya, Noor Aina Shafiqah Mohamad Shukri, 9, di sekolah berkenaan tidak mahu ada murid yang tercedera akibat kecuaian orang lain.

“Saya bimbang jika dibiarkan, satu hari nanti ada yang tercedera kerana saya lihat semakin hari bumbung itu sudah semakin jatuh,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, kawasan bahagian bawah bumbung itu juga tidak diletakkan tanda amaran supaya pelajar tidak menghampiri tempat itu.

Abdul Majid berkata, sebelum ini, ibu bapa pernah membuat aduan berkaitan masalah itu ketika mesyuarat PIBG – SH-

Arhh sudah, kuantan rupanya. Tolong alert lah. Ada ahti lagi nak menglynas..konon selamat. Bab bumbung sekolah pun fail. Kot ye pun mampu jaga keselamatan penduduk cuba utama kan benda yang dah terang2 nampak tak selamatnya dulu bagi membuktikan bn benar2 konsisten dalam menjaga keselamatan penduduk.
Neh yang ringkas dan cikai pun lembab nak bertindak lagi mao menglynas? Buat lawak jek der.. lue fikirlah sendiri. Bai
Bujang Senang : Tue kalau runtuh boleh buat topic bumbung sekolah runtuh.. asyik bumbung stadium dan parlimen jek jadi hujah.. muahahah




Sekolah semakin miskin? Adakah ini petanda tanggungjawab terhadap pendidikan anak bangsa semakin diabaikan?

28 02 2012

Petikan dari…

Guru mengadu dipaksa derma RM50 setahun

24/02/2012 8:39pm
Oleh NORHIDAYU MOHD. HASSAN
  • KUALA LUMPUR 24 Feb. – Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) hari ini mendakwa sebuah sekolah menengah di Batu Pahat, Johor telah memaksa guru-guru Gred 44 di sekolah itu menyumbang RM50 setahun sebagai dana kewangan sekolah berkenaan.
  • Presidennya, Hashim Adnan mendakwa, sehubungan itu wakil guru terbabit telah membuat laporan kepada NUTP baru-baru ini.
  • “Berdasarkan aduan, pentadbir sekolah dikatakan telah mengeluarkan arahan kepada 50 guru berkenaan untuk membuat sumbangan berikutan kenaikan gred mereka ke gred tersebut.
  • “Tujuan kutipan wang tersebut tidak diberikan penjelasan yang lengkap dan kaedah pengumpulan itu hanya tertera kepada guru yang memegang jawatan itu.
  • “Persoalannya, adakah arahan yang dikeluarkan pentadbir sekolah berkenaan mengikut prosedur kementerian atau ia sekadar arahan persendirian? Ini perlu dijawab pihak sekolah,” katanya pada sidang akhbar di Wisma NUTP, di sini hari ini.
  • Sementara itu, Hashim menambah, NUTP turut menerima aduan mengenai tindakan sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina di Kulai Jaya yang membuat peraturan sendiri dengan memaksa guru datang sebelum pukul 7 pagi. – UTUSAN.
Seterusnya DI SINI…




Tuntutan yang menyemarakkan lagi jurang perkauman

22 02 2012

Teresa Kok Tuntut Sekolah Cina Dan Sekolah Katholik Dibina Diatas Tapak Sekolah Kebangsaan.

 

Tanah berkenaan sudah direservekan sebagai tapak sekolah kebangsaan oleh Kementerian Pendidikan memandangkan pertambahan peratusan penduduk Melayu di Puchong.

Tapi wanita Cina yang dikatakan berasal dari baka Yahudi Kaifeng ini tidak peduli.

Dia tetap berkeras mahu  SJKC Yak Chee dan SMJK Katholik dibina diatas tapak tersebut… tak kiralah by hook or by crook.

Teresa tak peduli dan tak mahu ambil tahu akan keperluan anak-anak Melayu kepada 2 sekolah kebangsaan yang bakal dibina diatas tanah tersebut kerana itu bukan masalah kaumnya.

Bagi Teresa, keutamaan wajib diberi kepada anak-anak dari kaumnya walau dengan apa cara sekalipun. Teresa tak akan berkrompomi dalam hal ini. Itu adalah jelas.

Kepentingan pendidikan untuk bangsa Melayu boleh diletak ketepi. Baginya…bukan tanggungjawab dia untuk memikir dan mencari jalan penyelesaiannya.

 

Teresa minta kaumnya bangun untuk menuntut tapak berkenaan.

Teresa minta kaumnya berkumpul beramai-ramai menyatakan bantahan pembinaan 2 sekolah kebangsaan untuk anak-anak Melayu disitu.

Teresa minta kaumnya tanda tangan petisyen bantahan kepada Kementerian Pendidikan.

Sungguh celaka perempuan DAP ini.

Selanjutnya rakan-rakan pembaca boleh klik disini.








Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 38 other followers