Hot Potato / Kentang Panas

11 09 2009
The One School For All (Satu Sekolah Untuk Semua, SSS) Proposal came out of the realization that there is a strong need to unite all Malaysians, especially in the light of increasing racial polarization in the country. Many news items and comments in the mass media portray the widening gap of understanding among the various communities. The attitude and the mentality of the people have become increasingly opposed to one another as a result of the actions of one group that bring about dissatisfaction to another in recent times.

 

The aim of Prime Minister Dato’ Seri Najib’s 1Malaysia is clearly towards the unifying of Malaysians and the reduction in the disparity gap among various communities. But the methods of achieving that aim are not that clear yet. In fact, he himself has welcomed Malaysian citizens to give opinions and suggestions for his consideration by writing to his blog.

This SSS Proposal is one that was conceived and discussed publicly in the Demi Negara blog. Although this Proposal is still at the discussion stage, it has received media coverage since the time of its pronouncement in May 2009.  Various statements have been made by several quarters, including the mass media, activists in the field of education, politicians, government leaders including the Deputy Prime Minister cum Minister of Education himself.

We realize that the current political situation may be a stumbling block to our leaders to take positive action and pay serious attention on the SSS Proposal. It is suspected that the present Government leadership places more importance on votes from certain communities which are opposed to the SSS Proposal. Nevertheless, we are confident that there is a “silent majority” that wants the suggestions made in the SSS Proposal be acted upon by the leaders accordingly.

The question is:

Has our political leaders, specifically the Minister of Education, the ‘political will’ to take the initiative in a firm and positive manner, in the interest of Bangsa Malaysia and the Nation, to achieve the dream of a strong and cohesive society that is reflected by the slogan ‘Satu Bahasa, Satu Bangsa, Satu Negara.

Kempen Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) ini lahir dari kesedaran betapa perlunya diadakan usaha-usaha untuk kembali menyatu padukan rakyat lebih-lebih lagi dalam keadaan polarisasi kaum di negara ini yang dikhuatiri kini semakin meningkat. Banyak berita dan komen di media massa yang membayangkan keadaan yang semakin meluasnya jurang persefahaman antara kaum. Pemikiran dan pendirian rakyat semakin bercanggah berikutan dengan tindakan-tindakan kumpulan tertentu yang membangkitkan perasaan tidak senang hati kepada kumpulan yang lain sejak kebelakangan ini.

 

Matlamat 1Malaysia Perdana Menteri, Dato’ Seri Najib, nyata berhaluan kepada penyatuan rakyat dan bertujuan untuk mengurangkan jurang perbezaan kaum. Tetapi cara-cara untuk mencapai matlamat itu masih belum begitu jelas lagi. Sememangnya beliau sendiri telah pun mempelawa rakyat untuk memberikan pendapat dan syor-syor untuk dipertimbang dan diteliti oleh beliau sendiri dengan menulis di blog 1Malaysia.

Kempen SSS ini merupakan satu syor yang diilhamkan dan dibincang secara umum di laman citra Demi Negara. Walau pun cadangan SSS ini masih di peringkat perbincangan, namun ia telah mendapat liputan sejak dicetuskan pada Mei 2009. Terdapat beberapa kenyataan mengenainya telah pun dibuat oleh pelbagai pihak termasuk media massa, mereka-mereka yang bergiat di dalam bidang pendidikan, ahli-ahli politik, pemimpin-pemimpin kerajaan termasuk Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran sendiri.

Kita sedar bahawa keadaan politik sekarang nampaknya agak menghalang para pemimpin untuk mengambil tindakan yang positif serta prihatin ke atas syor SSS ini. Adalah diprasangkakan bahawa pemimpin kerajaan sekarang ini lebih mementingkan undi dari kaum-kaum tertentu yang menentang syor SSS. Walau pun begitu, kami yakin terdapat golongan majoriti senyap yang mahukan saranan-saranan di dalam Kempen SSS ini diambil tindakan yang sewajarnya oleh pemimpin.

Persoalannya:

Adakah pemimpin-pemimpin politik, khasnya Menteri Pelajaran, mempunyai keazaman politik untuk mengambil inisiatif yang positif serta tegas , demi bangsa Malaysia dan Negara, untuk mencapai impian sebuah negara yang teguh lagi bersatu padu yang dilambangkan oleh ungkapan “Satu Bahasa, Satu Bangsa, Satu Negara”.

hot potato
Instilling goodwill and a spirit of togetherness should fittingly be done among children beginning from their days in school. The Malay proverb “Melentur buluh biarlah dari rebungnya” (literally: bending the bamboo should start from the shoot) reflects this. It is important to nourish the mind and guide the thinking of the children towards a sense of togetherness and genuine social cohesion in the interest of the Nation. For this the Government needs to appreciate the suggestions contained in the SSS Proposal and take steps to implement them. The leading suggestion in this Proposal is the carrying out of an in-depth study and recommendations on the existing education system, with the aim not just to produce intelligent and well informed pupils, but also to inculcate a sense of unity for the development of a cohesive and harmonious nation.

 

Towards that end, let us all contribute whatever within our means towards the efforts of building up our country. The least we could do is to give moral support to this Campaign by signing the SSS Petition. Additionally, we can ask family members and friends to do so. And we can help disseminate information on this Campaign as widely as possible.

Menyemai silaturrahim dan semangat bersatu padu sewajarnya dilakukan di kalangan kanak-kanak sejak di bangku sekolah rendah lagi bak kata pepatah, “Melentur buluh biarlah dari rebungnya”. Oleh kerana amat pentingnya untuk memupuk dan membimbing pemikiran serta pendirian kanak-kanak untuk mencapai persepaduan yang jitu di kalangan rakyat demi kemajuan negara, maka Kerajaan perlulah sedar betapa pentingnya syor-syor Kempen SSS ini diambil perhatian serius serta mengambil langkah-langkah proaktif untuk melaksanakannya. Syor utama Kempen SSS ini adalah supaya dilaksanakan suatu kajian mendalam terhadap sistem pendidikan negara dengan sasaran bukan hanya untuk melahirkan pelajar-pelajar pintar dan berpengetahuan, tetapi juga menyemai semangat kekitaan dalam membina negara yang bersatu padu serta harmoni.

 

Oleh itu, marilah sama-sama memberikan sumbangan termampu untuk sama-sama membina Negara. Sekurang-kurangnya setiap kita dapat menzahirkan sokongan terhadap Kempen ini dengan menandatangani petisyen SSS. Sebagai tambahan, kita boleh mempelawa keluarga dan rakan untuk turut sama memberi sokongan. Kita sebarkan maklumat Kempen ini seluas yang mungkin


Actions

Information

68 responses

12 09 2009
kd

😀

12 09 2009
SSS Admin

kd,

Thanks for the smile. We take it as a compliment.

12 09 2009
wah-al-subangi

Salam semua,

Mungkin memang benar realiti politik semasa ialah penghalang untuk melaksanakan SSS.

Kadang2 saya fikir bijak juga DS Najib melontarkan 1Malaysia hanya dengan beberapa garis panduan saja yang mengalakan polemik dikalangan rakyat memberikan pendapat tentang apa yang mereka fikirkan ialah 1Malaysia dalam keadaan negara dilanda fear, uncertainy dan doubt ekonomi dan politik sekarang. Cara ini bole menjana maklum-balas berguna dan yang lebih penting ia meluahkan apa yang ada dalam hati sanubari rakyat yang mereka mau untuk dilaksanakan.

Macam2 la polemik yang timbul. Kita sudah lihat chauvinist Cina dan India melontarkan berbagai2 pendapat tetang apa yang dikatakan 1Malaysia yang bersemadi dalam lubuk sanubari mereka. Sebagai contoh cadangan menghapuskan kategori bangsa dalam kad pengenalan. Mereka bagai mendapat orgasm besar dengan prospek ini.

Dan dalam suasana polemik satu Malaysia sudah tentu tidak akan lepas dari pandangan semua orang untuk membincang justifikasi dan pre-requisite untuk ini dan chauvinist2 tersebut bagai disimbah air sejuk bila berhadapan dengan tidak ada justifikasi dan pre-requisite yang lebih logikal dan bermoral selainkan SSS.

Sebagai moderator 1Malaysia – saya anggap, sudah tentu DS Najib akan me’moderate’kan polemik2 kearah sesuatu yang logikal, bermoral dan mendapat sokongan rakyat, yang mana akan menyuntikan political will – yang agak kureng sekarang, kepada dia dan pemimpin2 lain untuk dilaksanakan, contoh SSS.

SSS ialah sesuatu yang logikal dan bermoral dan saya pasti mendapat sokong dari majority-seyap dikalangan rakyat – dekat 70% rakyat Melayu tentu menyokong kalau tidak ada komplikasi politik, yang perlu dibangkitkan.

Pada pendapat saya polemik SSS mesti diteruskan dan api SSS mesti terus disemarakan bagi membangkitkan majority-seyap dikalangan Melayu dan bukan Melayu yang akan membenamkan suara2 chuvinist2 yang menentang. Mereka ini menjadi kunci kejayaan SSS.

Haiya apek! 1Sikolah lulu balu bole muang itu bangsa lalam IC ooo..

12 09 2009
Abdul

Buang bangsa dalam IC pun tak banyak beza. Masih lagi boleh bezakan orang nya.
Pokok nya, hati mesti mahu baik, be’.

Mahu sama sama senang ke, mahu sendiri senang lain orang tak peduli. Mandarin bukan bahasa ibunda kaum Cina. BM bahasa di sebut dalam Perlembagaan.

Ikut Perlembagaan lah. Itu undang undang nombor 1 tinggi.

12 09 2009
wah-al-subangi

abdul, apa yang kau cakap tu kebenaran yang tak dapat disangkal lagi.. tabik spriinnggg!

14 09 2009
SSS Admin

Abdul,

Dukacita kami tidak mengalu alukan kedatangan Sdr terlebih awal. Kami berharap Sdr tidak terasa kecil hati. Selamat datang ke portal kami ini dan terima kasih kerana meninggalkan komen.

Rakyat Malaysia sememang nya patut memberi penghormatan yang sewajar nya terhadap Bahasa Melayu yang menjadi Bahasa Kebangsaan Malaysia, bukan Bahasa Mandarin yang menjadi bahasa kebangsaan negara People’s Republic of China yang juga di kenali sebagai China Komunis.

12 09 2009
SSS Admin

wah-al-subangi,

Terima kasih kerana meninggalkan komen.

Konsep 1Malaysia memang masih belom jelas atau padat. Kita harus selalu mengeluarkan cadangan cadangan dan pendapat pendapat yang membolehkan Perdana Menteri sedar perkara yang mana penting kapada rakyat, terutama nya rakyat yang menjadi majoriti di negara ini.

Moga moga dia sedar betapa penting nya konsep SSS ini kapada rakyat yang tidak banyak bercakap (silent majority) dan mula memikirkan masa nya untuk mengambil tindakan di atas Cadangan SSS ini.

Walhal, Cadangan itu pada peringakt permulaan ia lah ha nya membuat kajian mendalam ke atas sistem pendidikan yang ada sekarang. Implementasi mana mana syor yang di persejutui boleh di lakukan bertahun kemudian.

12 09 2009
Isa

The view, sometimes expressed by the SSS detractors, that racial polarisation has been brought about by the Government’s unequal treatment of the various communities does not take into account the facts of the history of the country, of British colonialism creating wide disparities among the races, the “Social Contract” among the leaders of the major communities when fighting for independence, the embodiment of the elements of that Social Contract in the Constitution of the country.

As Tun Dr Mahathir once said, in trying to bridge the huge gap in the economic and educational situation between the group that forms the majority in this country and that which has been predominant economically and educationally all these years since British colonial times, there can be no equal treatment. The NEP is not about equal treatment. MRSM, UITM and such institutions are not to provide equal number of opportunities. They were set up to bridge the gap. They were acts and pronouncements made within the laws of the country, in accordance with the powers and rights spelt out in the Constitution. They should not be grudged at.

There must be a level playing field for free competition. The majority population must be given opportunities to acquire wealth and educational advancement and attain a level commensurate with their population size. Then there will be equality. Then there will be a genuinely united and cohesive Bangsa Malaysia. These should be accepted by all Malaysians desiring lasting peace, harmony and prosperity in this country.

Let’s move forward with reasonableness and support this SSS Campaign aimed at bringing about that lasting peace, harmony and prosperity.

13 09 2009
SSS Admin

Isa,

Thank you for commenting. We agree with your views.

If the detractors accept the established facts of history of this country and the Social Contract, and fully respect the Constitution, there is no reason to oppose the attempt at bringing equality through “methods involving inequality”, like the NEP. Special privileges do mean inequality but the measures have been promulgated on the basis of the Special Position of the Malays, which has been agreed to by the non-Malay leaders at Merdeka time, in exchange for the Malay leaders agreeing to citizenship for the non-Malays.

The final objective must be appreciated: everybody at one point later feeling they are getting a fair share of what they deserve, become more conciliatory and accomodating to one another, have goodwill and foster understanding and a spirit of togetherness under one bangsa – Bangsa Malaysia.

But on matters involving loyalty, respect for and living by the Constitution, people must not say, “Give me what I want first, then I’ll give my loyalty.” It should be the other way round. Similarly for supporting SSS. Support and sign the Petition first, then they can give their views, through the proper channels, on the current system of education on which the SSS Promoters are asking for an in-depth study be done.

13 09 2009
Semerah Padi

Tuan SSS,

Kepada soalan “Kentang Panas” yang berkait dengan “keazaman politik” (Political will), saya rasa saya pernah terbaca dahulu kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin selaku Menteri Pelajaran yang mengatakan bahawa kerajaan tidak bercadang untuk menghapuskan sekolah-sekolah vernakular pada waktu ini/waktu terdekat.

Jelas bagi saya, “keazaman politik” itu tidak nampak ada sekurang-kurangnya pada Menteri Pelajaran tersebut pada waktu ini.

Saya berharap, kita semua rakyat Malaysia yang impikan perpaduan sejati yang kukuh di antara warga kita, agar terus berjuang supaya api “keazaman politik” ini dapat dihidupkan dan terus disemarakan kepada Menteri ini. Suatu hari nanti, usaha murni SSS ini akan membuahkan hasil untuk kita semua nikmati bersama, biarpun diperingkat cucu cicit kita.

Tan Sri Muhyidin – sekolah adalah di mana anak bangsa dibentuk. Renungilah, dan jangan gusar atau gementar terhadap desakan kaum-kaum lain. Jangan terlalu bersikap “apologetic” sehingga meminggir perasaan kaum-kaum yang disebut di dalam Perlembagaan Negara iaitu:-

1. Orang Asli
2. Orang Melayu
3. Bumiputera Sabah
4. Bumiputera Sarawak
5. Kaum-kaum lain.

“SEMENANJUNG INI DULUNYA SEMENANJUNG TANAH MELAYU”

Semerah Padi

13 09 2009
mohamed

Saudara Semerah Padi

Saya setuju dengan pendapat saudara. Tetapi orang bukan Melayu kurang setuju dengan SSS. Kalau ya pun bersyarat pula. Saya percaya masallah Tan Sri sekarang ialah “bukan political will” Melayu berpecah tiga. Suara Melayu makin sikit. Boleh jadi hampir separoh Melayu sokong pembangkang. Maka terpaksa lah dia berhati-hati membuat keputusan. BN amat perlu sokongan orang bukan Melayu buat masa ini. Banyak telah di gadai dan diberi dalam masa terdekat, tetapi hasil masih kosong. May be the non-Malays think they get the Malays by the balls. And they want more.

Pendek kata kita Melayu ikat tangan Kerajaan. Dalam masa yang sama kita ingin Kerajaan menyokong agenda kita. Jaga kepentigan kita. Jaga masa depan anak cucu kita. Boleh ke? Tentu tidak. Cuba kita satukan Melayu dulu lepas itu kita tengok.

Kalau payah sangat kita jual this SSS idea to PR. Apa macam? Boleh ke?

mohamed

14 09 2009
SSS Admin

Mohamed,

Terima kasih kerana singgah dan mengeluarkan pendapat yang di tujukan kapada Semerah Padi. Sabelom dia sempat menjawab, izinkan kami memberi sepatah dua maklum balas kami kapada pendapat Sdr.

Memang keadaan politik sejak pemerintahan yang lalu telah memberi peluang luar biasa kapada pihak pihak yang berkepentingan mengeluarkan bermacam suara sehinggakan ada yang memperso’alkan Hak Istimewa Melayu saperti DEB. Salepas PRU12, ternampak undi BN lari ke pembangkang. Nampak nya pemimpin sekarang hendak mengejar undi larian itu.

Kami percaya SSS di sokong oleh majoriti rakyat yang tidak menyuarakan pendirian mereka (the silent majority). Akan sampai masa nya pemimpin akan merasa apa yang di lakukan untuk undi larian itu sudah cukup dan/atau sedar betapa penting nya mereka memberi perhatian kapada kehendak “silent majority” itu.

Mari lah kita terus melaungkan Kempen SSS ini supaya kesedaran itu dan keazaman politik bagi pengkajian dan pelaksanaan SSS akan timbul di kalangan pemimpin kita secepat mungkin.

15 09 2009
mohamed

Saudara SSS Admin

“Nampak nya pemimpin sekarang hendak mengejar undi larian itu.”
Memang benar.

Saya fikir Ini satu perbuatan yang tidak akan membawa faedah. No need to chase these run aways. I believe they will come back if we are strong again.

mohamed

14 09 2009
Dot

Sdr Mohamed

Macam mana kita nak harap PR junjung Cadangan SSS ini. Mereka sendiri tunggang langgang, simpang siur bukan sahaja dari segi ideologi tetapi juga dari segi dasar dan urusan harian mereka.

DAP sejak dahulu lagi telah melaungkan hujjah hujjah mempertahankan sekolah vernakular. Pak Sheikh Anwar sanggup melagukan jeritan “Ketuanan Rakyat” yang juga merupa cogan kata DAP. Dia mengabaikan kepentingan orang Melayu sehingga sanggup mengikut-ikut jeritan kaum subversif yang mahukan Chin Peng masuk semula (bukan “balik” kerana dia bukan rakyat) negara ini. Pikir lah, komunis Chin Peng pun dia hendak.

Sekarang Pak Sheikh Anwar bergelumang dengan maselah kes liwat nya yang kedua. Ketua barisan peguam nya Sulaiman Abdullah menarik diri atas alasan yang kurang di percayai. Rakan perjuangan nya yang dahulu, Dr Chandra Muzaffar, kata Anwar membuat bermacam helah melambatkan pembicaraan kes liwat nya kerana takut di dapati bersalah. Mungkin Pendakwa Raya ada bukti kuat yang menyebabkan dia asyik mencari helah melewatkan kes liwat nya.

Di Selangor, PKR dan DAP bercanggah – ADUN PKR tomah Exco DAP ada hubungan “Underworld” (kongsi gelap, samseng dan gengster). Exco DAP dan Exco PAS bertelingkah fasal jual beer dan pembiakan rumah urut dll. MB Selangor, orang PKR, di bawa ke mahkamah tak bayar hutang RM67 juta. Lim Kit Siang sendiri di laporkan berkata dia sendiri “kecewa” DAP ada banyak masaelah dan PR ada “unresolved internal conflicts”.

Minta maaf lah Sdr Mohamed. Jahanam kalau Cadangan SSS di serah kapada PR. DAP akan senyum kambing sebab Cadangan itu akan dibenam nya dalam gerobok berabok di belakang pejabat selama lama nya!

Kita coba dapatkan UMNO-PAS berganding semula lah. Ketepikan Tok Guru yang busuk hati tak habis habis dengan UMNO tu.

15 09 2009
mohamed

Saudara Dot

“Macam mana kita nak harap PR junjung Cadangan SSS ini. Mereka sendiri tunggang langgang, simpang siur bukan sahaja dari segi ideologi tetapi juga dari segi dasar dan urusan harian mereka.”

Memang benar. Mereka tidak boleh diharap

“Kita coba dapatkan UMNO-PAS berganding semula lah. Ketepikan Tok Guru yang busuk hati tak habis habis dengan UMNO tu.”

Begitulah yang sebaik- baiknya.

mohamed

16 09 2009
SSS Admin

Dot,

Agak terlambat kami membuat tindak balas kapada komen Sdr. Harap tidak menyinggung perasaan Sdr. Terima kasih kerana sanggup mengambil bahagian di dalam perbincangan di blog kami ini.

SSS perlu di dokong oleh pihak yang bertanggung jawab sapenuh nya. Pihak yang sedar kemerosotan kesefahaman kaum di negara kita sekarang ini. Pihak yang tidak mempolitikkan cadangkan ikhlas untuk mendatangkan perasaan saliturahim, semangat mahu bersama di kalangan rakyat, bukan yang selalu mengejar undi orang orang yang mahukan bahasa resmi negara asing di jadikan bahasa penghantar di sekolah sekolah kita.

Memang tidak boleh bahasa Mandarin dan bahasa Tamil di jadikan bahasa penghantar. Sebab itu tidak logik dan tidak selari dengan Perlembagaan negara yang nyata mengatakan bahasa resmi ia lah Bahasa Malaysia dan sekolah itu ada lah urusan resmi. Ada yang mengatakan mereka mahukan bahasa Mandarin kerana “sentimen”. Ini pun tidak logik dan tidak memberi penghormatan kapada kedudukan BM di dalam Perlembagaan negara. Kalau semua pihak ikutkan sentimen sahaja dalam hal hal pembinaan negara, negara akan menjadi tunggang langgang. Perlu lah kita elakkan keadaan sebegitu. Sebalik nya, kita cari jalan supaya pemerintah lakukan kajian semula sistem pendidikan yang ada sekarang saperti yang di syorkan di dalam Cadangan SSS ini.

14 09 2009
Semerah Padi

Sdr Mohamed,

Saya bersetuju apabila Sdr. mengatakan bahawa Melayu telah berpecah tiga. Menteri terpaksa berhati-hati untuk membuat keputusan. Cuma saya berharap ianya tidak sampai ke tahap terlampau berhati-hati sehinggakan “terlupa” bahawa majoriti di Semenanjung ini adalah orang Melayu (walaupun sekarang ini nampaknya berpecah). Mungkin saya silap, tetapi dari sudut saya, terasa pemimpin-pemimpin sekarang terlalu cepat untuk memujuk kaum-kaum yang langsung tidak disebut nama kaumnya secara khusus di bawah Perlembagaan (hanya dirujuk sebagai kaum-kaum lain). Kaum-kaum inilah juga yang sejak kebelakangan ini ada yang celupar mulutnya terhadap orang Melayu, agak lantang untuk menidakkan hak-hak orang Melayu yang termaktub dibawah Perlembagaan sehingga pemimpin-pemimpin kini telah mengambil sikap terlalu “apologetic”. Saya masih ingat Muhyiddin telah meluluskan bahasa cina sebagai bahasa pengantar di sebuah universiti persendirian. Sekali minta, terus dapat (sekitar waktu mula-mula SSS ini dilancarkan dulu). Bukankan ini membelakangkanAkta Bahasa Kebangsaan? Bukankah ini bersalahan dengan kehendak Perlembagaan mengenai bahasa Kebangsaan?

Bagi saya SSS ini apolitikal. Kalau PR mampu membawanya ketahap yang lebih tinggi dari Menteri Pelajaran itu sendiri, why not? Tetapi, dari segi blogger-blogger yang menyokong usaha SSS, yang mempamirkan logo SSS di laman blog masing-masing, saya rasa agak kurang patriot-patriot ini dari kalangan pembangkang. Yang ramainya adalah dari para blogger yang berkecuali ataupun penyokong kerajaan.

Saya cuma berharap, agar Melayu melupakan politik dalam hal SSS ini. Marilah sama kita bergabung demi Negara kita, demi tanahair, demi Semenanjung Tanah Melayu!

“Semenanjung ini dulunya Semenanjung Tanah Melayu”

Semerah Padi

15 09 2009
mohamed

Sdr Semerah Padi

“Semenanjung ini dulunya Semenanjung Tanah Melayu” Benar kata saudara.
Betapa banyaknya pengorbanan kita. Teruskan laungan saudara , supaya Melayu tidak lupa

mohamed

14 09 2009
SSS Admin

Semerah Padi,

Ini lah perso’alan besar yang kami kemukakan kapada pembaca sekelian – perkara “keazaman politik”. Terima kasih di atas pendapat Sdr.

Namun demikian, kalau di baca dengan teliti kenyataan Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Pelajaran di bulan Mei yang lalu, dia berkata, “kerajaan belum bercadang mewujudkan Satu Sekolah Untuk Semua”. Dia tidak berkata Kerajaan tidak akan mewujudkan nya.

Sebab yang di berikan nya ia lah “kerana Dasar Pelajaran Kebangsaan sedia ada yang diguna pakai sekarang telah lengkap.” Kita tahu bahawa apa yang lengkap sekarang tidak semesti nya lengkap di masa hadapan.

Dia menambah pula dengan berkata bahawa “Cadangan Satu Sekolah Untuk Semua tidak salah …” Mungkin apa yang boleh memberi harapan dari kenyataan nya itu ia lah kata kata nya “maka kita gunakanlah (dasar itu) kecualilah ada pihak tertentu yang bercadang untuk mengubahnya, itu perkara lain.” Namun demikian, kita tidak tahu siapa yang di maksukan nya sebagai “pihak tertentu” itu.

Kita sedar juga bahawa pada masa itu dia bahru menjadi Timbalan kapada Perdana Menteri yang bahru mengambil alih kuasa. Pendirian dan dasar Kerajaan masih belom nyata hingga sekarang – termasuk Konsep 1Malaysia. Kita teruskan harapan supaya dalam masa berikutan akan timbul “keazaman politik” di antara pemimpin kita untuk mengambil langkah yang tegas bagi mencapai impian sebuah negara yang teguh lagi bersatu padu yang dilambangkan oleh ungkapan “Satu Bahasa, Satu Bangsa, Satu Negara” itu.

14 09 2009
Semerah Padi

Tuan SSS,

Saya juga berharap dan ingin menyangkakan ianya suatu kenyataan atau statement politik yang bijak memandangkan suasana serta keadaan sekarang (orang Melayu berpecah, kerajaan dihimpit oleh kaum-kaum yang tidak bernama).

Tetapi saya juga gusar atas “permainan” ini yang saya kira agak bahaya. Seperti dasar-dasar baru yang diumumkan oleh DS Najib sendiri. Bagi saya, ianya masih tidak jelas. Banyak kenyataan-kenyataan yang bersifat untuk meyakinkan rakyat telah dibuat. Perlaksanaan dasar-dasar ini pun telah dilakukan. Bagaimana kalau apa yang dirancangkan itu, somehow, menemui kegagalan tanpa diduga? Saya khuatir, yang dikejar tidak dapat, yang dikendong telahpun dibuang terlebih dahulu (ini bukan soal tercicir, tapi dibuang terlebih dahulu dalam mengejar impian). Yang dalam tangan sudah tiada, apa nasib orang Melayu dibumi mereka sendiri nanti?

“Negara Ini Negara Berdaulat!’

Semerah Padi

13 09 2009
satD

What is mind boggling about this whole thing is that folks do not see the short-term objective of SSS campaign….which is the comprehensive review by an independent team of experts.

Too many are focusing on the ‘spin’ of ‘guarantee mother tongue’ crap and at the same time complain about education quality….when there is no standard how can there even be quality that is comparable….

Someone by the name of Shaharuddin Maaruf left a comment at my site- (hope u dont mind i share it with the readers here)- he said

“The diverse cultural traditions of Msia are rich enough as sources of values for nation building, if indeed there is genuine desire among the various ethnic groups to really form one nation. No need for proliferation of slogans, especially devoid of soul. And one education system is an important prerequisite of nation building as it provides the common national experience of growing and learning together for the young, the future citizens of this yet elusive nation.”

I think what he said encapsulate the current environment which we are facing…the desire part……

Someone need to grab this hot potato, with confidence…mula2 sakit tangan la but after a while sejuk jugak…..worst case tangan melecur……..

26 09 2009
SSS Admin

satD,

Yes, the in-depth study and review of the existing education system that the SSS Campaign calls for will indeed provide the medium for everybody to see the strong and the weak points of what we now have.

We believe that those who have complaints on both the SKs and the SJKs will have the opportunity, through the proper channels, to air them out and be noted by the Study Team and taken into account when preparing their report and formulating their recommendations. In the ordinary course of events, such a Study Team, when appointed, would be looking at ways to inquire, investigate and get feedback from those involved in the implementation of the existing education system. There certainly would be opportunities for interested parties “to be heard”.

But let’s increase the call for the study and review be done. We implore even those opposing the SSS to join in the call. For, until and unless the “process of verification” is done, the allegations made one way or another will remain unanswered, the unpalatable taste remains under people’s tongues and they become not conducive to the promotion of national unity. Let’s have national unity and call for the Government to carry out the study and review.

No problem in the potato being hot. Just keep rotating it from one palm to the other and it will cool down nicely to be eaten. It may be called “the balancing act”! Potato or whatever!
Reply

13 09 2009
Melayu Moden

I have put your logo at my website

14 09 2009
SSS Admin

Melayu Moden,

Thank you for visiting and for putting the SSS logo on your website. You certainly deserve a place in our e-Patriot List. One of our SSS Admin in charge of the list will be doing so in due course.

Do bear with us as he might be rushing to complete his other, major assignments before the Hari Raya holidays.

14 09 2009
SSS Admin

Melayu Moden,

Kami amat menghargai sokongan anda terhadap kempen SSS ini. Website anda telahpun kami senaraikan di senarai ePatriot. Terima kasih.

14 09 2009
Kembara Politik

Admin SSS,

Saya tertarik dengan artikel yang ditulis oleh Dr Riduan Tee yang bertajuk “Merdekakan Pendidikan Perkauman”. Memang benar seperti dikata oleh Dr Riduan, walau pun Malaysia sudah berusia 52 tahun merdeka tetapi kita masih lagi dijajah oleh sistem pendidikan perkauman dengan tidak mendaulatkan bahasa Melayu sebagai Bahasa Kebangsaan.

Tatkala, akta lapok seperti Internal Security Act (ISA) digesa dimansuh dan dikaji semula, mengapa pula rakyat tidak boleh menggesa “Pendidikan Perkauman” dikaji semula? Apakah sistem vernakular yang lebih lapok (wujud sejak zaman British membawa imigran Cina dan India ke Tanah Melayu untuk tujuan perlombongan bijih timah dan pertanian getah) dari ISA itu relevan dikala Sekolah Kebangsaan sudah pun menawarkan bahasa Cina dan Tamil sebagai subjek elektif?

Akta Pendidikan 1996 perlu dipinda semula (pindaan beberapa perenggan dan klausa) supaya selari dengan semangat Kemerdekaan Malaysia dan perlu berteraskan Perlembagaan Persekutuan yang merupakan teras segala undang-undang negara. Akta Pendidikan 1996 nampaknya seakan bersalahan dengan Perlembagaan Persekutuan (dinukil kemas dalam Perkara 152) yang secara jelas dan istimewa meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa Kebangsaan yang mana perlu diguna pakai dalam sebarang tujuan rasmi. Dan pendidikan tergolong dalam tujuan rasmi.

Persoalannya:
***********************
Adakah lawmakers kita ada keazaman politik (political will) untuk berbuat sesuatu yang betul?
***********************

Apa pun saya akan menyokong sepenuh hati usaha murni ini. Hanya rakyat yang tebal sikap ultra kiasunya yang akan membantah usaha yang semurni ini. Sampai bila kita mahu menyimpan peninggalan lapok British yang terkenal dengan dasar “Pecah dan Perintah” ini?

Dengan izin,
http://kembarapolitik.blogspot.com/2009/06/satu-sekolah-untuk-semua-pungutan-suara.html

15 09 2009
SSS Admin

Sdr Kembara Politik,

Terima kasih atas komen yang diberikan. Kami di Portal Kempen SSS turut sama menggesa agar Kerajaan mengkaji semula perkara yang bersangkutan dengan hal pendidikan ini. Satu kajian yang mendalam perlu dilaksanakan untuk tujuan itu. Rakyat telah melakukan perkara yang betul dengan memberikan pandangan terhadap sistem pendidikan pada masa kini. Ini samalah seperti kes rakyat menggesa Kerajaan mengkaji semula Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Dan adalah tidak salah menggesa agar “sistem perkauman” seperti yang dinyatakan oleh Saudara dikaji semula demi kebaikan dan persepaduan generasi akan datang. Cuma kami di Portal Kempen SSS mengharapkan usaha ini berterusan dan sentiasa didokong oleh semua lapisan masyarakat yang cintakan perpaduan. Kita berharap semua rakyat dapat meletakkan bahasa Kebangsaan di tempat yang sewajarnya.

14 09 2009
Isa

The comment I read somewhere linking the money motive with wanting to continue with Mandarin as a medium of instruction baffles me.

It is said that it’d be easier for those who know Mandarin to do business and make monney in China. But learning Mandarin as a subject in normal school hours (elective subject?) and additional hours outside normal school hours should already serve the purpose.

14 09 2009
antuduit

wah! money talks huh?! maybe money has long become the real god, unconsciously. So now mandarin is the language god because mandarin make business and money in china? Why not just go to china and worship this god then? dont ever come back here. why must these people make chaos insisting mandarin in a country where the National Language is not mandarin? The National Language also being protected by the Constitution and there is even specific Language Act for it.

These trouble-making people want to sell out Malaysia just because of the money-making mandarin kaa? how “patriotic” these ungrateful beings!

15 09 2009
SSS Admin

antuduit,

Not respecting BM and speaking for Mandarin as the medium of instruction in schools does bring up the question of loyalty as citizens of this country.

BM is the official language and is stated in the Constitution. It should be used in all official business, including as medium of instruction in schools, which is deemed as official business. Not respecting the Constitution and doing anything contrary to it begs the question of loyalty because a very basic ingredient of loyalty is respect for the Constitution.

24 09 2009
Satu Tadika

antu… agaknya kalau buat kempen sekolah bagaimana nak buat duit, sure hangat mendapat sambutan agaknya..

hahahaha

16 09 2009
SSS Admin

Isa,

Being focused is good, being one-track minded may not necessarily be so. The latter may make people become oblivious to their obligations as citizens of the country.

Make money by all means and nobody is stopping anybody from learning Mandarin. But nobody should say that they must have Mandarin as a medium of instruction because it would be easier for them to make money in China.

14 09 2009
satD

Perhaps you will need to highlight that more in your portal…if i may suggest have a dedicated page to cover the expected deliverable of SSS campaign- eg Short, Med , Long

15 09 2009
wah-al-subangi

satd,

i agree, SSS will be long drawn process. we need to go for the quick wins. i think we should emphasize reviewing the education system else it would be drowned by the whole weight of SSS and will not get a second look from those who are already suspicious of SSS thinking this is a Malay rather than a Malaysian agenda. the idea of reviewing the education system seems to me would be more palatable to everyone and will help ease the issue of SSS which will eventually have to be addressed.

26 09 2009
SSS Admin

wah-al-subangi,

We hope it is not too late to respond to your comment addressed to satD above.

Thank you for the suggestion and we have started to emphasize the reviewing part in our comments thereafter.

However, we do want to labour on the point that this is a Malaysian agenda, not a Malay one. We believe that all Malaysians, irrespective of ethnicity, want lasting peace and prosperity in the country. SSS is the way in that direction and the Government has to carry out an independent review of the existing education system in order to know the the good and the bad aspects and to hear recommendations as to how the system can be improved, rectified and modified to bring about a citizenry that has a sense of togetherness, goodwill and always promoting harmonious relations.

26 09 2009
SSS Admin

satD,

Thank you for your suggestion and sorry for the late reply. We trust you have had a joyous and meaningful Hari Raya.

We have taken your suggestion seriously and will come out with the Short, Medium and Long-Term plan in due course.

14 09 2009
Xavier

And some one pointed out that you can’t put a Ringgit value to everything.

Malaysians should put emphasis on BM. It’s the official language of the country. We should learn from the Sri Lanka happening.

15 09 2009
SSS Admin

Yes, indeed, Xavier. Money is not everything in this world, though all of us want more of it.

However much we want extra money, we must not lose sight of other aspects of life, in any country (including Sri Lanka), at any time. A sense of belonging to the land that has fed us, provided a roof over our head, sincere acceptance of of the history of the country, the Constitution that has been drawn up and agreed to by those before us – all these must always be borne in mind.

15 09 2009
Wan

The fact that there are non-Malays signing the Petition, though limited in number (I think quite a few also among the “Name not displayed” group), suggests that SSS is acceptable to non-Malays as well. It has to be, as the aim is noble, the arguments put out are logical, the need for it is imminent.

Politics and narrow personal or communal interests should have no part in it. The Constitution must be the basis of our existence as Malaysians. Lessen the thinking of catching the runaway voters or that Mandarin will help making money in China. Think about the widening rift among the major communities in the country now, as can be seen from what are said in the papers, in blogs, and other forms of mass media.

16 09 2009
SSS Admin

Wan,

We believe that SSS is acceptable to many non-Malays as well. Well known personalities like Tan Sri Professor Khoo Kay Kim and Tan Sri Lee Lam Thye have given views that are not contradictory to the SSS concept. Many well educated and far thinking non-Malays have in private conversations expressed views supporting the 1School system.

Many of them, like the “silent majority” Malays, do not air their views publicly. Some are extremely busy, others want to be “politically correct”, yet others may be slightly drifting into the bliss of just taking what they can get. We hope the situation will change in time to come. The business people know that in order to prosper, there must be continued peace and stability; communal disturbance like of May 13, 1969 would set business and the economy back by many years. The sooner everybody realises this and make conscious efforts to contribute towards lasting peace and prosperity the better.

16 09 2009
Xavier

Why can’t there be give and take in Malaysia? Why can’t ALL Malaysians consider this country as ours and compromise?

The trouble is too much politics all over the places.

16 09 2009
Setia

Malays have given since Menteri Larut called Penang Chinese to work his tin mines middle 19th Century.

Malays gave again when they agreed to citizenship for the non-Malays Merdeka time.

17 09 2009
SSS Admin

Setia,

In the context of vernacular schools, Malay leaders must have agreed to give goodwill to non-Malays when they agreed since Merdeka to let such schools operate. Perhaps now is the time for the non-Malays to return the goodwill by agreeing that there be only one kind of schools in the country and the SJKs be absorbed into the SK system of education.

When this happens, then there will be give and take. Let’s urge that this happens. It’s in the interest of lasting peace and progress in the country.

17 09 2009
SSS Admin

Yes, Xavier. Why can’t there be give and take in this country. One party gives, the other party takes. Then it should be the other way round. It must be two-way traffic. All of us Malaysians must adopt that.

At one time politics was a vocation. Those engaged in it thought only of improving people’s lives, making the community and the country progress. Sadly, now politics is considered as a profession by many people. A few even consider it as an investment – raise capital and recoup upon getting positions of power. Therein lies the trouble.

16 09 2009
Zen

Some have a yen for the yen. I have a zen for the zen-ith of lasting peace and prosperity in this country. That’s why I chose Zen as my nic. But right now lasting peace is but a dream only.

I admire the Japanese a lot. Despite their yen for the yen, their sense of belonging to their country, their sense of responsibility as citizens is fantastic. They will die for their country anytime. They go about with masks covering their noses even just having blocked noses on ordinary days when there is no epidemic of any kind. A few lay themselves on railway tracks to be rolled over by oncoming trains just because they caused some fifty thousand dollars losses to the bank etc they work for. Of course harakiri or suicide is a tradition among the Japanese, but isn’t there anything that can make our people own up and account for their misdeeds and weaknesses by way of cultural values?

Sorry, off-topic a bit, but our friends are talking about attitude towards money and feelings towards the country.

16 09 2009
wah-al-subangi

zen, no nonsense such as the multiple school systems with non-Japanese language medium there i m sure.. nak kena potong kepala try la i guess😀

16 09 2009
SSS Admin

wah-al-subangi,

Allow us to say a few words even before Zen sees your comment.

To the best of our knowledge, there is no such thing as multiple schools system in Japan.

In Malaysia, there are in fact three systems of education – the National Schools system, the Mandarin schools and the Tamil schools systems. Extremely unusual, certainly not conducive to fostering togetherness and national unity.

True, the Constitution allows the learning of other languages, but not having schools conducted in Mandarin and Tamil as the languages of instruction. The Constitution says BM is the official language of the country and schools are official business and should have BM as the medium of instruction. And the teaching of Mandarin and Tamil should not be during normal school hours except as elective subjects, otherwise they are in conflict with the school hours of SKs being conducted in BM.

16 09 2009
SSS Admin

Zen,

A little humor and a slight digression may free this blog from being too rigid and too heavy reading. Anyway, your point is relevant to the subject of getting Malaysians to have a strong sense of belonging and being responsible as citizens.

That’s why Japan, a small country compared to China, has been a strong country. Defeated in World War II, it rose from the ashes in a matter of just 20 years or so. It became and still is the second largest economy in the world now.

No doubt those bent on doing misdeeds would carry on regardless of cultural values. Perhaps it’s more of discipline than anything else. It’s a matter of enforcement of laws, rules and regulations, including those on sedition. The frequent flouting of these has brought about the current untenable situation in the country in terms of racial polarization. Let’s do whatever we can to improve it. Let’s promote SSS.

18 09 2009
SYK

This is cakap cakap saja ah? The govenment wont do it lah. So many problem.

18 09 2009
SSS Admin

We are very serious, SYK. We believe the Government would do it sooner or later. Many people agree that racial polarisation has been increasing in the country. This is an attempt at reducing that. And at bringing about togetherness and unity.

We know the Government is facing many problems. All governments the world over do. The Japanese government has been changing every few years for so many years in the recent past. In the US now the white people are wondering if they chose wrongly in voting for Barack Obama as President because of his health policy. People disagree and sometimes it causes problems. But on certain issues like avoiding open conflict from racial discord, the majority would agree.

Let’s hope the Government would agree to do the review of the present education system sooner than later.

24 09 2009
bermacam satu

so many problem yang macam mana itu ya?

19 09 2009
dinturtle

Salam Semua,

Saya baca dengan penuh minat segala komen2 diatas. izinkan saya berikan pendapat, Mengenai sokongan kaum Cina atau India didalam usaha SSS ini, bagi saya walaupun terdapat amat sedikit golongan mereka yang menyokong, tak usah haraplah endorsement dari parti2 politik mereka. Seriously, dari dulu hingga sekarang, baik Dap, Mca, Mic, Hindraf atau apasaja yang berkepentingan politik- TIDAK ADA satupun yang ‘give’, semuanya demand. Atas nama keadilan, merit atau apa saja, semuanya demand. Pernah dengar ‘ atas nama keadilan atau kemakmuran, kami dengan rela memberi/menawarkan/melepaskan ….’ haram…

SSS tidak akan bergerak melalui parti politik. Even if it is the right thing to do in terms national intergration, they gain no political mileage from it. Hanya melalui NGO dan rakyat sebagai individu yang menerima konsep ini, secara kolektif, memberi mesej yang jelas kepada kerajaan untuk menerima konsep SSS dengan lebih serius.

20 09 2009
SSS Admin

Salam dinturtle,

Membaca komen Sdr yang sentiasa menyokong meriahkan pagi Raya ini dan menambahkan semangat Kempen SSS ini. Terima kasih banyak Sdr dinturtle.

Kata kata Sdr itu banyak yang benar. Namun demikian, kita perlu teruskan penerangan penerangan supaya individu individu kaum lain itu faham sapenuh nya tujuan dan matlamat SSS. Ada bukti bukti yang banyak dari mereka ingin tahu, ada juga yang nampak nya faham dan bersetuju dengan tujuan dan matlamat tersebut. Ada yang rela melatak nama penuh mereka bila menanda tangani Petition SSS. Ada yang menanda tangani dengan tidak meletak nama. Kami yaakin ada banyak lain yang tidak menanda tangan Petition tetapi menyokong usaha menimbulkan harmoni dan persatuan di antara kaum di negara ini. Mereka juga termasuk dalam gulungan “silent majority” yang di percayai menyokong konsep SSS ini.

Sabenar nya, parti politik Melayu boleh dapat “political mileage” jika mendokong Kempen SSS ini. Tetapi Dato Seri Najib yang memimpin UMNO nampak nya mahu memujuk undi larian PRU12 dan mahu mengambil hati kaum lain. Akan sampai masa nya nanti dia merasa sudah cukup usaha usaha nya berbuat demikian, atau dia sedar sapenuh nya harapan dan aspirasi “silent majority” itu. Di harapkan pada masa itu dia akan memberi perhatian kapada Cadangan SSS ini dan mengarahkan suatu kajian mendalam di lakukan ke atas sistem pelajaran negara, saperti yang di syorkan.

Peranan NGO memang akan melebih kuatkan pergerakan SSS ini. Kegiatan NGO berkaitan SSS di jangka berlaku dalam peringkat berikutan. Sementara waktu, mana mana NGO dan lain lain badan yang ingin mengambil bahagian dalam usaha usaha melahirkan suatu negara yang bersatu padu ini di persilakan menyatakan keinginan mereka.

21 09 2009
dinturtle

Salam Tuan Admin,

Rasanya usaha mendidik mat rempit lebih mendapat keutamaan dan tindakan segera dari Najib dan Rosmah dari isu SSS… Tak perlu dah kajian mendalam, they already have a sollution for it. I wonder whether they already have the definition of mat rempit ?

21 09 2009
SSS Admin

Salam dinturtle,

Kadangkala memang susah hendak memahami tindakan tindakan Kerajaan. Banyak rakyat tidak faham berkenaan “liberalisasi ekonomi”, siapa yang sabenar nya mendapat faedah darinya. Juga, siapa yang akan mendapat faedah sabenar nya dari Ekuiti Nasional atau Equinas, raksaksa bahru yang di cadangkan untuk menaikkan kedudukan ekonomi rakyat Malaysia. Ada blog yang mengkritik dan menanya mengapa Permodalan Nasional Berhad, yang di tubuhkan untuk memberi peluang kapada kaum Melayu merasai nikmat kekayaan negara, sekarang di buka kapada bukan Melayu juga.

Dato Seri Najib telah berkali kali berkata, “Zaman Kerajaan mengetahui semua sudah berlepas” dan menyarankan rakyat mengeluarkan cadangan cadangan di dalam blog 1Malaysia nya. SSS ada lah suatu cadangan yang telah di keluarkan, walau pun masih di peringkat perbincangan dan pengambilan suara (petition signing) sekarang. Banyak kenyataan kenyataan telah di buat berkenaan dengan SSS, termasuk oleh Menteri Pelajaran sendiri. Dia mengatakan bahawa Kerajaan “belom” bercadang hendak melaksanakan SSS kerana dasar Kerajaan yang di guna pakai sekarang itu sudah “lengkap”.

Kita semua sedar bahawa apa yang di dapati lengkap sekarang akan jadi tidak lengkap di masa akan datang, terutama nya memandang kapada polarisasi kaum yang semangkin meningkat. Berharap lah kita Kerajaan akan sedar berapa serius nya polarisasi kaum itu dan mahu membuat kajian atau kaji semula di atas sistem pelajaran yang ada sekarang ini dengan kadar awal. Sistem pelajaran sekarang di percayai menjadi satu punca besar lahir nya pemikiran dan pendirian kurang atau tidak menghormati Perlembagaan negara dan ini menghalang timbul nya sefahaman dan semangat bersatu padu antara rakyat.

24 09 2009
bermacam satu

bermacam satu sudah kita dengari daripada kerajaan.. satu yang ini bila pula nak dipertimbangkan ya?

25 09 2009
SSS Admin

bermacam satu,

Terima kasih kerana mengunjung dan meninggalkan sa patah dua kata.

Kerajaan DSN belom sampai satu tahun memerintah. Dia bermula dengan keadaan luar biasa akibat pemerintahan TAAB. Bermacam masaelah dan tidak puas hati masyarakat timbul di masa pemerintahan nya. Sehingga BN kalah di beberapa negeri dan kurang kerusi Parlimen di Pilihan Raya Umum (PRU) 12.

DSN nampak nya sekarang masih sibuk dengan usaha usaha memujuk balik undi larian PRU12 itu. Dia nampak nya mencoba mengambil hati pengundi bukan Melayu.

Mari lah kita berdo’a supaya dia cepat sampai ke tahap yang cukup dalam usaha mengambil hati itu. Kita juga berharap dia sedar bahawa kaum majoriti yang mahukan SSS ini pun perlu di ambil hati. Ia boleh bermula dengan kajian terhadap sistem pelajaran yang ada sekarang ini.

26 09 2009
SYK

Got to think other 30% ma. Govenment lost plenty last election. Chinese speak Mandarin 1 bilion more people what. Malaysian business in China must know Mandarin.

28 09 2009
Dot

I think the SSS people have thought hell of a lot about the other 30%. They don’t talk about assimilation Thai, Indonesian or Filipino style. They propose and discuss. They point out various aspects of the Constitution of the country and the need to close ranks to bring about national unity.

Regarding last election losses, I think many voters got fed up with the previous government more than anything else.

More than 1 billion people speaking Mandarin in China and elsewhere does not mean that Malaysians must have Mandarin as a medium of instruction in schools. Malaysians can learn Mandarin as an elective subject in Malaysia to do business in China.

Even in China they don’t speak Mandarin at home and in normal daily life. Mandarin is the official language of China and cannot be the medium of instruction in Malaysian schools. Bahasa Kebangsaan is the official language of Malaysia and must be the only medium of instruction in Malaysian schools.

Just like China where Mandarin united the people, in Malaysia Bahasa Kebangsaan should be used to unite the rakyat.

29 09 2009
SSS Admin

SYK,

Yes, we have thought of the other 30%. They came to this country starting from about the middle of the 19th Century. They had no citizenship, in fact, were referred to as “Stateless”, and remained so during British colonial rule until Merdeka when the Malays agreed and they later became citizens. After Merdeka we had a Constitution which stated, and still does so now, that Bahasa Melayu is the Official Language. That has been the National Language of the country. All Malaysians must respect and fully accept that. That National Language must be the medium of instruction in all schools in the country. This is what SSS is all about.

Through that National Language we believe Malaysians can be united. There are very good chances for real unity and one Bangsa Malaysia to come about because right from school-going age, children are taught in one and the same language and mix together in the same school. There are better chances for understanding one another as they go through day in and day out in school.

The SSS proposes only one system of schooling with only one language as medium of instruction, only one type of schools with one and the same syllabus, not three, like existing now. This would mean schools would be more inter-communal in the composition of pupils. Children would then have more chances of mixing with those of other communities. Mandarin and Tamil can be taught in such schools as elective subjects.

There have been a vast number of products of such schools (Sekolah Kebangsaan) progressing well with their after-school lives and careers, feeling natural and at ease with one another despite from different ethnicity, blending nicely with the Malaysian citizenry. Very few from vernacular schools (Sekolah JENIS Kebangsaan) mix with others and very few can claim to be at ease with members of other communities. Very often, they cannot speak Bahasa Kebangsaan well at all. Many feel left out of mainstream society and blame the authorities for all sorts of things they think are wrong, which are not necessarily so.

Let us give our children and grandchildren the chance to join everybody else in one and the same type of school so that they would feel at ease and develop a “feeling of being together” with “the 70% others”, as Malaysians.

8 10 2009
The Other 30%

SYK,
lu kira 30% saja ka? 70% mana mau campak?

memang la lagi tau banyak bahasa, lagi bagus.. tapi itu bukan makna kena kasi tunduk.. lu kira 1 bilion dari mana-mana.. satu dunia mari.. tapi lu duduk mana? China ka? Ini Malaysia maa..

and also ha.. lu bilang “Malaysian business in China must know Mandarin”.. itu macam haa.. wa boleh kata

– “Malaysian business in India must know Tamil”

– “Malaysian business in France must know French”

– “Malaysian business in Russia must know Russian”

and last but not least..

Malaysian business in Malaysia must know Bahasa Malaysia..

Ini last ayat lu fikir semua business knows Bahasa Malaysia very well ka?

26 09 2009
Xavier

This thing called politics, that have set human beings apart, created conflicts and wars since time immemorial, still drawing people to opposite poles and causing wars at the present time.

When God created the third human being after Adam and Eve, a politician, a hypocrite, a corrupt fellow, a prostitute etc came into being. He or she will try to influence or get one or the other to his or her side on whatever issue that confronted them. There began jealousy, envy, anger, frustration and what have you. Therein lies the problem.

Some people call it human nature but in many cases it’s the nature of the beast.

Friends, let’s try and reduce all those. Laws, constitutions, moral codes and international standards of behaviour have been drawn up. They need abiding and respect. No doubt disagreement always exists but let’s do things the proper way.

In my humble opinion, the SSS people are doing it right – propose a study be done and the Government can still have options after the recommendations are made.

I want a safe and peaceful place for my children and grandchildren.

28 09 2009
Dot

Nice to hear fellow Malaysians talk like you. Wish the vast majority of us think and talk that way. I support you fully.

Yes, the Government should get a study going. The field of study will be so wide that it will take a long time to complete. Especially if done by an independent team of experts, which should be the case.

Yes, after the Study Team has submitted its report and recommendations, the Government can still choose to implement all or part of such recommendations, immediately or in stages.

Yes, there are political considerations pertaining to the acceptance and the implementation of the SSS proposal. But they can be adjusted according to political calculations of the time. And the study or review of the existing education system can be done first.

29 09 2009
Usman Farisi

Sokong 100% dgn cadangan ini tetapi tidak berapa setuju dgn cara & penyampaian maklumat di portal ini. Terlalu konservatif dan berat sebelah. Tidak sejajar dgn agama. Saya boleh jelaskan dgn lebih lanjut tetapi saya kira sudah terlambat, dan byk lagi platform lain yg boleh digunakan untuk merealisasikan hasrat SSS. I wish you all the best. Semoga SSS menjadi kenyataan.

29 09 2009
SSS Admin

Usman Farisi,
Terima kasih kerana menyokong cadangan yang diutarakan. Kami di Portal Kempen SSS dengan hati dan tangan terbuka sentiasa mengalu-alukan sebarang cadangan dari pihak pengunjung demi menambahbaik portal ini.

10 10 2009
YAQIN

Satu Malaysia ke Satu Kroni….
Kerana Bee Ending Rankyat sengasara dan merana….
Segala segi kekayaan dipergadaikan….
Hatta agama juga diganggu gugat….
Pemimpin murtad diagungkan….
Kerana itu lahirnya Satu Malaysia….

14 10 2009
SSS Admin

YAQIN,

Terima kasih kerana memberi komen. Kami tidak dapat mengulas dengan tepat komen Sdr itu kerana nampak nya ia di dalam bentuk puisi dan puisi ada lah subjektif, berbeza penilaian nya di antara pembaca.

Kroni memang ada di lakukan terutama nya bila alasan alasan atau “criteria” lantikan atau pemberian faedah tidak di nyatakan atau di mushkilkan. Pemimpin pemimpin politik selalu mahukan sokongan sama ada di dalam parti atau di pilihan raya. So’al nya, bagaimana mereka dapatkan sokongan tersebut.

Kebelakangan ini terdapat politik wang melanda landa, berleluasa. Dengan perlu nya ada banyak wang, maka timbul lah pengagihan faedah kapada mereka yang di perlukan sokongan nya. Justru, timbul lah gejala kroni.

Gejala kroni termasuk dalam gulungan rasuah. Politik wang sudah di iktiraf rasuah di dalam UMNO. UMNO sudah mula mengambil tindakan mengawal nya. Cadangan menukar sistem quota pencalonan Bahagian, yang banyak menyebabkan politik wang, akan di bincangkan di Mesyuarat Agung UMNO tidak lama lagi. Mari lah kita menggesa perwakilan perwakilan UMNO menyokong sapenuh nya langkah langkah saperti itu.

Mari lah kita juga menggesa parti parti lain mengambil langkah mengawal dan mengikis gejala tersebut. Politik wang dan kroni ini bukan hak keistimewaan UMNO sahaja di zaman ini. Ia banyak merosakkan peradaban dan tamadun bangsa dan negara.

10 10 2009
antutakyakin

Ini Pengamal Ajaran Songsang mana pulak ni datang dengan madah mencaci cela orang ni? Memang Yaqin sesat ni beb!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: