What policies? What plans?

4 11 2012

 

 

 

Education Policy: What is BN’s and PR’s policy if either wins the GE13?

Education, needless to say is the cornerstone of a country’s development and even civilisation. It is an investment into our children to make them good persons, good and useful citizens. WE cannot look at education merely to produce technocrats but weak and valueless human beings.

It is no secret that almost most will agree that generally the education standards in our country, from primary to tertiary is low. We have been having inconsistent education policies for the past many years that has caused major damage to the education of our kids.

Again, I cannot be accused as being excessive when I say that much of our education policy is weak and not well thought out because it has been unnecessarily politicised rather than being focused on quality and proper objectives. The standard of English in our country has declined to an embarrassing low due to politics interfering into our education policy making process. We produce graduates who seem to lack the ability to think and reason.

IF we look at the Government schools, it is plagued with all sorts of problems such as gangsterism, truancy, low quality teachers and school environment. Too much religion in school, especially “Islam”, instead of focusing on academic excellence has also contributed in wastage of resources. We seem to lack commitment to give our children the best education possible in the best environment possible.

We may have KLCC and world class physical facilities at KLIA, but our government schools, especially the National Type schools are generally pathetic. This probably explains why there is an increase in private schools. One barometer of how good our schools are is to ask this question: how many of our Ministers and MPs have their own children studying in Government schools?

After more than 50 years, we still have not come up with a solution to the separation and the consequences of having sekolah kebangsaan and vernacular schools.

With all the above problems, wouldnt the Rakyat like to know what is the education policy and plans that BN or PR have before they cast their vote?

Peace !





Towards Improving Our National Education System

14 08 2012

Around circles of readers, many have discussed and asked among themselves the appropriateness and the need for Malaysia to streamline their education system and importantly, the effort to improve the quality of our schools as a whole.

Chief among the concerns is the legality of vernacular schools itself vis-á-vis the Constitution and the Education Act 1996.

This I may add has been discussed rather thoroughly here.

But this issue shall be discussed at another time.

My main interpretation of school’s education system is this:

It must be free from any religious or cultural extremities.

In a way, it should be secular. Secular sounds dirty these days. Mainly because the word had been bastardised to the extent, it meant atheism or a belief system that is devoid of any religious connotations. Worse, it meant anti-Islam. However, the definition of secularism with regards to our children’s education should not be taken to the extreme. Certainly it does not mean that one rejects religion and faith in totality.

What we need is moderation.

These days, the majority of school children in national schools are Malays. Therefore, inadvertently Islamic teachings made their way into the schools’ general rules and education philosophy. I assume, those who are more objective as well as those who are not a fan of Anwar Ibrahim will pin point the cause of this ‘Islamisation’ of our national schools and the reason why non-malays shun these schools stemmed from the period when Anwar Ibrahim was the Education Minister.

That too, is an issue that can be discussed in another place.

But what I imagine is a school system that do not put too much emphasis on skin deep outlook on what is Islamic and what is not. It means, an education philosophy that prioritises worldly skills and knowledge instead of just focussing to permeate an intense Islamic culture within a school’s environment.

Without a doubt, this has made non Muslims felt alienated in their own surroundings. Parents were not happy. Even the less conservative Muslims found it hard to digest some of the do’s and don’ts. The effort to educate the children properly seems lost in the midst of all this. As the result, we cannot develop a well rounded Malaysians who are capable to interact with each other with ease.

In other words, the recent education system is worse than the education set in the 60’s, 70’s and till the mid 80’s. Experts pin pointed it due to the degradation of national schools; both in quality and self respect.

The cliché now is the world is changing at a rate faster than our children’s ability to absorb and comprehend all the knowledge. If we burden them with misguided priorities, then our future generations are trapped in a cycle of ignorance, or being mediocre at best.

Toning down religious and cultural extremities enables the school to produce a much healthier environment where tolerance is paramount and it breaks down the barriers between races, castes and classes. Emphasising too much on the ritual demands will not breed respect in fact, will isolate the children from each other. It will be “it’s us against them” mentality. And this does not happen in malay majority schools only.

How to move forward and take that jump in order to escape the mediocrity of our education system?

It is about time the Ministry of Education take a stronger role in steering our children’s future away from the negative elements that have been plaguing it. Elements that have always been sniping and eating away the very fabric of one’s edification in growing up within our Malaysian universe.

The bigger objective here is always a two edged sword. One that can improve via knowledge, a whole generation of Malaysians and one that also inculcate the spirit of togetherness and racial harmony among the children.

Of course this can be done with a single stream national education system. Preferably at the primary level.

Delving into few discussions on the one school system, there are obviously few doubts being raised among the concerned readers. Among others, questions regarding the quality of education and syllabus, quality of teachers and their approach, learning environment and school’s infrastructure as well as its overall ability to coalesce different ideologies, religions and cultures into one symbiotic and workable system.

Generally, many agreed that the holistic performance of the students is very important for their own future and this can only be done if the MOE is not weak in steering its direction and truly knows how improvements can be implemented.

One of the reasons why national schools could not generate enough interests from all levels of society is due to its inability to churn good students across the board. Yes we do have excellent schools that produce a myriad of high achievers. But these schools are far from between. The MOE should make all national schools at par with their more affluent counterparts.

Fortunately, all the points above are being discussed in the national education dialog which have been running since April 2012. They have 9 priority fields which they ought to improve which are:

1. quality of teachers

2. quality of headmasters

3. quality of school

4. curriculum and its evaluation

5. multilingual proficiency

6. post-school opportunity

7. role of parents and community

8. knowledge resources in school and its effectiveness

9. teaching methods and administrative structure

This could be the biggest project MOE has embarked since Penyata Razak in 1956 and Rahman Talib Report in 1960.

On that note, I do hope the MOE will reinstate the PPSMI after reviewing the youtube video below.

Thank you.

_________________________

An article by:

Jebat Must Die





Sikap Yang Tidak Bertanggungjawab

9 05 2012

Surat Pembaca : Tragedi Adik Afiq Hamizan

  • Salam tuan,
  • Berkenaan entry tuan yang bertajuk “Cruel Human Beings”. Saya ingin berkongsi satu tragedi yang baru saja berlaku ke atas seorang kenalan saya, Afiq Hamizan. Begini ceritanya.
  • Afiq Hamizan merupakan penjaga gol pasukan sekolahnya untuk pertandingan boasepak MSSDHL (Masjlis Sukan Sekolah-Sekolah Daerah Hulu Langat) bawah 15, 2012. Insiden berlaku dalam satu perlawanan di antara sekolahnya SMK Engku Husain, Semenyih dengan SMK Pandan Jaya yang telah diadakan di SMKA Maahad Hamidiah, Kajang pada hari Isnin , 9 April 2012.
  • Dalam perlawanan itu Afiq Hamizan telah mendapat kecederaan di kepala akibat pertembungan dengan pemain lawan ketika beliau mempertahankan golnya. Pihak keluarga tidak mempertikaikan mengapa pemain lawan mencederakan beliau dan boleh menerima bahawa ia adalah adat permainan. Setiap sukan ada risko dan itu difahami.
  • Tetapi apa yang tidak dapat diterima adalah kecuaian, pengabaian dan sikap tidak bertanggungjawab guru-guru atau pihak penganjur yang jelas tidak mengambil berat kecederaan yang dialami Afiq Hamizan. Tidak ada siapa yang membuat assessment ke atas tahap kecederaan beliau walaupun ia adalah kecederaan yang akhirnya membawa maut. Afiq Hamizan dikatakan telah mendapat kecederaan dalam lingkungan pukul 10 pagi sewaktu pasukannya sedang mendahului 2 – 0. Perlawanan berakhir dengan pasukannya memenangi perlawanan 2 – 1. Oleh itu dakwaan bahawa Afiq Hafizan mendapat kecederaan dalam pukul 10 pagi adalah munasabah.
  • Walaupun kecederaan berlaku di waktu pagi, Afiq Hamizan hanya di bawa ke klinik untuk rawatan pada sebelah petang oleh gurunya. Saya sendiri telah pergi Klinik Kesihatan Semenyih untuk mendapatkan pengesahan dan rekod mereka menunjukkan Afiq Hamizan tiba di klinik itu pada pukul 3.57 petang. Bagaimanapun ibu Afiq mendakwa dia menerima panggilan dari kakitangan klinik lebih kurang pukul 4.20 petang selepas pihak klinik membuat persiapan untuk menghantar anaknya ke hospital Kajang.
  • Dikatakan pihak sekolah telah mempertanggungjawabkan dua orang guru – seorang guru dan seorang ustaz – untuk menyelia aktiviti yang melibatkan perlawanan pada hari tersebut. Tidak diketahui guru mana telah menghantar Afiq Hamizan ke Klinik Kesihatan Semenyih pada petang itu, tetapi yang jelas tidak ada seorang guru pun yang telah menelefon ibubapanya untuk memaklumkan kecederaan anak mereka. Sesungguhnya guru-guru ini mempamerkan suatu sikap yang amat tidak bertanggungjawab dan tidak mungkin dapat diterima oleh mana-mana orang waras. Untuk apa pihak sekolah meminta ibubapa memberikan nombor telefon kecemasan untuk dihubungi kalau tidak tahu bila ia patut digunakan?
  • Bayangkan 6 jam yang berlalu begitu saja sebelum Afiq Hamizan dibawa ke klinik. Bayangkan itulah tempoh Afiq Hamizan terbiar tanpa rawatan yang amat diperlukannya. Bayangkan pula kesakitan yang ditanggung sepanjang tempoh itu.
  • Rakan-rakan Afiq menceritakan beliau telah diusung keluar dengan stretcher selepas insiden di padang – rakaman percakapan rakan-rakan Afiq Hamizan menceritakan tentang apa yang berlaku dikepilkan dalam folder satu lagi untuk rujukan tuan Syed. Dari rakaman itu tuan boleh mendengar bahawa ada pasukan PBSM disediakan oleh penganjur. Tetapi peranan mereka untuk Afiq Hamizan pada pagi itu hanyalah sekadar mengusung beliau menggunakan stretcher ke tepi padang. Selepas itu mereka membiarkannya di bawah seliaan pasukannya.
  • Dari cerita rakan-rakannya, kita dapat tahu bahawa selepas itu Afiq Hamizan telah tidak sedarkan diri – tidur, kata mereka – buat beberapa lama dan muntah-muntah apabila beliau sedar. Tidak ada sesiapa yang tampil membuat penilaian tahap kecederaan Afiq Hamizan samada dari pihak penganjur mahupun guru yang menyelia mereka walhal muntah-muntah merupakan common symptom yang dia mungkin mengalami gegaran otak yang teruk. Seperti kata rakan-rakannya – cikgu cuma “buat tak tau, blur, anggap perkara kecil” dan mereka tidak tahu bagaimana nak ubat Afiq.
  • Dari cerita rakan-rakannya juga kita tahu bahawa Afiq Hamizan telah “dibiarkan” sementara mereka menunggu sehingga semua perlawanan hari itu tamat. Selepas tamat semua perlawanan barulah mereka “kembali kepada Afiq Hamizan” kerana tiba waktu untuk pulang. Begitupun bas hanya datang mengambil mereka dalam lingkungan pukul 2.30 petang. Dan sementara menunggu bas tiba sekali lagi Afiq Hamizan “tidur” di pondok keselamatan.
  • Selepas itu bas membawa mereka kembali ke sekolah sebelum masing-masing pulang ke rumah. Dan selepas itu barulah cikgu menghantar Afiq ke Klinik Kesihatan Semenyih yang terletak di hadapan sekolah mereka. Hanya andaian saya – tetapi saya rasa Afiq Hamizan mungkin dihantar ke klinik itu kerana ia hanya terletak di depan sekolah dan keadaan Afiq Hamizan yang teruk. Jika tidak, mereka mungkin menyuruhnya balik sendiri saja. Menurut kakitangan klinik sewaktu Afiq Hamizan tiba beliau dalam keadaan lemah dan memegang beg plastik sambil muntah-muntah. Mereka juga hairan mengapa Afiq Hamizan dihantar ke klinik pada sebelah petang sedangkan beliau mendapat kecederaan di sebelah pagi.
  • Pihak klinik kemudian menghubungi ibu Afiq Hamizan dan ibunya telah berkesempatan bersama anaknya ke Hospital Kajang dengan ambulan. Dan by the time mereka sampai di Hospital Kajang , keadaan Afiq Hamizan bertambah kritikal dan akhirnya koma. Doktor-doktor yang membuat pemerikasan ke atas beliau memaklumkan harapan untunya hidup adalah amat-amat tipis dan menasihatkan ibubapanya supaya memaklumkan kepada semua ahli keluarga mengenainya supaya “mereka tidak terlambat”.
  • Afiq Hamizan kemudian dikejarkan ke Hospital Kuala Lumpur untuk menjalani pembedahan kepala. Dan prosidur berkenaan hanya dapat dilakukan pada lebih kurang pukl 6.45 pagi, 10 April 2012 selepas para doktor terpaksa bekerja keras untuk menstabilkan beliau sebelum proses pemindahan dan pembedahan dapat dijalankan. Adik Afiq Hamizan kemudiannya diisytiharkan meninggal dunia pada pukul 2.24 pada hari yang sama.
  • Tuan Syed, menurut para doktor Afiq Hamizan mungkin boleh diselamatkan jika ia dihantar awal ke hospital. Apa yang berlaku adalah, akibat kecederaan yang dialami, otak Afiq Hamizan membengkak, darah mengumpul dan membeku menghalang laluan oksigen. Akibatnya sebahagian otaknya gagal mendapat bekalan oksigen dan sel-sel yang terlibat mati. Tetapi proses-proses berkenaan mengambil masa juga. Oleh itu saya berpendapat hanya orang-orang yang tidak bertanggungjawab, bodoh dan zalim sahaja akan membiarkan seseorang yang telah menunjukkan segala simptom bahawa kecederaannya serius – seperti yang berlaku ke atas Afiq Hamizan – tanpa sebarang rawatan selama 6 jam.
  • Laporan berita mengenai tragedi ini disiarkan Harian Metro dan boleh dirujuk di http://www.hmetro.com.my/articles/Mautakibatmainbola/Article
  • Saya juga attached bersama email ini
  • 1. Rakaman percakapan rakan-rakan Afiq Hamizan apabila mereka diminta menceritakan apa yang berlaku (the rakaman is not posted here).
  • Terima kasih.




Didik atau Ajar?

13 03 2012

Our schools…?

 

 

Our schools… for the young, tender ones…….

Mother: How was your first day at school?

Son: It was all right except for some men called “Teacher” who kept spoiling all our fun!

 

You may want to continue reading these too…





Soal Pendidikan Jangan Diabaikan

10 03 2012

 

Bumbung Sekolah Nak Runtuh..

Tolong amek perhatian lah. Neh kalau runtuh kena pelajar kan tak pasal2 masuk hospital jek. Bukan nak politikkan ke apa tapi amek perhatian pasal benda neh membabitkan nyawa.. kalau runtuh kena kat diri sendiri dan diri sendiri yang meninggaldunia takde orang nak kesah pun der.. cuma risau kalau kena kat budak2 sekolah ka, cikgu2 sekolah ka apa ka..
Lihat berita kat bawah neh ;
KUANTAN – Keadaan bumbung salah satu bangunan sebuah sekolah kebangsaan di sini yang hampir tercabut menjadikan ibu bapa tidak senang duduk selepas menghantar anak-anak ke sekolah.


Lebih membimbangkan, bahagian bawah bumbung yang rosak itu menjadi tempat permainan pelajar-pelajar ketika waktu rehat atau waktu pulang sekolah.

Seorang penjaga, Abdul Majid Ahmad, 63, berkata, dia yang setiap menghantar dan mengambil cucunya, Noor Aina Shafiqah Mohamad Shukri, 9, di sekolah berkenaan tidak mahu ada murid yang tercedera akibat kecuaian orang lain.

“Saya bimbang jika dibiarkan, satu hari nanti ada yang tercedera kerana saya lihat semakin hari bumbung itu sudah semakin jatuh,” katanya kepada Sinar Harian.

Katanya, kawasan bahagian bawah bumbung itu juga tidak diletakkan tanda amaran supaya pelajar tidak menghampiri tempat itu.

Abdul Majid berkata, sebelum ini, ibu bapa pernah membuat aduan berkaitan masalah itu ketika mesyuarat PIBG – SH-

Arhh sudah, kuantan rupanya. Tolong alert lah. Ada ahti lagi nak menglynas..konon selamat. Bab bumbung sekolah pun fail. Kot ye pun mampu jaga keselamatan penduduk cuba utama kan benda yang dah terang2 nampak tak selamatnya dulu bagi membuktikan bn benar2 konsisten dalam menjaga keselamatan penduduk.
Neh yang ringkas dan cikai pun lembab nak bertindak lagi mao menglynas? Buat lawak jek der.. lue fikirlah sendiri. Bai
Bujang Senang : Tue kalau runtuh boleh buat topic bumbung sekolah runtuh.. asyik bumbung stadium dan parlimen jek jadi hujah.. muahahah




Sekolah semakin miskin? Adakah ini petanda tanggungjawab terhadap pendidikan anak bangsa semakin diabaikan?

28 02 2012

Petikan dari…

Guru mengadu dipaksa derma RM50 setahun

24/02/2012 8:39pm
Oleh NORHIDAYU MOHD. HASSAN
  • KUALA LUMPUR 24 Feb. – Kesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (NUTP) hari ini mendakwa sebuah sekolah menengah di Batu Pahat, Johor telah memaksa guru-guru Gred 44 di sekolah itu menyumbang RM50 setahun sebagai dana kewangan sekolah berkenaan.
  • Presidennya, Hashim Adnan mendakwa, sehubungan itu wakil guru terbabit telah membuat laporan kepada NUTP baru-baru ini.
  • “Berdasarkan aduan, pentadbir sekolah dikatakan telah mengeluarkan arahan kepada 50 guru berkenaan untuk membuat sumbangan berikutan kenaikan gred mereka ke gred tersebut.
  • “Tujuan kutipan wang tersebut tidak diberikan penjelasan yang lengkap dan kaedah pengumpulan itu hanya tertera kepada guru yang memegang jawatan itu.
  • “Persoalannya, adakah arahan yang dikeluarkan pentadbir sekolah berkenaan mengikut prosedur kementerian atau ia sekadar arahan persendirian? Ini perlu dijawab pihak sekolah,” katanya pada sidang akhbar di Wisma NUTP, di sini hari ini.
  • Sementara itu, Hashim menambah, NUTP turut menerima aduan mengenai tindakan sebuah sekolah jenis kebangsaan Cina di Kulai Jaya yang membuat peraturan sendiri dengan memaksa guru datang sebelum pukul 7 pagi. – UTUSAN.
Seterusnya DI SINI…




Tuntutan yang menyemarakkan lagi jurang perkauman

22 02 2012

Teresa Kok Tuntut Sekolah Cina Dan Sekolah Katholik Dibina Diatas Tapak Sekolah Kebangsaan.

 

Tanah berkenaan sudah direservekan sebagai tapak sekolah kebangsaan oleh Kementerian Pendidikan memandangkan pertambahan peratusan penduduk Melayu di Puchong.

Tapi wanita Cina yang dikatakan berasal dari baka Yahudi Kaifeng ini tidak peduli.

Dia tetap berkeras mahu  SJKC Yak Chee dan SMJK Katholik dibina diatas tapak tersebut… tak kiralah by hook or by crook.

Teresa tak peduli dan tak mahu ambil tahu akan keperluan anak-anak Melayu kepada 2 sekolah kebangsaan yang bakal dibina diatas tanah tersebut kerana itu bukan masalah kaumnya.

Bagi Teresa, keutamaan wajib diberi kepada anak-anak dari kaumnya walau dengan apa cara sekalipun. Teresa tak akan berkrompomi dalam hal ini. Itu adalah jelas.

Kepentingan pendidikan untuk bangsa Melayu boleh diletak ketepi. Baginya…bukan tanggungjawab dia untuk memikir dan mencari jalan penyelesaiannya.

 

Teresa minta kaumnya bangun untuk menuntut tapak berkenaan.

Teresa minta kaumnya berkumpul beramai-ramai menyatakan bantahan pembinaan 2 sekolah kebangsaan untuk anak-anak Melayu disitu.

Teresa minta kaumnya tanda tangan petisyen bantahan kepada Kementerian Pendidikan.

Sungguh celaka perempuan DAP ini.

Selanjutnya rakan-rakan pembaca boleh klik disini.





Sebelum Menabur Wang Kepada SJK

7 01 2012

 

 

Perlu Bangunan Baru.

Ketiadaan bilik untuk guru serta kekurangan bilik darjah merupakan antara masalah yang yang disuarakan oleh Guru Besar Sekolah Kebangsaan Dataran Muda, Kampung Lubuk Kawah, Puan Wan Norasyikin Wan Yahya kepada Penyelaras Parlimen Merbok YBhg. Dato’ Hj. Tajul Urus Mat Zain ketika beliau membuat lawatan ke sekolah tersebut baru-baru ini.

Sekolah ini yang menjadi tempat menimba ilmu bagi pelajar dari Kampung Jerong, Kampung Pantai Cicak, Kampung Tanah Licin, Kampung Titi Panjang serta Ladang Kuala Muda juga terpaksa mengubahsuai ruang koridor untuk digunakan sebagai bilik stor kerana ketiadaan tempat untuk menyimpan barang serta peralatan. Menurutnya lagi, bangunan sekolah ini telah digunakan sejak tahun 1928 malah ada antara murid yang pernah belajar disini kemudiannya menjadi guru di sekolah ini dan telah pun bersara.

Ruang koridor yang diubahsuai menjadi stor.

YBhg. Dato’ ketika mengulas perkara berkenaan berkata, bangunan sekolah ini sudah tidak selamat untuk digunakan kerana usia yang sudah terlalu lama.Beliau mencadangkan sebuah bangunan tambahan dibina bagi menampung keperluan pendidikan yang sempurna di sekolah ini.

Untuk itu beliau akan meminta timbalan Menteri Pendidikan, Dato’ Dr. Puad Zarkashi untuk membuat lawatan ke sekolah ini dalam waktu terdekat.

“Sekolah ini mempunyai 2 bangunan yang mana 1 darinya dibina pada tahun 1928 dan 1 lagi pada tahun 50an, bangunan yang lama itu saya fikir sudah tidak sesuai diperbaiki jadi kita akan minta untuk bina sebuah bangunan tambahan” jelasnya.

Sekolah ini mempunyai 195 murid dengan 18 orang guru bagi sesi 2012.

Bilik guru yang sempit.

 





Satu Sistem Sekolah BUKAN merujuk kepada Sekolah Kebangsaan yang ada sekarang

12 11 2011

 

Ramai Masih Tak Faham Maksud Satu Sistem Sekolah Termasuk Menteri

Sekolah vernakular bukan penghalang Perpaduan, begitulah kata Wee Ka Siong. KLIK . Sebagai contoh, ahWee namakan Datuk Arif Shah yang belajar disekolah cina, membesar dan mengamalkan budaya Melayu dan hidup sebagai orang Islam yang baik.


“He attended a national-type Chinese school. He grew up and practises Malay culture and lives as a good Muslim,”

AhWee ….., ahWee …. Yang jadi masalah sekolah cina ni ada dua :

Pertama – Sekolah cina bersifat perkauman dimana ia menghalang interaksi kanak-kanak dari bergaul antara kaum. Kita dapat lihat bilangan pelajar berdasarkan kaum yang ada disekolah cina berapa % cina dan berapa % Melayu . Bilangan pelajar Melayu dalam sekolah cina terlalu sedikit ( 10% ? saya tak pasti ) jadi ramai kanak-kanak cina membesar tanpa berpeluang untuk berinteraksi langsung dengan mereka yang sebaya dari kaum Melayu.

Mereka ini terus membesar dalam persekitaran cina, pergi sekolah bergaul orang cina, balik rumah semua orang pun cina, keluar bermain sesama kawan cina, pergi kemana-mana pun dalam kelompok cina, dah bekerja pun cakap dan bergaul dengan rakan cina ….. Mata mereka mungkin melihat ramai orang Melayu disekeliling mereka, tapi tidak lebih sekadar santapan mata.

Sebab ramai yang langsung tidak pandai bercakap Bahasa Kebangsaan makanya mereka terus dalam kepompong masyarakat cina. Tidak banyak bezanya kalau mereka ini hidup dinegara China atau Hong Kong !

Bila dah pandai berbicara politik, waktu itu baru nak sentuh isu-isu berkaitan negara yang berbilang kaum ….. berbekalkan pendedahan semata-mata visual saja, apakah mereka ini layak bercakap tentang Malaysia yang mempunyai rakyat pelbagai kaum ?

Bagaimana mereka ini mahu faham apa yang sering kita sebut sebagai sensitiviti kaum lain ? Apalah yang boleh diharap tentang kefahaman mereka ini tentang sejarah negara yang berkaitan isu perkauman, apakah versi 31 Mei 1969 mereka, fahamkah mereka kenapa DEB diwujudkan ? Tahukah mereka bagaimana tuk nenek mereka asalnya diberikan anugerah Kerakyatan Malaysia dan TANGGUNGJAWAB generasi seterusnya meneruskan persefahaman yang terjalin dulu ?

Bagaimana mungkin kalau mereka tidak didedahkan kepada hidup bermasyarakat dari kecil hingga besar ! Apa yang mereka faham tentang KEADILAN SOSIAL dalam tuntutan KESAMARATAAN ?

Ironinya, ahWee menggunakan contoh seorang Melayu yang belajar disekolah cina ! Contoh dimana interaksi berlaku  , contoh yang berlaku pada tahap 10% disekolah cina bagi mewakili keseluruhan 100% sekolah cina. Bagaimana dengan baki 90% yang TIDAK menyaksikan / mengamalkan apa yang contoh ahWee berikan ?

Apakah Datok Arif Shah mewakili cara hidup bersekolah kesemua murid-murid disekolah cina ?

Kenapa tidak diberi contoh yang lebih realistik, contoh yang mewakili apa yang dialami oleh MAJORITI murid sekolah cina ?

Kedua – Kurangnya penekanan keatas pentingnya Bahasa Kebangsaan disekolah cina. Kesannya amat berkait rapat dengan soal integrasi antara kaum. Kalau dah tak boleh nak bertutur dalam satu bahasa yang difahami, bagaimana mahu berinteraksi ?

Sila Klik dan Baca yang membuktikan sekolah cina menghancurkan Perpaduan yang pernah saya tulis bulan April dulu berkaitan kajian yang dibuat oleh NUTP, oleh orang cina sendiri.

Apa yang Malaysia perlukan adalah SATU SISTEM SEKOLAHUNTUK SEMUA pelajar. Satu Sistem itu BUKAN seperti apa yang ada sekarang ini – SRJK atau SK. Kelemahan-kelemahan yang ada pada Sekolah Kebangsaan ditonjolkan sebagai alasan kenapa sekolah cina patut diteruskan. Juga sebagai alasan kenapa Satu Sistem Sekolah mereka tentang.

Nampak tak betapa ramai yang SALAH FAHAM tentang SATU SEKOLAH ? Satu Sistem Sekolah BUKAN merujuk kepada Sekolah Kebangsaan seperti yang ada sekarang. Itu yang mereka tidak faham atau sengaja buat tak faham.

Bendanya amat mudah – Satu Sekolah adalah SATU SISTEM PENDIDIKAN yang digunapakai untuk SEMUA. Bagaimana bentuknya , terserahlah pada kita. Jadikan Sekolah Kebangsaan yang ada sebagai asasnya, dari situ buatlah apajua perubahan / penambahbaikan yang patut.

Kalau tak suka kelas agama diadakan semasa sesi utama, maka jadikan ia kelas tambahan SELEPAS sesi utama yang diwajibkan kepada murid-murid mengikut agama masing-masing. Begitu juga kelas bahasa ibunda. POKOKnya – Semua mrudi-murid tanpa mengenal kaum diletakkan bawah satu bumbung, belajar, bermain, bergaul dan membesar bersama-sama.

BUKANKAH ITU BARU DINAMAKAN 1MALAYSIA ? Tidak ada diskriminasi, tidak ada pilihkasih.

Saya ulang sekali lagi point bagi menjawap alasan utama yang menjadi masalah kepada cina – SEKOLAH SATU SISTEM BUKANNYA SEKOLAH KEBANGSAAN SEPERTI YANG ADA SEKARANG.

Jadi saya harap pemimpin cina semua faham, errr saya harap Najib juga faham. Kalau nak teruskan belajar Bahasa Cina, ia masih boleh diteruskan melalui Sekolah Satu Sistem ini, buat dan wajibkan Kelas bahasa Cina selepas sesi utama.

Bukankah itu cara yang TERBAIK buat rakyat dan generasi akan datang ?





Jadi kenapa disalahkan sekolah vernakular? – Helen Ang

11 11 2011

Sebab Cina dan India menolak sekolah kebangsaan

 

 

Sewaktu saya membesar, daging tidak pernah dihidangkan di rumah sebab emak seorang penganut Buddha.

Penjelasan beliau kepada saya (semasa usia kanak-kanak) lebih kurang mirip kepada ajaran Hindu – agama Buddha pun dilahirkan di benua kecil India juga – iaitu lembu itu binatang ‘suci’ yang banyak berjasa kepada kita.

 

Gambar Utusan (diambil dari http://manjongmari.blogspot.com)

 

Berbalik kepada isu penyembelihan lembu di perkarangan sekolah bersempena dengan Aidil Adha.

Menteri Pelajaran Muhyiddin Yassin dalam sidang akhbar pada Nov 9 dipetik sebagai berkata: “Saya fikir pandangan itu [yakni bantahan MCCBCHST] tidak sepatutnya dikemukakan kerana mungkin boleh timbul salah faham.”

Muhyiddin juga mempersoalkan “kenapa hal sebegini dibangkit, perkara yang bukan masalah mahu dijadikan masalah”.

Sidang akhbar tersebut turut dihadiri Ketua Pengarah Pelajaran Abd Ghafar Mahmud.

Sungguhpun MCCBCHST ialah sebuah pertubuhan peringkat kebangsaan yang berpengaruh, kenyataannya itu tidak juga lepas dikecam hebat oleh pelbagai pihak.

 

Sekolah kebangsaan berciri Islam

Bayangkan kalau ianya seorang ibubapa India atau Cina yang membangkitkan perkara ini. Pasti akan dituduh sebagai mencabar Islam, ‘Islamophobe’, membuat hal, dsb.

Kontroversi yang disebutkan di atas beserta upacara-upacara bersangkut-paut agama Islam – yang mana umum dikehendaki hadir walaupun tidak mengambil bahagian, contohnya ketika bacaan doa – adalah antara sebab-sebab yang memberi kesan kepada keputusan ibubapa Cina dan India (yang rata-rata semuanya) memasukkan anak ke sekolah vernakular.

Saya bukan mengatakan hanya kerana alasan ini sahaja ataupun ianya merupakan sebab utama yang mendorong mereka membuat pilihan tersebut. Akan tetapi tidak harus dinafikan budayanya yang bercirikan Islam, diiringi dengan faktor bukan-Muslim kurang berupaya untuk melahirkan ketidakserasian kami, memang menjadi satu sebab kami menjauhi sekolah kebangsaan.

Jika hendak mendudukkan murid berbilang kaum sebangku sebagaimana disyorkan kempen Satu Sekolah Untuk Semua (SSUS), maka apa-apa kemusykilan yang mungkin timbul hendaklah dirungkai terlebih dahulu.

 

1Sekolah 1Budaya?

Scan surat diambil dari http://theunspinners.blogspot.com (klik)

.
Kumpulan penggiat siber SSUS berhasrat memansuhkan sekolah vernakular atas kritikan “suasana terpencil” di sekolah jenis kebangsaan Cina atau SRJK (C) kononnya tidak memberi peluang kepada para pelajar untuk bergaul dengan kaum-kaum lain.

SSUS mahu supaya kanak-kanak di alam persekolahan diasuh supaya kelak dapat “menyesuaikan diri dalam masyarakat majmuk negara ini”. SSUS juga berkata kegiatan-kegiatan ko-kurikulum perlu digalakkan yang mampu mendedahkan pelajar kepada kepelbagaian budaya.

Sekiranya sistem pendidikan aliran bahasa ibunda didakwa “menyerapkan nilai-nilai satu kaum sahaja”, adakah sekolah kebangsaan pula menyerapkan nilai-nilai kaum lain?

Akankah Thaipusam dan sambutan ‘Hantu Lapar’ boleh diadakan di sekolah supaya murid Melayu boleh memahami adat resam masyarakat majmuk? Ataupun diluluskan upacara-upacara Kristian yang melibatkan nyanyian, lakonan Nativity (kelahiran Yesu), Santa Claus, dsb?

Sebuah sekolah Cina di Kelantan, SJKC Kai Chih, dibawa ke mahkamah kerana mengadakan pesta tanglung di kawasan sekolah tanpa permit.

Dilaporkan bahawa Pejabat Tanah Dan Jajahan Pasir Puteh (di mana letaknya sekolah Cina itu) telah mengeluarkan notis pada 18 Sept.

 

Desakan untuk buka sekolah Inggeris

Matlamat SSUS ialah supaya anak-anak kita akan berbahasa kebangsaan sebagai bahasa utama nanti. Kempen tersebut membantah bahasa-bahasa asing dipromosikan secara meluas.

Akan tetapi melihat kepada polemik yang dicetuskan PPSMI, nampaknya bahasa Inggeris bukan sahaja dijulang tetapi diletakkan pada takuk paling atas sekali.

English – the national language of Bangsar

Malah selepas berjayanya PAGE baru-baru ini, mereka mula mendesak supaya tempoh pelaksanaan PPSMI dilanjutkan dan skopnya diperkembangkan untuk merangkumi murid Darjah Satu yang baru bersekolah.

Ada juga desakan-desakan baru untuk diadakan sekolah bahasa ibunda Inggeris meskipun BI bukan bahasa asli mana-mana suku kaum yang tinggal di Malaysia.

(Baca juga, ‘Methodists to open private schools as public standards fall‘.)

Kalau hendak kata orang Serani berbahasa ibunda BI pun tidak betul; kaum Serani mewarisi bukannya Inggeris tetapi sisa-sisa bahasa Portugis iaitu Kristang (bahasa creole).

BI mungkin hanya bahasa asli satu-satunya di Bangsar.

 

Bukan Cina bukit yang menghasut

Walaupun sekolah vernakular ialah suatu isu pendidikan namun ia tidak dapat dipisahkan daripada politik perkauman negara.

SSUS dalam memo mereka telah memberi saranan:

“Pengkajian semula sistem pelajaran negara ini haruslah dilakukan memandangkan fenomena perpecahan kaum yang semakin meruncing di masa kini. Gejala ini amatlah jelas sekali di alam siber dimana segelintir masyarakat kini mempamerkan sikap anti-negara yang semakin berleluasa. Jelas sekali, anasir-anasir ini tidak menghormati asas dan prinsip Perlembagaan negara, tiada rasa cinta kepada Tanah Air dan juga menonjolkan penulisan hasutan yang mencetuskan sentimen perkauman yang begitu ketara sekali.”

Gejala di alam siber yang diperkatakan SSUS sebenarnya menyerlah khususnya selepas pilihanraya umum Mac 2008. Sekolah Cina telah beroperasi lebih 40 tahun*, iaitu sejak Mei 13, 1969 sampai sekarang tetapi suasana kita bertegang urat hanya meruncing sejak kebelakangan ini.

Jadi kenapa disalahkan sekolah vernakular?

SSUS melemparkan tuduhan terhadap “anasir-anasir ini tidak menghormati asas dan prinsip Perlembagaan negara” sebagai bertanggungjawab atas perpecahan kaum.

Cuba fikir: Yang dipersalahkan SSUS bertekak leher di alam siber merupakan ‘anasir-anasir’ yang mendokong bahasa Inggeris ataupun bahasa Cina?

* Sekolah mubaligh mulai ditukar kepada sekolah kebangsaan ekoran pelaksanaan DEB pada 1970 sementara sekolah Cina dan Tamil tidak diusik walaupun tidak juga dibenarkan berkembang, yakni ditambah jumlah mereka.





NASIB SEKOLAH KEBANGSAAN

31 10 2011

28 September 2011

NASIB SEKOLAH TAHFIZ DAN SJK

 

Sejak akhir-akhir ini, permintaan sekolah-sekolah jenis kebangsaan dilihat semakin banyak dan melampau. Mula-mula mereka meminta peruntukan. Kemudian mereka meminta sekolah baru. Yang terbaru mereka meminta lebih banyak peruntukan daripada dahulu. Paling menyakitkan hati apabila mereka meminta kerajaan mengkaji kelemahan penguasaan bahasa Melayu di kalangan pelajar mereka.
Permintaan ini seolah-olah semakin melampau dan memualkan. Dalam mana-mana perbahasan Dewan Undangan Negeri pun, isu sekolah jenis kebangsaan pasti berbangkit. Di Negeri Sembilan sendiri isu mengenai Sekolah Menengah Chan Wa belum lagi selesai.
Mula-mula sekolah ini meminta sekolah baru kerana sekolah yang sedia ada mempunyai kapasiti pelajar yang berlebihan. Kerajaan lalu memberikan tanah baru untuk SM Chan Wa membuka sekolah yang baru. Selepas ada dua buah sekolah, mereka meminta tapak baru lagi untuk sekolah mereka. Tidak melampaukah ini?
Yang menghairankan, mengapa penduduk setempat dan wakil rakyat lobak tidak meminta kerajaan agar mendirikan sahaja sebuah sekolah baru di kawasan tersebut? Mengapa perlu sekolah Chan Wa ini dipindah-pindah? Apakah ini penyelesaian yang bijak?
Saya melihat disini, kelemahan kerajaan ialah terlalu berlembut dalam mentadbir sekolah SJK. Masalah kepadatan di SJK dapat diselesaikan sekiranya sikap rasis ibu bapa pelajar tersebut dikikis atau dibuang. Di Seremban, sekolah kebangsaan yang mempunyai kepadatan yang tinggi hanya dua buah sahaja iaitu Sekolah Menengah Seri Ampangan dan Sekolah Menengah Bukit Mewah.
Kepadatan ini tidak dapat dielakkan kerana kawasan sekolah tersebut mempunyai jumlah penduduk yang banyak dan jarak sekolah lain yang terdekat dengan sekolah  tersebut amat jauh. Seharusnya ibu bapa kepada pelajar ini menghantar anak mereka ke sekolah-sekolah kebangsaan disediakan kerajaan tetapi akibat sikap rasis itu, mereka akan tetap menghantar anak-anak mereka ke sekolah jenis kebangsaan.
Berbalik kepada isu asal, permintaan SJK yang melampau ini sememangnya semakin melampau dari hari ke hari. Di sini, cuba kita buat satu perbandingan.
Sekolah-sekolah tahfiz atau aliran agama samada bantuan kerajaan atau bukan dilihat amat berbeza. Jika hendak dikatakan sekolah mereka mewah, tidak juga. Jika mewah, masakan sekolah-sekolah tahfiz ini sanggup meminta derma di pasar-pasar malam? Bukankah ini sikap yang jauh amat berbeza dengan sikap SJK?
Gaji guru sekolah Tahfiz juga amat berbeza tetapi mereka sanggup melakukan kerja mereka. Mampukah ciri-ciri sekolah tahfiz ini diikuti oleh SJK?
Ini contoh perbezaan antara SJK dan sekolah tahfiz.
SJK
Sekolah Tahfiz
Sebuah Pusat Tahfiz yang sudah beroperasi hampir setahun di Nilai N9 hampir akan ditutup kerana tunggakan sewa dan bil2 utiliti,jadi bantuan berbentuk sumbangan diharapkan dari penderma2 supaya sekolah yang mempunyai pelajar seramai 40 orang ini tidak terus terkubur. Sekolah swasta ini dibangunkan secara sukarela oleh sekumpulan guru2 dari kelulusan Timur Tengah,tidak menerima sebarang bantuan dari kerajaan atau mana2 pihak. Sekolah ini menempatkan pelajar2 miskin dan tidak berkemampuan serta anak yatim maka yuran persekolahan tidak dapat dipenuhi oleh mereka.  (sumber: lowyat.net)
Inilah yang dikatakan dua mentaliti yang berbeza. Saya percaya, sekiranya mana-mana SJK mempunyai masalah yang sama seperti sekolah tahfiz itu, maka akan bangkitlah mana-mana wakil mereka terpekik sana sini menyalahkan kerajaan. Sebaliknya sekolah tahfiz ini dilihat lebih bermuhasabah dan bersabar. Walaupun mereka tidak menerima bantuan kerajaan, mereka tidak terpekik telolong menyalahkan kerajaan atas ketidaprihatinan.
Saya percaya bukan sahaja sekolah tahfiz swasta, malah banyak lagi sekolah tahfiz bantuan kerajaan yang juga mengalami masalah yang sama. Yang paling ketara sekali tentulah taraf gaji dan elaun yang diberikan kerajaan kepada kedua-dua jenis sekolah yang jauh berbeza. Walaupun mereka ini tidak menerima peruntukan dan bantuan sehebat SJK, tetapi mereka tidaklah terlalu mudah terpekik sana sini menghentam kerajaan. Persoalannya, mampukah sikap sekolah tahfiz ini ditiru oleh SJK yang amat manja ini?




KEPIMPINAN DATO SERI NAJIB AMATLAH DIKESALI

17 10 2011

Dato Seri Najib baru-baru ini telah membuat kenyataan seperti berikut:- (petikan diperolehi dari laman The “thirteen million plus Ringgit” Guy Rambles…):-

We don’t live in an ideal world. Our forefathers have decided to allow vernacular schools. We cannot stop this now, without having a racial issue. It is very difficult to do away with this, now”.

KEMPEN SSS amat menyesali apabila kenyataan seperti di atas di buat oleh seorang Perdana Menteri. Walaubagaimanapun, KEMPEN SSS telah begitu maklum tentang pendirian Dato Seri Najib dalam isu sistem pendidikan vernakular di negara ini. KEMPEN SSS telah menganggap Dato Seri Najib adalah seorang pemimpin yang tidak berjiwa Kebangsaan apabila beliau telah berkali-kali membuat kenyataan yang bercanggah dengan Artikel 152 Perlembagaan Negara apabila saja isu sistem pendidikan negara ditimbulkan.

Segala ucapan-ucapan beliau yang nampak mempertahankan Bahasa Kebangsaan hanyalah merupakan ucapan-ucapan retorik di depan kaum Melayu dan Bumiputera. Ini adalah kerana beliau akan memberi ucapan yang bertentangan arah apabila berada di depan kaum cina, khususnya. Sampai bila Dato Seri Najib akan bermain politik dan berdolak dalih dalam isu yang melibatkan perpaduan dan pembinaan negara ini?

Laman Voices Around telah menimbulkan persoalan kepada Dato Seri Najib apabila beliau berdalih dengan alasan “We don’t live in an ideal world” dan alasan “Our forefathers have decided to allow vernacular school“. Persoalan yang ditimbulkan boleh di baca di artikel Voices Around bertajuk, “(pssstt!! PRU dah dekat!) – TRUST ME….“.

Sejak dari era sebelum Perang Dunia Ke-2 sehinggalah hari ini, isu perpaduan antara kaum menjadi suatu isu yang tidak berkesudahan. Adalah penting untuk diperhatikan bahawa asal-usul sekolah vernakular diwujudkan di negara ini. British mahukan WARGA ASING mempelajari sejarah negara asal masing-masing apabila mereka-mereka ini diimpot ke Malaya sebagai tenaga buruh. Itulah asal usul kewujudan sekolah-sekolah vernakular di sini.

Wajar sekali persoalan yang diajukan oleh Prof. Khoo Kay Kim yang menyoal kewujudan sekolah-sekolah vernakular apabila hampir keseluruhan WARGA ASING ini telah diterima sebagai warga Malaysia. Apabila tiada lagi WARGA ASING, maka sewajarnyalah sekolah-sekolah vernakular ini ditamatkan dan mereka-mereka yang mengaku sebagai warga Malaysia perlulah mendapat pendidikan Kebangsaan, bukan lagi pendidikan vernakular.

Menarik juga apabila Dato Seri Najib mendakwa persetujuan “forefathers” dalam kewujudan sekolah-sekolah vernakular sehingga ke hari ini, tetapi pada masa yang masa Dato Seri Najib tidak pula menyebut tentang persetujuan “forefathers” yang menerima WARGA ASING ini sebagai rakyat Malaysia dengan begitu mudah. Kenalah persoalan Voices Around apabila laman tersebut mempersoalkan “forefathers” yang mana yang Dato Seri Najib maksudkan apabila beliau begitu tegar mempertahankan pendidikan vernakular ini, walaupun tidak diamalkan lagi oleh negara-negara lain di dunia dewasa ini.

Dato Seri Najib juga menyatakan, “We cannot stop this now, without having racial issue“.

Apakah Dato Seri Najib begitu gentar lalu hilang upaya untuk mendukung Artikel 152 Perlembagaan Negara apabila terdapat sebahagian masyarakat bersikap rasis dan perkauman yang menebal dalam mempertahankan kewujudan pendidikan vernakular ini? Pendidikan vernakular  jelas meletakkan Bahasa Kebangsaan jauh di punggung? SIAPA SEBENARNYA YANG MENIMBULKAN ISU PERKAUMAN INI? Sebagai contohnya, sila rujuk artikel Anak Guan Eng menuntut di SMJK (Cina)? dari HELEN ANG.

Apakah dengan membela sistem pendidikan vernakular tidak dianggap RASIS oleh Dato Seri Najib, tetapi sebaliknya, membela peruntukan Atikel 152 Perlembagaan Negara adalah RASIS? Begitu celaru sekalikah pendirian Dato Seri Najib?

Selanjutnya Dato Seri Najib berhelah, “It is very difficult to do away with this,now“.

Tidak ada siapa yang mengatakan isu ini adalah satu isu yang mudah untuk dihadapi. Malah seperti yang dinukilkan oleh Voices Around, isu ini adalah isu yang memeningkan kepala sejak dari era sebelum perang lagi, dari pihak British hingga ke pihak kerajaan dan rakyat Malaysia hari ini. Tetapi apakah tindakan-tindakan yang diambil untuk menyelesaikan isu PERKAUMAN (separatism and non-integration) ini dari dulu hingga sekarang? Mari kita lihat secara ringkas:-

  • Pihak British berusaha menubuhkan komiti bagi tujuan perpaduan kaum. Contohnya komiti yang dipengerusikan oleh E.E.C.Thuraisingham
  • Bapa kepada Dato Seri Najib sendiri mengeluarkan Laporan Razak, selepas Laporan Barnes yang sebelumnya yang menekankan penggunaan Bahasa Kebangsaan demi perpaduan rakyat
  • Beberapa lagi laporan dihasilkan oleh pemimpin-pemimpin sebelum ini mengenai sistem pendidikan negara di mana semuanya menekankan kearah perpaduan dan “integration” melalui konsep yang ringkasnya diilhamkan oleh cogankata “SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA”.
  • Tun Dr Mahathir telah mengusahakan Sekolah Wawasan sebagai satu lagi cara untuk membina dan menyatupadukan negara.

Jadi kita tidak nafikan betapa susahnya isu perpaduan kaum ini untuk diselesaikan dengan sepenuhnya. Tapi apa pula yang Datop Seri Najib buat?

PELIKNYA, Dato Seri Najib menongkah arus dengan begitu tegar sekali membela dan mendukung sistem pendidikan vernakular! Adakah lebih senang bagi Dato Seri Najib untuk tunduk kepada suara-suara RASIS oleh sebahagian dari masyarakat yang begitu tebal sifat perkauman mereka? Adakah ianya amat susah bagi Dato Seri Najib untuk mempertahankan kedaulatan undang-undang yang digariskan oleh Artikel 152 Perlembagaan dalam isu ini? Adakah menegakkan undang-undang negara ini bersifat RASIS bagi Dato Seri Najib?

Amat malang bagi negara Malaysia hari ini yang mempunyai perdana menteri seperti Dato Seri Najib. Kepimpinan Dato Seri Najib dalam isu ini AMATLAH dikesali.





Di antara sebab mengapa “Perpaduan Dalam Kepelbagaian” 1-Malaysia DS Najib sukar difahami

11 10 2011

 

Siapa sokong Najib? Angkat jari hantu…

1. Akhir-akhir ni macam dah malas nak menulis walaupun bermacam idea menerjah kepala. Hilang mood sebab Najib asyik terkentut di tahiyat akhir. Tiba-tiba rasa letih nak pertahankan kerajaan Najib. Nasib baiklah blog Paneh Miang ini ada ramai penulis, kalau tak sah-sah la sunyi sepi berminggu-minggu. Kagum juga bila tengok ramai rakan-rakan blogger macam tak terkesan dengan kelaku Najib akhir-akhir ni. Tampak seperti rakan-rakan blogger begitu bersemangat hingga mampu update blog 4-5 artikel sehari. Sama ada mereka dibayar untuk menulis, ataupun terlalu banyak masa sebab takde kerja lain nak buat. Hehehe.

2. Najib bernasib baik hari ini kerana dia masih ada penyokong orthodox, yang masih memikirkan ada agenda Alif, Ba, Ta, yang lebih besar perlu dipertahankan selain mempertahankan Najib. Najib juga bernasib baik kerana masih wujud golongan penyokong ‘klasik nasional’ yang masih rasa terhutang budi kepada ayahandanya Tun Abdul Razak. Seperti sahabat kami bernama Faizal (memang nama sebenar) yang sering bermatian mempertahankan apa sahaja tindakan Najib, termasuk Agenda 1Malaysia-nya, walaupun slogan itu jelas dimanipulasi kaum chauvinist sehingga merugikan Melayu. Sama ada kami yang tak mahu faham, ataupun dia yang sebenarnya naif. Walaubagaimanapun, seseorang pemimpin memang seharusnya ada pengikut setia, dan juga harus ada pengikut waspada.

3. Sebagaimana kata Che Det dalam pertemuan sebelum ini, “Najib selalu keliru bila masa perlu bercakap, bila masanya perlu diam, dan akhirnya mengguris hati Melayu.”

4. Baru-baru ini Najib kata Layanan kerajaan serupa kepada semua sekolah. Tak kiralah Sekolah Kebangsaan ke…sekolah haram vernakular (sjkc/sjkt) ke, mahupun sekolah swasta, semuanya bakal dapat peruntukan serta layanan sama tanpa diskriminasi daripada kerajaan. Sama rata, sama rasa, kan Najib? Ada dalam Bajet 2012 nanti tak?

5. Tapi yang paling untung mestilah sekolah haram vernakular dan sekolah swasta sebab mereka dapat 2 peruntukan – satu daripada kerajaan dan satu lagi daripada dermawan kaum masing-masing. Dana PIBG setiap sekolah vernakular rata-rata berjumlah lebih RM1 juta setiap tahun kewangan berakhir. Itu belum masuk dana NGO Cina seperti Dong Zong, Jiao Zong, Dong Jiao Zong etc. Sekolah Kebangsaan sajalah yang sadis kerana terpaksa bergantung hanya daripada peruntukan kerajaan semata-mata. Sekolah haram ada banyak sumber income…Sekolah Kebangsaan hanya satu sumber income. Sekolah haram prasarana terkini, Sekolah Kebangsaan ketinggalan keretapi.

6. Sebelum ini juga Najib pernah umum pengecualian cukai kepada sesiapa yang menderma untuk Dana Kebajikan Pendidikan ‘Community Chest’ yang diwujudkan oleh korporat Cina bagi bantuan pendidikan sekolah vernakular, termasuk menyediakan biasiswa kepada pelajar cemerlang. Tapi ikut logiknya, jika penderma tersebut dikecualikan cukai, maka sudah tentu pendapatan negara akan berkurangan. Jadi kaum mana sebenarnya yang untung? Penyudahnya, beribu Sekolah Kebangsaan juga yang rugi.

7. Ingat lagi siapa yang rela hati gubal Akta Pendidikan 1996 hingga menyebabkan dana kerajaan terpaksa diperuntukkan bagi membiayai sekolah haram vernakular? Siapa Menteri Pendidikan ketika itu? BN & UMNO sangat kuat pada 1996, dan tiada kaum bukan Melayu yang desak kerajaan untuk gubal akta tersebut. Tapi dengan manja relanya Menteri Pendidikan 1996 telah menggubal Akta Pendidikan untuk halalkan bantuan kerajaan kepada sekolah haram vernakular. Bukankah itu dasar pemimpin yang menyalahi perlembagaan oleh dua orang sepupu yang kurang cerdik? Bayangkan walau tanpa tekanan ketika itu pun Brader 1M dengan mudahnya serah tengkuk pada Cina, apatah lagi jika dia ditekan pada masa ini?

8. Alang-alang kita dah ada sekolah vernakular Cina/Tamil, apa kata kaum pribumi Sabah & Sarawak pula minta kerajaan tubuhkan sekolah jenis bahasa suku kaum mereka sendiri. MANA ADIL hanya sekolah Cina dan India saja diiktiraf. Tamadun suku kaum Sabah & Sarawak lebih layak diiktiraf kerana mereka adalah Pribumi yang punyai berpuluh bahasa sebagai khazanah warisan bangsa. Amacam orang Borneo? Setuju tak desak kerajaan tubuhkan pula sekolah bahasa pribumi Sabah & Sarawak?

9. Ataupun kita tutup saja semua Sekolah Kebangsaan dan kita pakat-pakat bahagikan semua sekolah kepada Sekolah Jenis Melayu, Sekolah Jenis Pribumi, Sekolah Jenis Cina, Sekolah Jenis Tamil, Sekolah Jenis Mubaligh etc. Rakyat pasti seronok sebab masing-masing ada sekolah berasaskan kaum sendiri.

10. Lepas tu kita pinda pula Perlembagaan Persekutuan untuk jadikan Bahasa Melayu, Bahasa Pribumi, bahasa Mandarin dan bahasa Tamil sebagai bahasa Kebangsaan Bersama. Maka Bumiputera pun tak perlu nak sakit hati, Cina dan India pun tentu lebih gembira menyokong Najib.

11. Jika perkara 8, 9 & 10 dilaksanakan, sudah pasti PERPADUAN dikalangan rakyat Malaysia yang disemai sejak di bangku sekolah akan lebih terjamin sampai bila-bila.

12. Mari kita realitikan “Sistem Pelbagai Sekolah Untuk Semua” bagi menjamin keharmonian dan keamanan Malaysia berkekalan sentiasa.

13. What say you? Kalau setuju angkat jari hantu..





A Two-Prong Approach for School System

15 08 2011

Dipetik dari lamn citra ANAS ZUBEDY, artikel bertajuk, “1MALAYSIA: The Twin Challenges by Dr. Chandra Muzaffar“.

“As far as the school system is concerned, we should adopt a two-pronged approach. Avenues for effective interaction among pupils in the different language streams should be enhanced. Establishing a common football or badminton team or setting up computer clubs that will draw pupils from the different streams and even those in religious schools together are some of the yet untapped avenues for interaction. What about a common monthly school assembly or a shared sports day or a shared annual concert? The Wawasan School idea mooted in 1985 aimed to do some of these things but it evoked strong opposition from sections of the Chinese community and was subsequently abandoned. The time has come to revive and refurbish the concept.

The second prong would be to make our national Bahasa Malaysia based primary school more attractive to all Malaysian parents regardless of ethnicity and religion.Yayasan 1Malaysia in fact submitted a 10 point proposal to the government in February 2010 aimed at improving the quality and image of national schools. Among our recommendations were the rebranding of the national school so that it is perceived as “multi-religious and inclusive”; the recruitment and employment of quality teachers; teacher training programmes that strengthen awareness of what national unity entails; improving the standard of English; effective teaching of Chinese, Tamil and other vernacular languages; emphasising shared moral values; reducing bureaucratisation in the administration of schools; and ensuring that education departments and the Ministry of Education become more representative of the multi-ethnic population mix. If these reforms are implemented with the sincere support of all communities, it is quite conceivable that over time the national school will emerge as a truly national institution.”

DR. CHANDRA MUZAFFAR





Orang Cina Yang Berdolak Dalih – Another Article (by Pure Shiite)

6 07 2011

Tony Tompel Lu sudah lupa apa lu bilang pasai itu Kambing?

Bole cita ka
Vernacular schools a scapeGOAT for disunity, says Pua
PETALING JAYA, June 25 — Vernacular schools have been unfairly painted as a contributing factor for the country’s weak racial integration, DAP MP Tony Pua said today.
Instead, Pua claimed the increasing popularity of vernacular schools among Malaysians was because of the deteriorating standards of the national schools.
“Vernacular education has been blamed for splitting society. I understand why it exists, and why it is popular,” said the DAP publicity chief.
“It is not because most parents love the Chinese language. It is because national schools are hopeless in quality, and by sending their children there, parents are worried that their kids will have no future,” Pua said during the launch of his book “The Tiger that Lost Its Roar” here today.
The Petaling Jaya Utara MP lamented the severe decline of national schools, pointing out that the teaching system had changed drastically over the past few decades.
He charged that the existing education system created a “layer of separation” by sending top Malay students to Mara government boarding schools.
This, he said, left the “second and third tier” of Malay students to compete against the other races in national schools.
“Let us take away the vernacular school debate…let’s focus on quality. I think that if a school system can guarantee a solid education and placing at an excellent university, parents won’t care whether it’s national and vernacular,” added Pua to rousing applause from the crowd of 150 in attendance.
Twisted….ini posang
How la Beng?
How is it that competing with Second and Third Tier Malays leads to greater Racial Polarisation?
Care to explain?
Apa sudah jadi sama lu Beng?
Lu tahun Dualibulima manyak pikir mana lu mau taruk itu lu punya anak….
Ini bawah gua kasi tempel lu baca lagi sekali apa lu cilita tahun 2005 part 1 here 

My daughter, Xin Ying is only 6 months old. So it’s really too early think about where she’s going to study. However, I’ve been asked this question many times by friends and relatives – “Where should we send our daughter to school?” This is not to mention the fact that my wife and myself have casually discussed this topic many times, even before Xin Ying was born. ;) And to be frank, we don’t have a conclusive answer at this stage.

The national (Kebangsaan) vs the Chinese school debate is an extremely large and sensitive debate in the Malaysian politics. My posts on this topic for this blog shall be broken into three parts – I’ll post them as I complete writing over the course of this week :).

In Part I, I shall outline the criteria that should be used in order to decide whether I should send her to a national or Chinese school.

In Part II, I shall try to evaluate which type of school will be able to best deliver the criteria outlined in Part I.

And finally in Part III, I shall outline several policy recommendations which I believe will be able to improve our education system further to best achieve the criteria stated here.

Hopefully, by the time Xin Ying is 6 years old, the decision on which type of school she should attend will be a much easier one to make.

To give a bit of background of the proud parents – I attended a national-type former missionary primary school in Batu Pahat – Montfort Boys School from 1978. So, my education was pretty much in Bahasa Malaysia although some of the teachers continued to teach in English. My parents were both Chinese educated who did not complete primary school and hence barely knew a handful of English words. My parents sent me to Montfort because it was the top primary school in Batu Pahat, and one of the best in Johor during that time. On the other hand, my wife, Ting Fong went through Chinese girls primary school – SRK(C) Ai Chun I, Batu Pahat – before joining a national-type secondary school. So both of us have a pretty good understanding of the national type and vernacular type schools in Malaysia. So, why is it such a difficult decision to make?

Let’s first review our key priorities in terms of the type of school our child should be in (not in any particular order):

Academic standards
Needless to say, the academic standards, as well as the overall quality of education has to be high. As parents, we are all keen to have our children study in the top schools if they are able to, so that they can have a good future ahead of them. It’ll also to a certain extent provide them with an edge over the crowd.
Mother tongue education
I’m thankful that despite having attended a national type school in the past, I’m still fairly fluent in Mandarin (putonghua) and able to read and write simple Chinese. This was thankfully sufficient for me to conduct business in Greater China. I’m fortunate because Mandarin was my lingua franca at home, besides a sprinkling of the Teochew dialect. My parents were kind enough to have taught me some written Chinese since I was four or five years old as well, and I took up additional “homework” in the language during my university days.

Mother tongue education is hence important to us, as it not only represents our cultural roots, the Chinese language has also incidentally become probably the second most important language for commerce in the world. English competence in China is now limited to the elite academia, and the China businessmen have little or no knowledge of it. Hence if one is at all interested in business in China, competence in Mandarin will be imperative.

English language
While our mother tongue education is important, English language competence is likely to be of greater immediate importance. This is because the top universities which are recognised worldwide today, are located in the English speaking world – be it Oxbridge or the Ivy leagues. In addition, the bulk of the reference materials are of English language origin or at the very least, would have a translated version in English.
Hence, whichever choice of education system our kids undertake, it should be able to provide them with a strong and solid foundation in English. In addition, we believe that language education is most important during primary school, as that’s when it is easiest for them to pick up the rudiments of any language.
National integration
What has national integration got to do with a kid’s education, you might ask? National integration tends to be absent from most people’s priority list when selecting a schooling system for their children. I’ll place additional emphasis on this criterion, as it is the criterion most often overlooked by Malaysian, particularly Chinese parents.
We live in a multi-racial country. It is my firm believe that for the country to succeed in its national integration goals, all ethnic groups must possess good understanding of each other in terms of culture, religion and common practices. Being Malaysians, national integration should be one of our key goals so that we are able to live in harmony with one another. I’d like my daughter to grow up with life-long friends of all races, not just to “stick” among our own racial group.
In addition, national integration allows for our children to pick up many necessary soft skills which will serve them well in both their social as well as occupational careers. If our children are able to integrate well with other ethnic groups, they would have naturally learnt to be tolerant of various social and cultural practices. More importantly, they will learn to accept that being “different” is not equivalent to being “better” or “worse”, a key distinction that is often neglected.
I am often upset by fresh graduates whom during interviews would inadvertently express racially biased sentiments without realising it. I attribute the basis of their opinions largely to the fact that they have had few or little interactions with other racial groups, particularly during their years in education, despite living in our racially diverse community.

National integration in Malaysia would also mean that our child will have to be reasonably fluent in Bahasa Malaysia. I would like her to be able to converse fluently with her Malay friends in the language. I find that the verbal skills of most of the younger Chinese in the Malay language do not extend very much beyond making food orders at the corner mamak shops. This actually leads to further reasons for segregation amongst the Malaysian racial groups.

The above are our key criteria or yardstick which we will use to decide which school Xin Ying should attend. In my next post sometime during the week, I shall write on whether the national or the Chinese schools will be able to meet the criteria outlined above.

Wahlau weh Beng….

Sikalang kita kasi baca lu punya part 2… go here 

Where should I send my daughter to school?
Part I of my blog post on the above topic dealt with the four key criteria used to decide which type of school (primary level) I will send Xin Ying, my daughter (now only 6.5 months old) to. They are:
Academic standards
Mother tongue education
English language competence, and
National integration
How would the national and Chinese schools fare against the above criteria? Note that the evaluation assumption is on a “generalised” basis. That means that it’s never going to be every Chinese school better than every national school (or vice versa) for any of the relevant criteria.

1. Academic standards
From the various feedbacks I’ve received, the Chinese schools appear to have an edge in the academic standards. They have always been stronger in Mathematics and Science, and this is recognised even by our government leaders. You will find more winners in Mathematics and Science competitions from the Chinese schools. Hence, strictly from an academic standards perspective, it will be best to send Xin Ying to a top Chinese school. Everyone in KL talks about sending their child to SRJK (C) Kuan Cheng along Jalan Syed Putra in Kuala Lumpur.

2. Mother tongue education
The best mother tongue education will obviously be achieved by enrolling Xin Ying into a Chinese school, whereby all subjects are taught in Chinese, with the exception of Mathematics and Science in English, and of course, Bahasa Malaysia. In the national schools, there is currently little or no teaching of mother tongue languages although there are now plans to introduce them as second languages for the next academic year.

3. English language competence

I have seen first hand, the quality of English language competence by some of the top graduates whose origins were Chinese primary schools. It is really a sad state of affairs. And this is an opinion from someone who didn’t manage to obtain an ‘A’ in English for his ‘O’ Levels (sigh). Unless the students happen to be from a English speaking background, the quality of English competence is just deplorable. I have hired many of these candidates as computer application developers (and they are good) but almost none of them can write a short paragraph in English without committing very simple grammatical errors. Their lack of competence in oral English is such that their main language of communications among themselves is Cantonese and Mandarin. This is also one of the main reasons why I cannot understand some of the Chinese educationists object so vehemently to conducting Mathematics and Science classes in English.

The students from the better national secondary schools tend to fare a tad better in their command of English language. This could be limited to several schools whose tradition of teaching in English is stronger. It could also be due to the fact that many parents whose main language is English send their children to these schools, hence enabling a more English oriented environment. With the exception of the above schools however, the standards of English language education is largely indifferent between the Chinese and national schools.

Hence, strictly from an English language competence perspective, I should be seeking out top national primary schools who are likely to have teachers competent in the language as well as English speaking parents who are more likely to enrol their children in these schools.

4. National Integration

Finally, where can I send Xin Ying to ensure that she will be culturally integrated to the racial and ethnic diversity of Malaysia?
Certainly not Chinese schools, I would say. After all, Chinese schools are only populated with 7% non-Chinese. However, at the same time, it appears that national schools are also losing their multicultural identity with non-bumiputeras accounting for only some 10% of the student population, much lower than the 42% representation of the total population.
I do not think there’s a clear cut answer as to which is the better school for the purposes of national integration. There is not much point sending her to a national type school and she ends up being discriminated against, due to the lack of interaction with the other races. However, I do know that the end result from sending her to a Chinese school isn’t going to be favourable as well.

I employ and interview many graduates from Chinese schools and I’m not particularly proud of my experience. Here are some of the general observations (barring exceptions):

They speak little or no Malay language beyond possibly ordering food items from mamak stalls. Language unfortunately is one of the key factors to enhance and ensure integration amongst the various races in Malaysia. I’d definitely want Xin Ying to be part of this integration. Many display racially biaised tendencies without even realising that they are racially biaised. I do not want my daughter to grow up possessing a racial superiority complex.

It is an unfortunate fact that the Malay and Chinese employees do not mix socially in my office, and I assume the same may be said of many offices. This is not so much because they do not like each other, but more to do with the fact that they are unable to communicate fluently and find common interest with each other. Part of the reason is the racial cliques which arises out of primary schools through to universities in Malaysia, not helped by Chinese vs national school dichotomisation. The blame lies to a larger extent with the Chinese employees as the Malays, being the minority in my office need to feel wanted.

Finally, I find that the lack of interaction and integration in schools have resulted in culturally insensitive behaviours, something I definitely do not want Xin Ying to pick up. For example, we may be conducting a project meeting with a “multiracial” crowd but you will still find some of the Chinese graduates to carry out part discussions with each other in Mandarin or Cantonese, which to me, is absolutely rude.

Hence, from the above, I’m thankful that I do not yet have to commit Xin Ying to a Chinese or national type school as at this moment in time. It’ll probably be another four to five years, before I seriously need to worry about her primary school education. From the thoughts above on the various pros and cons of the school types, you should be able to tell that neither system fulfil more than 1 or 2 of my key criteria.

Sikalang sudah tahun lualibusebilas

What’s up with your consistent attack on MRSM? Apa lu dengki ka sama MRSM? read how Tony Tompel found out about MRSM

“looks like a good school to go to, if you can get in.” More posang dengki shite here

Can you provide some basis on why this “select” group of people which is smaller in numbers than the population of Vernacular Students leads to Racial Polarisation?

……I’ve touched this topic before go here and malas to reupdate the data so refer below

A cursory look at the data shows that a

  • Total of 1813 SRKJ(C and T)
  • 54 Sekolah Berasrama Penuh,
  • 16 SABK(primary),
  • 101 SABK (Secondary)
  • and 55 Sekolah Agama

As for MRSM the numbers are 45 go here

Now lets do a simple calculation lets say 30 students per class and 5 class per age = 150 Students per age

Now lets apply this number against the total number of School….
assuming SRJK(C/T)/SABK(primary) got 6 years of Study,
Sekolah Berasrama Penuh/MRSM/Sekolah Agama/SABK(secondary) got 5 years…
The resulting number of kids would b

  • SRJK(C/T) would be = 150 x 6 x 1813 = 1,631,700
  • SABK(primary) = 150 x 6 x 16 = 14400
  • Sekolah Berasrama Penuh = 150 x 5 x 54 = 40,500
  • SABK (Secondary) = 150 x 5 x 101 = 75, 750
  • Sekolah Agama = 150 x 5 x 55 = 42, 250
  • MRSM = 150 x 5 x 45 = 33,750

Feel free to disagree….real numbers on enrollment for primary school by type is here cant find actual numbers for secondary school anywhere in the portal..so bear with me on this….

First and foremost besides MRSM which is enacted as per our constitution article 153 and the corresponding Akta Majlis Amanah Rakyat 1966…..the other schools are OPEN to All Non-Bumi based on your UPSR or Penilaian Darjah 5 during my time. (for sekolah agama…..if you want to convert to Islam alhamdulliah..silakan pak)……UPDATE MRSM IS OPEN TO OTHER RACES (so i heard la….malas mau validate) 

So let me ask you this now…..which one is more?

How many more kids in their early years are segregated in an Alien Language which is only spoken on a daily basis by less than 20% of the population…. Racial Disunity of course is a co-mingling of many factors, one key component is how well we understand one another…..and of which language plays a very important role..

This key problem in language brings us back to vernacular schooling ….lets assume a kid from 7 to 12 years old goes to to a vernacular school..how many hours a day does he goes around thinking, learning, communicating in Mandarin/Tamil…goes home after school probably into an environment that continues to speak Non-national Languages..or even other foreign language dialects……how much interaction in BM or English will this group children have as a % of their life minus the early years say up till 5/6 years old….ask yourself would these group of children be racially united with other kids of different race who do not speak the language that they speak fluently….. as with any problem..there are root causes…..and if language is one of the possible root cause of disunity then we must face the issue on vernacular schooling head on..without fear and without politics clouding our judgment……….

Gua malas siut this topic cakap banyak tara guna la beb

SHUT DOWN THIS ILLEGAL INSTITUTION WHICH (read here) IS SUCKING AWAY THE LEGITIMATE BUDGET FROM NATIONAL SCHOOLS   


oh Tony b4 i 4get……..I agree on the Quality Issue which you are raising… so I sincerely hope that you as An MP would upheld the Article 152 and Our National Language Act by putting forward a motion in Parliament to SHUT DOWN Vernacular School and Merge them with National School, Enhance 3rd Language (such as Mandarin, Tamil , Other Asian Languages, Arabic and European Languages) Teaching and Make the National School Stream as Secular as it can be…Religious Education should be beyond normal school hours……


Ada brani posang?








Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 38 other followers