Di mana Bumi dipijak, di situ Langit dijunjung

9 03 2010

Kita sering berbincang mengenai mutu pembelajaran di sesebuah sekolah itu. Ramai di antara kita mempertikaikan kualiti pembelajaran yang ada di sesebuah sekolah. Dalam hal ini, tidak semuanya boleh dipertanggungjawabkan kepada para pendidik dan kakitangan sekolah. Para ibubapa juga mempunyai tanggungjawab yang besar dalam menentukan tahap/kualiti pembelajaran di sekolah anak masing-masing dengan memainkan peranannya masing-masing.

Berikut adalah sesuatu yang telah berlaku di sebuah sekolah (secondary school) di Midlands, England untuk dijadikan sebagai pengajaran kepada kita semua.

SCHOOL ANSWERING MACHINE

This is the message that apparently a Secondary School staff in the Midlands voted unanimously to record on their school telephone answering machine.

This is the actual answering machine message for the school. It came about because they implemented a policy requiring students and Parents to be responsible for their children’s absences and missing homework.

The school and teachers are now being threatened with legal action by some parents who want their children’s failing marks changed to passing marks – even though those children were absent 15-30 times during the term and did not complete enough schoolwork to pass their various key stages.

********* The outgoing message: *********

‘Hello! You have reached the automated answering service of your school.

In order to assist you in connecting to the right member of staff, please listen to all the options before making a selection:

* To lie about why your child is absent – Press 1

* To make excuses for why your child did not do his/her work – Press 2

* To complain about what we do – Press 3

* To swear at staff members – Press 4

* To ask why you didn’t get information that was already enclosed in your Newsletter and several letters posted to you – Press 5

* If you want us to bring up your child – Press 6

* If you want to reach out and touch, slap or hit someone – Press 7

* To request another teacher, for the third time this year – Press 8

* To complain about bus transport – Press 9

* To complain about school lunches – Press 0

LASTLY:

If you realize this is the real world and your child must be accountable and responsible for his/her own behaviour, class work, homework and that it’s not the teachers’ fault for your child’s lack of effort: Hang up and have a really wonderful day!

If you want this in other languages, you must be in the wrong country. This is England, now piss off.

Kami menggunakan tulisan warna merah di perenggan terakhir kerana ianya menarik perhatian kami. Selain daripada menyampaikan mesej bahawa para ibubapa dan anak-anak adalah turut sama bertanggungjawab terhadap pembelajaran di sekolah, mesej penggunaan bahasa juga telah diselitkan sekali.

Sangat tepat apabila mereka mengatakan “If you want this in other languages, you must be in the wrong country”. Lihatlah bagaimana mereka mendaulatkan bahasa negara mereka. Bandingkan pula dengan keadaannya di Malaysia ini dalam soal penggunaan bahasa kebangsaan.

Agak menarik apabila mereka menyelitkan “mesej bahasa” ini. Sudah tentu ada di kalangan ibubapa di sana yang cuba menengahkan bahasa asing di bumi yang asing? Jika tidak, masakan “mesej bahasa” ini diselitkan?

Lihatlah pula di Malaysia ini, sampai ada yang bermatian-matian menegakkan bahasa asing sehinggakan dijadikan bahasa penghantar di setengah-setengah sekolah.

“YOU MUST BE IN THE WRONG COUNTRY”


Actions

Information

39 responses

9 03 2010
Glaswegian

Memang benar komen saudara tentang sikap mereka dalam mendaulatkan bahasa mereka. Walaupun mereka juga terdiri daripada berbilang kaum, saya boleh lihat mereka tak berkompromi dalam isu bahasa. Kesemua papan tanda jalan, laman sesawang dan borang2 rasmi serta segala urusan di pejabat-pejabat kerajaan adalah dalam bahasa Inggeris.

Mereka juga tak mengubah pelat atau merendahkan mutu tatabahasa apabila bercakap dengan orang yang tidak fasih berbahasa Inggeris. Anak2 imigran pula kesemuanya pergi ke sekolah yang sama dengan kaum pribumi, dan mereka juga boleh berbahasa Inggeris dengan baik.

Hanya sebilangan kecil tok nenek mereka (imigran generasi pertama) yang tidak tahu menggunakan bahasa Inggeris, dan akibatnya mereka ini kelihatannya hanya bergaul dengan kaum dan generasi mereka sahaja, tidak seperti anak cucu mereka yang sudah assimilate dengan warga pribumi. Anehnya di Malaysia, situasinya terbalik. Warga yang berumur kelihatannya lebih mesra antara kaum, berbanding warga muda yang dilanda polarisasi kaum yang tenat. Fenomena ini memg jelas hubung-kaitnya dengan perkembangan pendidikan vernakular mutakhir ini.

10 03 2010
Semerah Padi

Setuju dengan pendapat Saudara.

Keadaan di Malaysia ini terbalik. Kaum asal yang datang dari jauh sememangnya lebih “Malaysia” dari generasi mereka yang lahir di sini. Yang lahir di sini nampaknya “lebih pendatang” daripada nenek moyang mereka sendiri.

Kenapa jadi begini?

Mungkin kita tengok bagaimana ahli-ahli politik bermain politik sehinggakan memporak perandakan identiti bangsa dan negara ini sendiri. Persoalan ini ditujukan kepada pemimpin negara pada hari ini.

“Identiti Negara Ini bukan CacaMerba”

10 03 2010
SSS Admin

Semerah Padi,

Terima kasih melawat dan meninggalkan komen lagi.

Ada dari generasi muda mereka yang berkata mereka diperanakkan dinegara ini, kononnya sama taraf dengan Bumiputera, mahukan sama hak dan kemudahan saperti Bumiputera. Mereka tidak memperakui Kontrak Sosial yang telah terjalin diantara pemimpin Melayu dan bukan Melayu dimasa Merdeka. Mereka juga tidak hormatkan Perlembagaan yang mangandungi unsur-unsur Kontrak Sosial tersebut. Apatah lagi tidak, dengan ada nya peruntukan untuk hak kerakyatan bukan Melayu dan, sebagai balasannya, Kedudukan Istimewa Melayu.

Tetapi mereka hanya pentingkan hak mereka yang mereka sudah gunakan. Bila sudah menjadi rakyat, mereka tidak hiraukan hak orang lain. Ini tidak boleh dan tidak dibenarkan demi kepentingan keharmonian dan keamanan negara.
Mereka mesti hormati dan ikuti Perlembagaan negara. Itulah tanda ta’at setia kapada negara. Perlembagaan adalah undang-undang yang paling tinggi dinegara demokrasi. Itu asas penubuhan negara. Tiada Perlembagaan, tiadalah negara, hanya segerombolan capcai maanusia yang hidup bertempiaran dengan “undang-undang hutan.” Semua rakyat mesti diajar dan digalakkan hidup sentiasa berpandukan Perlembagaan.

10 03 2010
SSS Admin

Glaswegian,

Riang kami mendengar anda dari jauh. Lawatan dan komen anda disini dialu-alukan.

Sudah memang tentu bahawa dimana mana didunia kaum pendatang menyesuaikan diri dengan keadaan tempatan. Mana yang tidak menyesuaikan diri, terus berbahasa sendiri, mengasingkan diri berterusan. Kalau diUK ini berlaku digenerasi pendatang yang asal, anak cucu mereka menyesuaikan diri, kurang juga masalahnya.

Tetapi diMalaysia keseluruhan generasi pendatang yang asal hingga keturun temurun mereka berbahasa sendiri, tidak menghemahkan Bahasa Kebangsaan sehingga mahukan bahasa resmi negara asing menjadi bahasa pengantar disekolah mereka, ini sudah melampau bila dibandingkan dengan dinegara lain. Benar bahawa generasi muda mereka lebih tidak menghiraukan Bahasa Kebangsaan. Ini adalah akibat pendirian pemerintah yang membenarkan timbulnya keadaan begini, terutamanya pemerintah dibeberapa tahun kebelakangan ini, sehingga hari ini.

Malangnya, semangkin lemah pendirian pemerintah dari segi ini pada sa’at ini. Sama ada terlampau mahu meraih undi atau teramat liberal sehingga Artikel 152 Perlembagaan berkenaan kedudukan Bahasa Malaysia diketepikan. Apa yang ada berlaku semenjak 53 tahun tidak semestinya betul. Sekolah vernakular dibiarkan berterusan sejak Merdeka kerana pemimpin-pemimpin amat ghairah dengan suasana Merdeka pada masa itu. Kemudian dibiarkan dengan anggapan masalah itu boleh disapu dibawah tikar, mungkin diselesaikan dikemudian hari. Sekarang jurang persefahaman kaum semangkin meluas. Langkah bagi menimbulkan semangat mahu bersama, mempunyai satu harapan dan impian yang sama bagi negara perlu diambil dengan cepat. Diharap pemerintah akan sedar dan semua pihak ketepikan politik dalam perkara ini demi kepentingan keharmonian dan keamanan negara. Sekolah satu aliran atau Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) menuju kearah tersebut. Diharap Pemerintah akan mula bertindak untuk melaksanakannya.

10 03 2010
House PK

Pada pandangan saya, Bahasa Malaysia harus dimartabatkan, kenapa perlu kita utamakan bahasa lain? Bahasa ini sepatutnya menyatukan kita rakyat Malaysia! Kalau ya pun bangsa lain nak belajar bahasa lain ok, takde hal punya, cuma Bahasa Malaysia mesti diutamakan!

Senang cerita kita buat Satu Sekolah untuk Semua! Satu Bahasa Satu Malaysia!

KITA KENA MARTABATKAN BAHASA MELAYU!

10 03 2010
SSS Admin

House PK,

Terima kasih mengunjug kami dan meninggalkan komen.

Seharusnya Bahasa Malaysia diutamakan secara menggunakannya sebagai bahasa pengantar disemua sekolah dinegara ini. Nyata ditulis diPerlembagaan negara bahawa BM adalah Bahasa Kebangsaan negara.

Masalahnya ialah segelintir maanusia yang mengaku dirinya warga negara Malaysia tetapi tidak menghormatkan peruntukan Perlembagaan itu. Berbagai alasan diguna mereka. Tetapi alasan mereka adalah lemah dan sudah dipatahkan dengan hujah-hujah saperti bahasa Mandarin dan Tamil boleh dipelajari disekolah sebagai mata pelajaran pilihan. Mereka memencilkan diri tetapi seharusnya bercampur gaul dan menyesuaikan diri didalam masyarakt Malaysia yang mahukan keharmonian, keamanan dan kemajuan yang berpanjangan.

10 03 2010
Dal

“Sir, if you want to sue us for promoting SSS because of the word “gejala”, please relearn the word from any SK” … that would me the fitting message for our Timbalan Menteri Pelajaran.

10 03 2010
SSS Admin

Dal,

Terima kasih mmengunjung dan meninggalkan komen lagi.

Inilah masalahnya bila rakyat Malaysia tidak mempunyai semangat saling menghormati, saling memahami diantara satu sama lain. Sehinggakan mahu melompat kemahkamah bila dengar atau baca apa yang tidak sedap didengar atau dilihat mereka.

Sepatutnya Timbalan Menteri itu baca kamus yang ditulis orang Melayu dan bertauliah, yang memberi ma’ana yang lebih dari kamus yang ditulis oleh orang asing. Jikalau dia berpendirian saksama, tidaklah nampak tidak semenggah. Pada hal dia berpangkat Timbalan Menteri. DiKementerian Pelajaran pulaknya.

Untuk ma’aloman pembaca sekelian, kami sudah menyemak diKamus Dewan Bahasa perkataan-perkataan yang digunakan diatas.

10 03 2010
antihipokrit

House,

Selagi Najib yang menjadi PM Bacul, jangan haraplah.. Najib pencinta bahasa Inggeris dan Mandarin. DI Malaysia ni, TV, Radio, Akhbar berleluasa dgn bahasa Cina. Kalau filem Cina di TV3 boleh pulak ada IKLAN CINA. Jgn ceritalah NTV7 dan TV8. For Najib, “YOU MUST BE IN THE WRONG COUNTRY”

11 03 2010
SSS Admin

antihipokrit,

Terma kasih mengunjung dan meninggalkan komen.

DS Najib nampaknya mahu menonjolkan dirinya sebagai seorang “liberal”. Sejak sebagai Menteri Pelajaran lagi dia sudah mengambil tindakan yang memihakkan sekolah vernakular. Tidak saperti ayahnya yang kita cintai, Tun A Razak. Mungkin dia berpendirian begitu sebab dia berlajar diEngland sejak diperingkat sekolah pra-universiti lagi. Mungkin dia tidak bercampur gaul dengan anak-anak Melayu saperti orang Melayu biasa. Ayahnya dahulu seorang Pegawai Daerah, banyak pergi kekampong-kampong, tahukan nadi dan nada Melayu dinegara ini. DS Najib pergi ke Kampong Bahru ditengah tengah kota Kuala Lumpur dan Kampong Kerinci disempadan kota KL dan Petaling Jaya. Tidak boleh dapat tahu banyak pemikiran, pendirian dan harapan orang Melayu dari situ.

DS Najib TPM dipentadbiran “flip-flopping and auto-piloting” Pak Lah yang mula membiarkan keadaan yang anda sebutkan di TV, radio dan akhbar itu. Sudah melanda-landa sekarang. Sehingga Sin Chew akhbar bahasa Cina memperlekehkan dan mempersendakan usaha usaha MPM dan 76 NGO Melayu mahu mempertahankan dan memajukan hak dan kepentingan Melayu. Ini semua tidak baik bagi keharmonian dan persepaduan didalam negara ini. DS Najib nampaknya amat mementingkan kepentingan bukan Melayu untuk meraih undi. Dia harus sedar Melayu marah diPRU 12, contohnya diKlang Valley, hingga Selangor jatuh ketangan pembangkang. Sudah ada Melayu yang sedar kesalahan mereka mengundi pembangkang diPRU12. Tetapi dia harus ingat Melayu mungkin marah lagi diPRU 13 jika dia asyik melebih pentingkan bukan Melayu.

SSS bukan kumpulan politik, hanya kumpulan rakyat yang prihatin dan hiraukan keadaan (concerned citizens), tidak kenal satu sama lain melainkan hanya melalui buah fikiran masing masing dialam citra, tidak ada kaitan dengan politik atau mana-mana parti atau kumpulan politik. SSS memperjuangkan Bahasa Malaysia Atikel 152 diPerlembagaan negara dan bertujuan menimbulkan suatu Bangsa Malaysia yang harmoni dan bersatu padu. Layanan DS Najib kapada sekolah vernakular bertentangan dengan kedudukan BM sebagai Bahasa Kebangsaan, peruntukan wang bagi sekolah Cina begitu banyak sekali, masakan peruntukan bagi MRSM, contohnya, di kurangkan sehingga 60%. Sebanyak RM1.8 billion (ulang: billion) setahun dibelanjakan untuk gaji guru-guru disekolah Cina dan Tamil. Ini tidak termasuk pemberian-pemberian (grants) yang DS Najib sendiri lakukan dari masa kemasa, termasuk RM50 juta dimasa PRK Kuala Trengganu.

Marilah kita menyarankan supaya DS Najib fikirkan lebih lanjut dan sedarkan bahawa tindakan-tindakannya itu amat berlebihan kapada sekolah vernakular, tidak menggalakkan SSS, tidak mendorong kapada suasana harmoni diantara kaum dan mungkin menarik undi Melayu darinya. Melayu majoriti dinegara ini.

10 03 2010
antubahasa

hmmm….

Apabila ‘mandarin’ dicanang-canangkan kepada rakyat, dalam keadaan bahasa kebangsaan masih lagi tidak mendapat tempatnya sebagaimana yang diperuntukan oleh Perlembagaan negara serta Akta Bahasa, maka sudah tentulah keadaan ini akan menimbulkan tanda tanya.

Apalagi yang mencanangkan bahasa asing dan yang buat acuh tak acuh dengan kedudukan bahasa Kebangsaan itu datangnya dari kalangan pemimpin negara sendiri.

Saya menyokong penuh agar Dasar Pelajaran / Pendidikan Negara di kaji semula dan digubal semula agar negara ini benar-benar bernama Negara Malaysia, bukan hanya setakat sebutan di bibir dijadikan gula-gula buat warga Malaysia.

Harap Perdana Menteri dan Menteri Pelajaran lebih bersikap patriotik !!!

11 03 2010
SSS Admin

antubahasa,

Terima kasih melawat dan meninggalkan komen.

Dri segi apa yang terpampang sebagai Artikel 152 diPerlembagaan, tindakan diatasnya tidak memerlukan semangat patriotisma. Adalah semulajadi bagi pemimpin mengambil langkah membetulkan keadaan yang tidak betul sejak Merdeka 53 tahun yang lalu.

Dari segi politik dan meraih undi, mungkin tindakan itu memerlukan semangat patriotisma pemimpin negara. Tetapi, berapa banyak undikah mereka boleh dapat dari kumpulan Dong Zong dan mereka yang bersimpati dengannya? Apakah benar mereka yang telah mengundi parti pembangkang diPRU12 boleh dipujuk kembali. Lebih penting lagi, bukankah banyak Melayu lari keparti pembangkang kerana bosan keadaan “flip-flopping dan auto-piloting” pemerintahan yang lalu? Bukankah Melayu majoriti pengundi dan majoriti Melayu akan bosan lagi diPRU13 jika keadaan yang tidak betul dibiarkan berlaku saperti di pemerintahan yang lalu dan mahukan sekolah satu aliran atau SSS?

Kami diSSS bukan kumpulan politik dan bukan pakar menganalisa politik. Tetapi yang pakar pun terbukti salah analisa mereka – terperanjat besar dua kali: sekali diPRU tahun 1969 yang membawa kapada kehilangan majoriti 2/3 diParlimen dan peristiwa 13 Mei, dan sekali lagi ditahun 2008 yang juga menyebabkan kehilangan majoriti 2/3 dan begitu banyak negeri lepas ketangan pembangkang. Bukankah lebih selamat (safe) bagi parti pemerintah jika mereka letakkan telur mereka didalam bakul Melayu dan mulakan tindakan untuk SSS?

10 03 2010
Deano

A friend emailed me yesterday: While exercising this morning, this thought crossed my mind –

An old vrigin spinster does not have to endure the pain of losing her virginity. But she doesn’t know how much fun she could have for the rest of her life.

Could the Dong Zong be like that, I wonder. They have not been married to Malaysian society all these over 50 years.

11 03 2010
SSS Admin

Deano,

Good to hear from you again and thank you for commenting.

Good, too, to have that piece of humour especially amidst the serious and sombre discussion all this while. We do realise, however, that you produced a two-edged sword there and have a serious message beside the humour put out.

Indeed, the Dong Zong have been isolating themselves by not subscribing to the needs for national unity and racial cohesion among Malaysians. By not wanting Bahasa Malaysia as the medium of instruction in schools, they choose to be different and disregard Article 152 of the Constitution. They may not have been married to but they have divorced themselves from Malaysian society by taking such a stand.

11 03 2010
Zypher

Why are you all very against the Dong Zong? I travel a lot in my work but I don’t see so much against each other as here. Singapore is normal. Australia they also have different views but not so hard accusations. When I come back, I read Dong Zong says things and others say more things.

Why can’t we just live with each other and not fight in the papers, in TV, in radio and all. Utusan Melayu says some thing, Sin Chew says some other thing and I dunno what the Indian papers say. Often not nice to each other. Be Malaysian lah, all of us share and share.

12 03 2010
SSS Admin

Zypher,

Welcome to this blog and thanks for leaving a comment.

It’s good to hear you wanting unity in the country. We wish all Malaysians do. But things are not so simple as they seem. For those who believe that mankind started from Adam and Eve, some may also believe that the moment God created the third person in this world, problems started – ego, power or influence over the other person, jealousy, greed, persuasion, corruption, prostitution and what-have-you. As mankind grew, so did the ills of society. Wars, revolt, rebellion, and in modern times, non-respect for democratically constituted authority.

That authority is the Constitution of the country. Dong Zong, the association of Chinese schools, does not appear to respect that. They insist on Mandarin as the medium of instruction for schools when the Constitution clearly states that Bahasa Malaysia is the National Language and should be the medium of instruction for ALL schools.

Reading past comments in here, one would find that there are many other reasons why many comments are written against them, including:

2. SSS and single-stream school proponents talk about uniting the country. Dong Zong doesn’t appear to want to be a part of it.

3. Racial polarisation has been increasing in the last many years and attempts must be made to close ranks. Dong Zong chooses to alienate themselves.

4. They say Mandarin is part of Chinese culture. Nobody is denying that and people say Mandarin can be taught in schools as an elective subject. Yet they want Mandarin as a medium of instruction.

4. The Constitution does not mention Mandarin or any other language having a prominent place in the country except Bahasa Malaysia.

5. The Constitution provides that “mother tongue” may be taught and studied in schools. Mandarin is not mother tongue, still, nobody opposes Mandarin be aught and learnt in schools as an elective subject. Yet, they want Mandarin as a medium of instruction.

6. Dong Zong says vernacular schools have existed since Merdeka, wants them continued endlessly. Others have pointed out that what was in existence for over 50 years need not be correct. It, indeed, was wrong, allowed at Merdeka time out of political expediency and in the exuberance of getting independence from the British. But the Constitution, that was approved by Parliament at Merdeka time and again discussed and approved at the formation of Malaysia in 1963, clearly stated the position of Bahasa Malaysia as the National Language.

7. Dong Zong blames other factors for the lack of togetherness among Malaysians. People agree there are other factors but they at Dong Zong do not admit that children of vernacular schools mostly mix with their own kind, most of such schools not being multi-racial in enrolment, teaching staff, etc.

8. SSS proposes that an in-depth Study be carried out on the existing education system so that such things as the above, including the “other factors” said to be existing at national schools, can also be studied and determined, and the weaknesses and defects both at the national schools and the vernacular schools be rectified and improved. Dong Zong does not agree, too.

9. They claim the rote (repeating, memorising) system of learning, wating to learn extra languages etc are not detrimental to the academic performance of the pupils. But the Deputy Minister of Education himself said in 2008 that a study conducted by the Ministry of Education over a period of a few years showed that about 25% of Chinese school children drop out of schools. These total about half a million pupils every year in recent years. They contribute towards crime and intransigent behaviour.

10. Chinese schools were allowed a different curriculum and syllabus, and a lower standard of Bahasa Malaysia passes for many years. Recently the Government wants to standardise these with the national schools curriculum, syllabus and standard of passes but the Dong Zong opposed this, too.

11. Among the reasons the Dong Zong use is that Chinese school children have to learn extra languages, so they want an easier syllabus and a lower standard of passes. They don’t seem to think about children in national schools having to face more difficult BM syllabus etc. They just want their children to be able to learn more languages on an easier BM syllabus, showing a selfish, don’t-care-about-others attitude. This is seen as being unreasonable.

12. Dong Zong talks of a “multi-nation state” which is subversive to the nation state that this country has always been. That concept implies the existence of many nations within a nation and is anathema to the concept of a federation of various states consisting of a “multi-racial population”. Some people see the statement by the Dong Zong President as having a sinister motive.

The above list is not exhaustive but we hope it gives you a good idea why there are so many comments against the Dong Zong in here.

10 03 2010
dinturtle

Salam Tuan Admin,

Lama dah tinggalkan komen walau sering juga ke sini.

Masalah kita yang utama, PM sendiri tidak bersemangat untuk memperjuangkan apasaja berkaitan Melayu dan ini termasuk 1Bahasa dimana BM menjadi medium utama selaku bahasa kebangsaan.

Kepada cauvinis cina, Najib telah memberi mereka hadiah yang tidak pernah mereka impikan dari mana2 PM sebelum ini yakni 1Malaysia. Kepada mereka 1Msia bermaksud samarata. Tak guna nak terang lebih lanjut konsep 1Msia tu kepada mereka ( saya sendiri tak faham ) kerana mereka tetap berpegang pada 1Msia bermakna samarata.

Makanya sekarang kita selalu lihat perkataan 1Msia sering digunakan pabila mereka menuntut apa2 dari kerajaan.

SSS melalui MPM?

12 03 2010
SSS Admin

dinturtle,

Sukacita kami melihat anda disini dan meninggalkan komen lagi.

Mana yang mereka tuntut yang tidak menjejas hak orang lain itu satu hal. Yang menjejas, malah mencecah hak dan kepentingan kaum Melayu itu langsung tidak boleh dilayan Kerajaan. Jika dilayan juga, akan berat padahnya dipilihan raya sebab Melayu adalah majoriti dinegara ini.

Contohnya, Melayu merengkut dalam bidang pelajaran sejak pemerintahan penjajah British yang tidak langsung menggalakkan pelajaran bagi anak-anak Melayu. Hanya sekolah Melayu dibina dikampong, berbelas batu diantara satu sama lain, dan hanya diperingkat rendah (4 tahun pelajaran sahaja). British mahukan Melayu menjadi penanam padi dan penangkap ikan sahaja. Demikian kata Zainal Abidin Wahid, (yang kemudiannya menjadi Professor) Jabatan Sejarah Universiti Kebangsaan, diKertas Kerjanya untuk Kongress Sejarah Tahun 1978. Masakan ada beratus sekolah Inggeris dan sehingga peringkat Menengah dibandar. Kerana Cina kebanyakannya tinggal dibandar, merekalah yang banyak mendapat faedah dari dasar Kerajaan Penjajah British itu. Bila 10% tempat diinstitusi pelajaran MARA diberikan kapada bukan Melayu, tentulah marah Melayu. Undi Melayu diPRU12 bersepah, lari dari Kerajaan Pak Lah.

Tahun ini, peruntukan kewangan untuk MRSM telah dipotong sehingga 60%. Ada desas desus mengatakan MRSM akan diketepikan sama sekali. Demikian juga katanya DEB akan dicairkan diMEB (Model Ekonomi Baru) yang sedang disikat halus sekarang. Jika ini semua benar, nyatalah kera dihutan disusukan, anak dipangkuan kelaparan. Jika ia berlaku, diPRU13 parti pemerintah tidak akan banyak laku dikalangan orang Melayu.

Kami diSSS mahukan Bahasa Malaysia dimertabatkan. Jika ini juga diabaikan, akan bertambahlah rasa marah kaum Melayu kerana kami percayai bahawa kebanyakan, malahan hampir semua, Melayu mahukan darjat BM dipertahankan. Konsep SSS boleh dimajukan melalui mana mana pertubuhan yang mahu mempertabatkan BM/ Bahasa Kebangsaan, termasuk MPM.

10 03 2010
C K

Nampaknya mereka berada di negara yang salah, Dong tersesat di Malaysia.Memang padat dan amat pedih mesej suara mereka, sudah jelas lagi terang mereka pernah menghadapi masalah karenah pendatang yang banyak songeh.

Harap-harap PM sedar di mana dia berada.

12 03 2010
SSS Admin

CK,

Terima kasih mengunjung dan meninggalkan komen.

Dong Zong dan pengikut-pengikutnya mengaku mereka rakyat Malaysia. Mereka bertegas hendakkan kerakyatan Malaysia. Mereka harus tidak sesat. Mereka tidak boleh sesat. Ini negara mereka sendiri, kata mereka.

Mereka marah bila dipanggil pendatang. Mereka mahu setaraf seperti Melayu. Mereka kata mereka lahir diMalaysia. Mereka mahu kira dari situ sahaja. Yang terdahulu dari situ mereka tidak kira. Perlembagaan mereka nampaknya tidak hiraukan. Latar belakang kemerdekaan dan penubuhan Perlembagaan bagi suatu negara yang Merdeka mereka tidak kaji.

Bagaimana mereka boleh setaraf dengan Melayu bila ada peruntukan Perlembagaan memberi Kedudukan Istimewa kapada Melayu. Nenek moyang mereka sudah setuju apabila nenek moyang kita setujukan mereka diberi kerakyatan. Mereka sama sebagai rakyat Malaysia tetapi Melayu ada Kedudukan Istimewa.

Kalau Bahasa Malaysia pun mereka tidak hormati, bagaimana mereka mahu jadi rakyat yang setia kapada negara. BM dinyatakan sebagai Bahasa Kebangsaan diPerlembagaan negara. Menghormati Perlembagaan adalah suatu kriteria atau ukuran kesetiaan warga negara. PM harus sedar bahawa membenarkan mereka terus dengan sekolah vernakular dan memberi bantuan dari masa kemasa kapada sekolah Cina adalah tidak sejajar dan bercanggah dengan Perlembagaan negara. Itu boleh dilakukan apabila sekolah vernakular menggunakan BM sebagai bahasa pengantar.

10 03 2010
..NJ

Salam sejahtera Admin,

TPM yang juga Menteri Pelajaran ada menyebut “..we have ”guaranteed” vernacular education….

Saya fikir penjelasan lanjut perlu diberikan tentang “guaranteed” tersebut. Siapakah atau apakah yang memberi “jaminan” itu?

1. Perlembagaan Negara ?
2. Akta Pelajaran ?
3. Dasar Pendidikan ?
4. Kuasa Menteri ?

Kalau ianya di jamin oleh (1) Perlembagaan Negara, harap Menteri Pelajaran dapat menunjukkan dengan jelas bahagian manakah Perlembagaan yang memaktubkan perkara ini. Sekiranya ada, maka persoalan kepada kewajaran wujudnya sekolah-sekolah vernakular di Malaysia ini telah terjawab.

Kalau jaminan itu dibuat melalui (2), (3) dan (4) di atas, maka wajarlah disemak semula samada jaminan tersebut dibuat bercanggahan atau tidak dengan undang-undang tertinggi negara, iaitu Perlembagaan. Dan sekiranya didapati bercanggah maka wajarlah “jaminan” itu diperbetulkan semula.

Saya agak bimbang, sejak akhir-akhir ini golongan pemimpin membuat keputusan tanpa membuat penelitian yang sewajarnya. Ini akan memberikan kesan di masa hadapan. Contohnya sekiranya, “jaminan” sekolah vernakular dibuat oleh Dasar Pendidikan, (kerana ingin memenuhi tuntutan-tuntutan setengah pihak tanpa mengkaji terlebih dahulu Perlembagaan Negara) Menteri Pelajaran yang menggubal Dasar Pelajaran pada waktu itu dgn memasukkan jaminan ini telah membelakangi Perlembagaan sehingga hari ini kita lihat perpaduan kaum menjadi celaru. Kes terbaru, isu anak luar nikah Soh, yang bapa sebenar budak tersebut pun masih samar. Tapi ada pemimpin bertindak diluar batasan undang-undang membenarkan ‘bin’ diberikan tanpa penelitian. Selepas ini, kita semua akan menanggung kesan dari tindakan yang tidak wajar dari pemimpin-pemimpin ini.

Terlalu banyak berpolitik hinggakan hala tuju negara menjadi bercelaru.

“SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA”

13 03 2010
SSS Admin

NJ,

Termia kasih mengunjung dan memberi komen lagi.

Mungkin mereka yang ada disitu pada masa itu merasa tidak “politically correct” menanya atau menulis dengan lanjut apa yang dimaksudkan TPM bila mengatakan, “we have ‘guaranteed’ vernacular education.”

Kami setuju sepenuhnya penjelasan perlu dibuat diatas apa yang dikatakan itu. Kami pasti tidak ada jaminan didalam Perlembagaan. Kami juga tidak ada mendengar sekolah vernakular telah “dijamin” boleh berterusan. Apa yang dikata PM hanya sekolah vernakular masih “boleh diteruskan”. Dia juga berkata bahawa sekolah satu aliran atau sistem Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) “boleh dilaksanakan jika rakyat mahukannya.” Hanya dia belom menyatakan bagaimana cara menentukan jika rakyat mahukannya. Diantara cadangan yang SSS telah kemukakan ialah mengadakan pungutan suara secara “referendum”.

Mungkin ini so’al silap sebutan atau kurang tepat penangkapan maksud dan konteks TPM mengeluarkan kata-kata itu. Dia Timbalan, mesti patuh kapada kehendak PM. Melainkan PM sudah membuat keputusan yang jelas diJemaah Menteri (yang sepatutnya diumumkan), perkataan yang digunakan TPM itu perlu dibaca didalam konteks apa yang PM telah sebutkan setakat ini.

Kerajaan sepatutnya tidak melayan sangat pendirian Dong Zhong. Sudah berbagai kemudahan diberi kapada mereka. Meraih undi ada hadnya. Kemarahan pihak lain perlu diambil kira. Mereka juga ada undinya. Mengapa pulak Kerajaan hiraukan Dhong Zhong juga mewakili penerbit-penerbit buku teks Cina. Tentu Kerajaan tidak terikat dengan mereka. Betapa kuatnya “vested interests” tersebut pun, bukankah Kerajaan mempunyai kuasa. Terutamanya ini perkara yang bercanggah dengan Perlembagaan negara.

11 03 2010
merramas

Buat apalah mereka susah susah mempelajari BM, kerana apa yang diminta semuanya dikotakan. Mereka juga senang mendapat kerja di Singapura dimana bahasa Mandarin diutamakan…..justeru itu rakyat Singapura yang lain saperti orang Melayu tidak ada peluang untuk mendapat kerja yang baik. Walhal disekolah, bahasa Inggeris dan bahasa ibunda diutamakan.

What a wonderful WIN WIN WIN situation for them !!! Job Robbers !!!

14 03 2010
SSS Admin

merramas,

Kedatangan anda disini dialu-alukan dan terima kasih kerana meninggalkan komen.

Kami faham sindiran yang dikeluarkan tetapi perlu menyatakan juga bahawa Bahasa Malaysia mesti dipelajari dan digunakan didalam urusan resmi dan dikhalayak ramai sebab BM adalah Bahasa Kebangsaan sebagaimana dinyatakan diPerlembagaan negara.

Nampaknya Perdana Menteri asyik mengejarkan undi larian diPRU12 atau benar-benar berpendirian liberal mahukan kesama rataan rakyat. Tidak ada kesama rataan kerana ada Artikel 153 Kedudukan Istimewa Melayu yang telah disetujui pemimpin bukan Melayu, sebagai balasan kapada hak kerakyatan bukan Melayu yang pemimpin Melayu telah setujukan dimasa Merdeka. Jika melayan mereka sehingga mencecah hak dan kepentingan Melayu saperti tidak menghiraukan peruntukan Perlembagaan berkenaan Bahasa Malaysia dan mencairkan kandungan Dasar Ekonomi Baru didalam Model Ekonomi Baru yang akan diumumkan dihujung bulan, tentulah mendatangkan kemarahan Melayu dan melarikan undi lagi diPRU13.

Pemerintah mesti ada pakar-pakar yang menganalisa prospek undi diPRU13 tetapi harus ingat bahawa pakar pun boleh salah besar. Ditahun 1969 pemerintah kalah besar sehingga hilang majoriti 2/3 diParlimen buat pertama kali. Ditahun 2008, pemerintah kalah lagi dan hilang 2/3 majoriti juga. Kami berharap mereka sedar bahawa melayan mereka yang mahukan sekolah vernakular yang bercanggah dengan Perlembagaan, dan mengikis hak dan kepentingan Melayu akan menghilangkan sebahagian undi Melayu mereka. Dan Melayu adalah majoriti dinegara ini.

11 03 2010
Sayong

Mesen Jawab teman bunyi begini:

Nak cakap pasal Artikel 152, tekan 1
Nak cakap pasal Artikel 153, tekan 2
Nak tanya mana gerenti kerakyatan cucu cicit, tekan 3
Nak tanya boleh ke dapat lebih, lebih, lebih, tekan 4
Nak tanya boleh ke sek. vernakular selama-lamanya, tekan 5 (44 kali)
Nak tanya boleh ke buang MRSM, UiTM – tekan kepala kamu
Nak tanya ……

15 03 2010
SSS Admin

Sayong,

Lega mendengar Mesen Jawab anda itu, walau pun tak dapat jawapan bila menekan nombor 5 sebab lengoh dibuatnya bila sampai 10 kali tekan sajaha!

Pulaknya teringat kemungkinan nombor 44 itu ada kaitan dengan 44 gengster yang tanda-tangan Petisyen bersama Kapitan China diLarut! Mereka meminta British diPenang masuk kePerak menolong dapatkan semula lombong bijih mereka yang telah dikuasai geng saingan mereka pada masa itu. Tindakan itu membawa kapada British memulakan penjajahan dinegara kita.

Kami bangga bahawa ada banyak rakyat, saperti anda, yang mahu Bahasa Malaysia dimertabadkan dan sekolah vernakular menggunakan BM sebagai bahasa pengantar, kurikulum dan sukatan pelajaran (syllabus) yang sama saperti sekolah kebangsaan. Ini perlu bagi menimbulkan suasana harmoni, aman dan damai dijangka masa panjang.

MRSM dan UiTM tidak boleh diketepikan diatas sebab-sebab yang banyak kali sudah diterangkan. Kita perlu awasi kedudukannya yang dibayangkan diModel Ekonomi Baru dihujung bulan Mac ini dan mestilah menyuarakan pendapat kita jika kedudukannya, dan lain-lain perkara yang berkaitan dengannya, tergugat akibat dasar bahru itu.

13 03 2010
Aku

Some one some where earlier mentioned about Malays already starting British-bashing again, out of frustration with existing conditions in the country and as a diversion from sensitive accusations and counter-accusations among the races to avoid any physical flare ups.

Why not? Why don’t we do that for a change at least. It’s the bloody British who started most of the problems we are facing in the country now. No doubt it was Long Jaafar and Ngah Ibrahim who brought in the first few batches of Chinese from Penang to modernise their tin mines in Larut but it was the British who “intervened” (a polite word they chose and it stuck as a description of “interferring” or bloody nosing) in the affairs of the Malay states and had the Treaty of Pangkor signed “at the barrel of the gun” in 1874. And when British colonialism came into being, it was the British who deliberately brought in large numbers of Chinese and Indians as “cheap labour” for the British exploitation of the natural resources of the country.

It was the British who wanted Malayan Union and all its ramifications in terms of eroding Malay power and dominance. The Malays rejected the idea of independence based on the subversive and humiliating concept, thanks to the few educated Malays at that time, including Dato Onn Jaafar. In subsequent talks on independence, the British twisted the arms of the Malays into agreeing citizenship for the non-Malays, even suggesting that the Chinese were transient, implying that they would go to greener pastures not long after Merdeka.

Yes, many leaders divert the attention of their people from the problems they are facing in their own countries. Indonesian President Sukarno even embarked on a foreign adventure with his policy of “Ganyang Malaysia” (Crush Malaysia), an undeclared war against the formation of Malaysia 1963. It was convenient for him to distract the attention of his people from internal problems as he wanted to avoid his people rising up against the desperate and deplorable economic conditions when many Indonesians were reduced to “makan jagung” (eating corn) for lack of the means to buy rice.

We can’t do a Mugabe by forcibly taking the wealth of the rich and transferring them to others in the attempt to balance wealth ownership. It’s simply unlawful, just as forcing the non-Malays to integrate the Thai or Indonesian or Filipino way is not conceivable unless there is military rule in the country.

So, let’s go British-bashing to let off steam. Let’s vent our frustration on them for their bloody colonialist and imperialist policies. Just like millions of Indians have been bashing them for the partitioning of India and the creation of the state of Pakistan. And the millions of Chinese who have been bashing them for ruling Hong Kong until 1999 – a kind of British colonialsm even until almost the end of the 20th Century!

No doubt, all colonialist bastards of any nation all over the world engaged in policies that served mainly their own interests. Industrialisation in Britain was growing from the 1850s. Their factories needed raw materials and markets for goods they manufactured. They hardly had natural resources and their population size then could not sustain the rate of growth of industrialisation. So the colonies were the natural choices for such sources of raw materials and places to market their manufactured goods.

And the bloody British colonialists thought of Malays as lazy (a term mimicked by some rude Malaysians until today) and unskilled, whom they decided fit only to be rice farmers and fishermen and for whom they built only the minimal number of schools in the kampongs, far in between and only for four years of primary school in the Malay language. They encouraged and helped the Chinese in business by giving them mining licenses, mining land leases, licenses to carry out lotteries of various types, for rubber trading, etc, ample number of schools in the English language both at the primary and secondary level in the towns where most of the Chinese live. They wanted the Chinese to produce the raw materials for their factories in England, acquire the purchasing power to buy the goods manufactured by their factories in England.

They couldn’t be bothered about the Malays, really. When Malays in Krian asked them to build English schools, they rejected the request. When Klang Malays asked the British authorities in Selangor to build English schools for their childen, the rare benevolent colonialist in the state had one built. But it was opened and closed again after only four months – British blokes higher up in the hierarchy of the then “Federated Malay States” in Kuala Lumpur found out (communication took a long time at that time) and said it was not in line with policy – of letting Malays be only farmers and fishermen. The bloody Brits. As has been pointed out by others, these were recorded in history – see The Historical Society of Malaysia publication, 1979.

Now the Chinese control the economy of the country, many grudge the Malays for being given facilities and privileges, some want to question the Malay Special Position (that’s written in the Constitution and protected under the Sedition Act) – which was in exchange for citizenship right for the then stateless non-Malays – want more places for them in the Civil Service but unwilling to give places to the Malays in the private sector, want to be allowed schools with Mandarin as the medium of instruction when Bahasa Malaysia is clearly written in the Constitution as the national Language of the country, etc, etc. So, instead of too much hurling stones at one another, why not we (including the Chinese) throw them at the bloody British, like was done when the Malays became desperate in their post-independence history before the commencement of the New Economic Policy, which was aimed at reducing the huge imbalance in the economic and educational position between the Malays and the Chinese.

More so if the New Economic Model to be announced soon further erodes Malay rights and privileges. However, British-bashing would not solve the Malay problems and only serves to sweep them under the carpet. The alternative is for the Malays to throw their weight behind MPM and the 86 Malay NGOs fighting for the protection and the promotion of Malay rights and interests by the Government. Yet another alternative is bashing the Government for allowing those to happen. As the Aussies say, let’s see how the cookie crumbles, then perhaps bash the British some more. After all, even their own people are bashing Gordon Brown for his and Tony Blair’s role in the Iraq War.

16 03 2010
SSS Admin

Aku,

Good to hear from you again, this time with your tirade against the British. The fact that two others have so far joined you in British-bashing indicates that your suggestion was acceptable.

History records in abundance the evils of imperialism and colonialism. Of course the perpetrators sometimes tried to justify their acts by claims of “civilising” the local population. Perhaps in Malaysia this may not be accurate. They brought in the Chinese who belonged to what their ancestors had claimed to be “the only civilised people in the entire world”, living in the so-called “Middle Kingdom”, others outside being referred to by them as “barbarians” until the 17th Century. Of course, that was a myth they had been living with, which they realised later when in contact with others of the outside world. This was pointed so by no less than the eminent China scholar, Professor Wang Gung-wu.

As you said, British-bashing alone would not solve our problems. We need to find the means to solve the problems brought about by British colonialist policies in Malaya. Especially those that have resulted in the Malays, the majority in the country, being left far behind the Chinese economically and educationally. Such problems had precipitated the situation referred to in YDP Agong’s speech in Parliament yesterday as “the dark moments in our history”, namely the racial clashes of 13 May 1969. The New Econcomic Policy implemented in 1970 was aimed at solving the problem. But there appears to be a diluting of that policy such that Perkasa and the 76 Malay NGOs have gone on a roadshow to get public attention, asking the existing Government to rectify attempts at diluting the NEP. The public is now anxiously awaiting announcement of “the first phase” of what is being called the “New Economic Model”. If the NEM dilutes further the NEP, the Malays will again feel frustrated for being sidelined in their own country by leaders of their own kind and it does not augur well for the long-term peace and progress of the country.

We are also concerned about those who have been isolating themselves by insisting on vernacular schools. Such schools, with Mandarin and Tamil as the medium of instruction, are attended mostly by Chinese and Indians only, the pupils hardly mixing with childen of other races. The parents, who send their children to such schools are the real culprits of such isolationism. If allowed endlessly, parents and children and their future generations may end up living in a world of their own, hardly knowing the National Language, developing values that may not be consistent with those of a multi-racial society, possibly getting carried away with the myth of the “Middle Kingdom”. This needs to be changed in the interest of a long term harmonious and peaceful existence for all Malaysians. The single stream schooling or Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) attempts to bring about that change. We are asking the Government to change the education policy and allow only one system of education (SK), instead of the present three (SK, SJKC, SJKT).

14 03 2010
Steven

I join you bashing British. I read British send money from tax in Malaya to England. Live on sweat of Malayan people. How can they do that, people work so hard. May gradfather told us he wroked 14-15 hours a day. Two or three jobs night time made joss sticks and praying paper some more at home.

They should use tax money build more roads, hospital like that. They build roads and railway to carry rubber and things to port. Pity the Malays in the kampong when sick no hospital no road for cars. But the Malays should move to towns and not complen no English school and cannot learn business.

16 03 2010
SSS Admin

Steven,

Welcome again to this blog and thanks for your comment.

Indeed, they should have used more of the tax money to improve the lives of our people. Granted, colonial policies of all imperialist countries were designed to maximise profits to take home to the “Motherland”, but they could have, for example, built more hostels for the Malays in the kampongs to study in the English schools in the towns. Education was such an important matter, but again, some of the really “colonial” Colonial officers would rather not have too many locals too much educated because education did produce the seeds for independence and they would have got thrown out of the country sooner. They knew that the Malays were a nationalistic lot because Dato Sagor and his men resisted British rule in Perak and krissed to death the first British Resident, James Birch, in Pasir Salak in 1875.

Many British Colonial Officers came from colonial India where they had lived a life of comfort and grandeur to a certain extent and must have wanted the same in Malaya to last as long as possibly could. Life in large bungalows with huge bedrooms, perched on hilltops that you can still see in such places as Jalan Guillemard (name possibly changed now) off Jalan Duta, Kuala Lumpur, trolling along horse-drawn carts or carriages, wearing resplendant white uniforms complete with epaulettes and a white, plumed hard hat that was a symbol of British colonial authority – all these must have been difficult to part with. We can still see such lifestyle depicted in movies and documentaries. Then, if you have visited London about 20 years ago, you might have encountered a real life experience of running into a white man wearing some elegant uniform opening your car door at the entrance of a well-known hotel saying, “Selamat pagi, selamat datang”. He would have told you that he was an Assistant Supeintendant of Police based in Kuala Lumpur for many years before that. The poor chap had a new, high sounding title of “Commissionaire” whose duties are mainly opening car and building entrance doors.

They had also used the guise of “non-inteference in the local culture, customs and traditions”, like they did in India, in the minimising of assistance to the locals. The rejection of the Krian Malays’ request to build English schools for them, and the countermanding by the Federated Malay States authorities of the Selangor state colonial officers opening an English school requested by Klang Malays that resulted in the school being closed after being opened for only four months, could also be seen in that context. It was a convenient excuse not to spend the money. Underlying that was the decison the British colonialists made that the Malays should just be left to be farmers and fishermen. As a blog participant has pointed out, all these were recorded in history – Zainal Abidin Wahid (later Professor) of the Faculty of History, Universiti Kebangsaan Malaysia, wrote about these in his Working Paper presented to the History of Malaysia Congress 1978 and was published by the Historical Society of Malaysia in 1979.

15 03 2010
abijan

Why do the ……. British colonists exploit everybody for own bloody self interest? They cause plenty ache and pain for locals everywhere they go. In Uganda they make situation bad Idi Amin gaga came to power and Indians ran away to …… England, economy went bad. In Zimbabwe white people so few but own so much land. When told to transfer they did not coperate and economy also went very bad. Now you have to get millions just to buy eggs. Crazy. The …… British.

SSS Admin Note: We have released your comment but minus the expletives. We believe you would appreciate our interest in maintaining decorum in our discussions. However, the word “bloody” is fairly commonly used in Britain and is allowed in here. We will give our reply to all comments as usual in due course.

17 03 2010
SSS Admin

abijan,

Thank you for visiting and leaving a comment.

We are aware that there had been turmoil during Idi Amin’s rule in Uganada and massive inflation during Mugabe’s rule in Zimbabwe. But we have decided not to comment in detail on countries whose history and policies we are not familair with.

Suffice to say that in many instances colonialism came from “intervention” by the use of force on one pretext or another, resulting in “unequal treaties” signed “at the barrel of the gun” like in the then Malaya. All over the world colonialism brought about uneqaul situations that degenerated into chaos, sometimes involving military coup d’etat, often times ending in hugely upsetting the social order, rule by decrees instead of Parliament, summary judgment and hardly any appeal in the courts, intolerance, anxiety, and suffering all over the country.

Malaysian citizens must be grateful that chaos and disorder of such magnitude had not happened in this country. Although the YDP Agong talked about the “the dark moments in our history” in his speech in Parliament two days ago, referring to the racial clashes of 13 May 1969, we must appreciate the fact that we had a very responsible leader in the person of Tun Abdul Razak, who did not exploit the Emergency Powers he was given when a “state of emrgency” was declared. Although the military was called in to help restore peace and order, he obviously had not used it to the fullest extent. More importantly, he had not prolonged rule by what was called the National Action Council or “Mageran”. He had Parliament, which was suspended, re-convened as soon as new laws designed to eliminate the problems that caused the racial clashes were ready for Parliamentary discussion. The draft laws were passed and came into efffect. Parliamentary democracy and life by the Constitution was fully restored in about only two years.

All Malaysians must therefore play a part in ensuring that no such “dark moments” happen again, and no such disruption in our life of freedom becomes necessary in order to restore lasting peace and order in the country. Freedom is not absolute – it carries with it responsibility. Newspapers, for example, must print only verified facts, not inaccurate or misleading information, or so-called news that get denied time and again. We are multi-racial in composition and ethnic sensitivities must be given due regard when reporting and publishing news and opinion pieces.

5 04 2010
Mr. Din

Apa khabar,

Saya sejujurnya menyokong konsep 1 sekolah untuk semua. Apa yang peliknya adalah, mengapa mesti ada beberapa jenis sekolah (Sekolah JENIS kebangsaan). Secara logika akal manusia yang mempunyai otak yang waras, sebuah negara yang berdaulat dan merdeka serta termaktub di dalam perlembagaan bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan juga BAHASA MALAYSIA, mengapa mesti ada sekolah yang jelas mengamalkan bahasa selain dari bahasa kebangsaan?

Cuba anda lihat sendiri di England, U.S, Taiwan, Korea, Jepun, dan semua negara maju, semuanya adalah sebenarnya 1Negara = 1Sekolah. Saya tidak mengutuk mereka yang bukan melayu sebagai pentingkan diri sendiri, tetapi sekiranya anda terus dengan sikap sedemikian, konsep 1Malaysia tetap tidak akan diamalkan dengan jayanya. Cuba anda ajak mana-mana pelajar yang bersekolah di sekolah JENIS kebangsaan untuk berbual di dalam bahasa Malaysia, HANCUS bahasa mereka. Sekiranya anda di Indonesia, tidak kira apa bangsa anda, bahasa Indonesia adalah bahasa mereka yang PALING UTAMA.

Jadi pendapat peribadi saya sejujurnya adalah, sekolah yang berbilang konsep di Malaysia ini adalah umpama duri dalam daging di dalam mewujudkan masyarakat 1Malaysia.

5 04 2010
SSS Admin

Mr. Din,

Terima kasih mengunjung kami dan meninggalkan komen.

Memang tidak ada alasan munasabah menggunakan Bahasa Mandarin dan Bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar disekolah sekolah. Hal bahawa gejala sekolah vernakular itu sudah ada lebih 50 tahun tidak boleh digunakan sebagai alasan sebab apa yang ada sedemikian lama tidak semestinya betul. Ia tidak boleh jadi betul kerana Artikel 152 Perlembagaan menyatakan dengan jelas kedudukan Bahasa Malaysia sebagai Bahasa Kebangsaan.

Kita menunggu Perdana Menteri reda dari mengejarkan undi bukan Melayu yang mempertahankan sekolah vernakular itu. Dia sekarang berkata sekolah sistem satu aliran atau Satu Sekolah Untuk Semua (SSS) akan dilaksanakan jika rakyat mahukannya tetapi tidak menyatakan cara menentukan sama ada rakyat mahukannya. Diharap tidak lama lagi dia akan sedar bahawa hampir semua Melayu, yang majoriti dinegara ini, mahukannya. Juga sebahagian dari bukan Melayu, yang menghantar anak-anak mereka keSekolah Kebangsaan, juga mahukannya. Dia boleh menentukannya melalui suatu referendum atau pungutan suara yang berupa seakan pilihan raya.

Bahasa sebagai penyatu bangsa sudah nyata disemua pelusuk dunia. Dinegara ini, polarisasi kaum sekarang nampaknya sudah melanda-landa. Diakhbar akhbar dan dilaman citra, berbagai tuduh menuduh, sindir menyindir, cabar menyabar berlaku. Ada yang mengungkit Kedudukan Istimewa Melayu diArtikel 153 Perlembagaan negara walau pun ada Akta Hasutan mengawalnya. Ada yang subversif dan mahukan porak peranda. Ini cara kominis yang percayakan bila ada porak peranda mereka boleh dapat bermaharaja lela. Kemungkinannya besar bahawa pemikiran dan pendirian saperti itu timbul dari mereka yang mengasingkan diri, tidak bercampur gaul dalam masyarakat umum, produk sekolah vernakular.

Oleh itu kita mesti teruskan usaha-usaha mendapatkan Kerajaan melakukan penukaran bahasa pengantar, kurikulam dan sukatan pelajaran disekolah vernakular kapada yang dipakai diSekolah Kebangsaan, terutamanya Bahasa Malaysia sebagai bahasa pengantar. Bila semua sekolah sudah mengamalkan suatu sistem yang sama bolehlah timbul masyarakat yang saling memahami, bercampur gaul dan mempunyai harapan dan cita-cita yang serupa, serta mahu bersatu bersama sama membina negara.

Kami mengalu-alukan kunjungan anda disini dan silalah teruskan memberi pendapat lagi.

18 04 2010
Penyelia e-Direktori Bloggers Malaysia

Tolong padamkan post sebelum ini kerana gangguan hubungan internet ketika menulis di sini.

Asalamualaikum kepada pengulas-pengulas yang berwibawa di sini,

Aku ni hanya seorang tua berpelajaran menengah sekolah kampung tahun 70an. Jadi, aku hanya nak ulas berdasarkan pengalaman, bukannya secara ilmuan kerana aku sedar di mana taraf aku di sini. Olih itu, tiada rujukan kepada mana-mana makalah untuk kesahihannya.

Sememangnya topik ini menarik dan aku amat menghargai usaha SSS dan menyokongnya 100%.

Sebenarnya kempen seperti ini telah bermula sejak tahun 60an lagi. Contoh paling mudah ialah di dalam lagu Malaysia Berjaya dan betapa kuatnya kempen ketika itu:

**MALAYSIA BERJAYA**

Malaysia kita sudah berjaya,
Aman makmur bahagia
Malaysia abadi selamanya, <-
Berjaya dan berjaya!

Berbagai kaum sudah berikrar <-
Menjunjung cita-cita <-
Satu bangsa satu negara <-
Malaysia berjaya!

Dari Perlis sampailah ke Sabah <-
Kita sudah merdeka
Negara makmur rakyat mewah <-
Kita sudah berjaya!

Dengar semboyan kita berjaya
Gemuruh di angkasa
Satu bangsa satu bahasa Indonesia -> punggung
p*nt**t -> Malaysia -> kemaluan wanita

p*kik -> Bahasa Etnik Jawa -> Kemaluan wanita
p*kik -> Malaysia -> jerit

salamat -> Filipina -> salam
selamat -> Malaysia -> alu-aluan

Kemudian, perkataan-perkataan yang diimpot dari bahasa lain digantikan dengan perkataan yang ada dalam salah satu kamus Bahasa Melayu Malaysia, Indonesia, Filipina dan lain-lain. Ini juga dapat membantu memperkasakan Bahasa Melayu seluruh dunia dan menjadikan kaum-kaum lain tertarik untuk menggunakannya.

Sekolah Jenis Kebangsaan di zaman aku begitu terhad kerana taburan penduduk kaum lain. Di sekolah Kebangsaan di adakah kelas-kelas khas untuk kaum lain supaya mereka tidak lupa kepada budaya dan asal usul mereka sendiri. Dan pergaulan kami tidak terhad kepada satu kaum sahaja. Kerana itu, penggunaan Bahasa Melayu begitu meluas ketika itu di antara kaum.

Di zaman aku hanya terdapat beberapa IPTA seperti UM, UKM, UPM dan UTM. Tiada IPTS ketika itu. IPTA-IPTA mempunyai sukatan pelajaran yang banyak mempengaruhi pelajar dengan budaya Malaysia. Aku tak tahu apa yang dibuat oleh IPTS atau mungkin hanya untuk mendapat Ijazah sahaja.

Oleh itu, selain dari pada memperkasakan BAHASA MELAYU di MALAYSIA dengan kempen Satu Sekolah Untuk Semua, usaha berterusan perlu juga dibuat untuk memperkasa BAHASA MELAYU SEJAGAT. Dengan cara ini dapat membantu mengINTERGRASIkan kaum malahan rakyat dari pelbagai negara. InsyaAllah!

Maaf dari orangtua nyanyok yang sudah tertinggal LRT sekiranya ada kata-kata yang menyinggung di sini. Kepada anak-anak muda, teruskan perjuangan anda dan aku akan memberikan sokongan yang termampu.

Tahniah sekali lagi kepada Admin SSS!

20 04 2010
SSS Admin

Penyelia e-Directori,

Kami menghargai sokongan dan pendapat anda yang tersebut diatas.

Kajian pakar bahasa pada peringkat permulaan itu berdasarkan nahu (grammar) dan perbendaharaan kata (vocabulary). Mereka membandingkan berbagai kata taka diantara kumpulan kumpulan Melayu. Mereka dapati banyak persamaan, termasuk angka angka yang digunakan. Seorang pkar juga telah membandingkan bhasa yang dignakan dikepulauan Melayu dengan bahasa asli diAmerika Selatan. Didaptinya tiada ada persamaan diantarany dan dengan itu merumuskan bahawa bahasa dikepulauan Melayu yang paling terdedah dekat dengan Amerika Selatan itu adalah bahasa Melayu, walau pun begitu banyak kumpulannya.

Kebelakangan ini arus politik nampaknya tidak menyenangkan dengan hal Kerajaan memperakui kelulusan sekolah Cina. Jika ini dibenarkan untuk kemasukan universiti universiti awam ia akan mencemar dengan serius taraf Bahasa Melayu diArtikel 152 Perlembagaan. Marilah kita menggesa Kerajaan memikir dengan mendalam perkara itu dan menunjukkan penghormatan Bahasa Malaysia yang nyata diperuntukkan didalam Perlembagaan negara,

11 05 2013
chinese gold coins

I am extremely impressed with your writing skills and
also with the layout on your weblog. Is this a paid theme or did you customize it yourself?
Anyway keep up the excellent quality writing, it is rare to see a great blog like this
one these days.

24 12 2013
free immigration consultation

I loved as much as you’ll receive carried out right here.

The sketch is tasteful, your authored material stylish.
nonetheless, you command get bought an edginess over that you wish be delivering the following.
unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly
a lot often inside case you shield this hike.

4 10 2014
you tube

After looking over a few of the blog articles on your website, I seriously appreciate your technique of
blogging. I book marked it too myy bookmark webpage list and will bbe checking
back in the near future. Please visit my website too and let me know how you feel.

Leave a reply to Steven Cancel reply