Identiti Malaysia – Di sana Malaysia, di sini China?

23 02 2011

Dari DIN TURTLE – Blogger Parti Melayu.

Orang Cina Mengiktiraf Budaya Melayu Sebagai Mewakili Malaysia ?

Dari Blog JMD artikel Arguments ans Excuses Over Bahasa Malaysia ada seorang pembaca memberi komen yang amat menarik perhatian saya. Bukan niat saya nak ciplak idea orang tapi saya dah 2 malam tak boleh tidur memikirkan apa yang beliau tulis. Panjang komen Economist Kampong ( Feb 11,2011 at 2:21 am ) mengenai Budaya Malaysia dan Satu Sekolah tapi yang saya tertarik cuma bahagian kecil je –

I have observed when Malaysian Chinese students participated in an International Students Conference in Taiwan with students from Taiwan, HK, Singapore, Thailand and indonesia, they readily performed the joget and wear traditional baju Melayu!! There Malaysian students delegation happened to be 100% Chinese. Not a single Malay student was there. At that time i thought this was most strange!!

The chinese students did what they did it to show that they have a country — Malaysia. They needed to display some degree of Malaysianess that to the audience.

If they had performed some traditional chinese dance or songs, it would have demonstrated that they are as Chinese as the audience, but it would not have demonstrated that they have a country — their country was Malaysia

( Saya cuma menggunakan keratan diatas sebagai contoh, jadi mungkin apa yang cuba ditekankan oleh penulis asal berlainan dengan apa yang saya cuba sampaikan. )

Secara ringkas saya terjemahkan – saya pernah lihat pelajar cina Malaysia yang menghadiri Perjumpaan Pelajar Antarabangsa di Taiwan yang turut disertai pelajar dari Taiwan, HongKong, Singapura, Thailand dan Indonesia , mereka dengan senang hati mempersembahkan tarian joget dan memakai baju Melayu. Kesemua mereka adalah berbangsa cina tanpa seorangpun pelajar Melayu.

Mereka mahu menunjukkan bahawa mereka juga punya negara -Malaysia. Mereka merasakan perlu mempersembahkan sesuatu yang punya nilai Malaysia kepada hadirin. Sekiranya mereka persembahkan tarian tradisional kaum cina, mereka hanya tunjukkan mereka juga sama cinanya dengan penonton tanpa sebarang kelainan untuk menunjukkan mereka juga punya negara mereka sendiri – Malaysia.

Saya percaya perkara diatas pernah berlaku kalau tidak diTaiwan pun, mungkin dinegara2 lain. Saya tidak mahu memandai2 membuat kenyataan bagi pihak kaum lain makanya saya akan tulis dalam bentuk pertanyaan.

Dinegara sendiri kita dapat lihat betapa tingginya taraf budaya yang diletakkan oleh kaum cina. Mati pun mereka sanggup demi mempertahankan budaya mereka. Cuba satu kali kerajaan melarang tarian singa dipersembahkan, agak2 meletup tak cina ? Tak pun… cuba kerajaan haramkan main mercun sempena Raya Cina ni, budaya tuh ! Rasanya suara melalak mereka lagi kuat dari mercun. Asap pun boleh keluar dari telinga LKS gua cakap lu ….

Nak ikut peraturan memakai songkok pun boleh dijadikan isu … biasa tengok orang cina pakai baju Melayu ? sekali dua tu jaraaaang-jaraaaaang bukan Biasa. Pendekkata, dinegara sendiri budaya kaum cina yang mereka pertahankan adalah budaya yang berasal dari Tanah Besar China. Orang lain tak boleh sentuh. Nak minta diorang ikut budaya lain …minta maaf la, gua ada bulaya gua sendiri. Apahat mau ikut lu punya bulaya ?

Budaya adalah jatidiri anak bangsa. Kita kena pertahankan… biar mati anak jangan mati bulaya !

Tapi bila pergi negara luar dan diminta persembahkan satu bentuk budaya Malaysia, pandailah pulak diorang berjoget…. ! Masa bila pulak diorang berlatih ? Ke kat dalam dewan dongzong apakenamanya tu, ada ke bilik rahsia dimana mereka diajar budaya Melayu ? Pandailah pula pakai baju Melayu …. ! Pinjam ? Ke memang dah bawa dari kampung ?

Ke malu nak tunjukkan budaya mereka sama ngan budaya negara China ? Atau malu kalau orang luar tahu mereka jenis bodoh sombong bila dah jadi rakyat negara Malaysia tapi masih mahu mengekalkan budaya Negara Lain ? Ke malu takut budaya yang mereka banggakan selama mereka kat kampung tak se ori budaya asal yang mereka bawa dari Negara Lain ?

Ke mereka sedar budaya Luar mereka tidak mempunyai nilai2 melambangkan Malaysia ? Ke mereka juga sedar budaya Melayulah yang sebenarnya mempunyai ciri2 Malaysia ? Ke mereka takut tak reti nak jawap jika orang luar tanya kenapa budaya yang mereka amalkan selama ini seperti budaya Negara Luar ?

Senang cerita, apakah dalam hati orang cina mereka tidak yakin budaya yang mereka pegang kuat selama ini mempunyai identiti Malaysia ? Lagi senang cerita, apakah mereka ( pelajar2 cina itu ) mengakui budaya Melayu adalah lambang budaya Malaysia ?

Baguslah kalau mereka semua sanggup bertolak ansur dan menerima hakikat itu. Masalahnya kenapa sikap tolak ansur itu hanya timbul bila berada diluar negara tapi bila balik negara Malaysia mereka Transform menjadi cina yang begitu tebal sifat perkauman, bodoh sombong, takmahu mengalah, babir, kiasu, mengasingkan diri dan langsung tidak boleh menerima apasaja yang ada kaitan Melayu ???

Ke sememangnya mereka sedar akan hakikat sebenar tapi sengaja menidakkannya atau dalam kata lain – Hipokrit ? Dalam fikiran saya terbayang Lim Kit Siang, Guan Eng, Tony Pua berpakaian lengkap baju Melayu siap bersamping ngan tanjak sedang berjoget zapin di Beijing didepan pemimpin2 China kerana mahu mempersembahkan tarian yang mempunyai ciri Malaysia ……

Sekarang cuba ulang balik semua diatas tapi tukarkan tarian budaya Melayu itu kepada Bahasa Kebangsaan kita Bahasa Melayu.


Actions

Information

4 responses

23 02 2011
Abdul Jalaini Abdul Jalil

Assalam Bro

Masalahnya semua nak dipolitikkan. Saya ingat lagi masa anak-anak saya bersekolah di Negara Jepun. Mereka tidak malu untuk memakai National costume bila ada acara Kebudayaan Asal Negara-Negara Pelajar. Cuba kita suarakan sekolah satu Malaysia sampai masuk kubur dia orang akan lawan. Kerana Bangsa Melayu berpecah kita menjadi lemah.

23 02 2011
kuman

Mereka ini mengaku menjadi rakyat Malaysia apabila ia mendatangkan kemudahan (“convenience”) untuk mereka saja. Baru-baru ini saya menonton rancangan TV “Nothing to Declare” mengenai kawalan imigresen dan kastam di lapangan-lapangan terbang antarabangsa di Australia. Jika Tuan-Tuan mengikuti siri berkenaan, Tuan-Tuan akan dapati semakin banyak kes-kes cubaan penipuan oleh pelawat-pelawat dari Malaysia, yang kebanyakannya dari kaum cina.

Mereka ini datang nak bekerja secara haram dengan menggunakan visa pelancong. Bila disoal oleh pegawai imigresen, mereka tak tahu berbahasa Inggeris dan perlukan khidmat penterjemah. Bila ditanya rakyat negara mana, dengan selamba mereka menjawab rakyat Malaysia. Ada satu kes, apabila diberitahu bahawa dia tak boleh masuk Australia kerana disyaki nak bekerja secara haram, maka si cina ni cuba deal dengan menawarkan agar passportnya disimpan oleh imigresen asalkan dia dapat masuk Australia. Nah lihatlah, betapa murahnya nilai passport Malaysia (dan nilai-nilai kewarganegaraan) buat mereka ini.

23 02 2011
carlosaziz

kaum cina di malaysia ni jadi terlalu mementingkan diri sendiri adalah di sebabkan rata2 mereka tak dapat panduan hidup yg sebenar2nya… mereka kaum yg berfikiran tertutup.. tak tahu berterima kaseh. apa tah lg bersukur.. hanya tahu mencari keuntungan utk diri sendiri, adik beradik, kaum keluarga, dan utk kaum mereka sendiri saja. macam mana kalau kita beruseha bermati2an untuk melawan mereka.. gdn cara berdakwah kpd igama islam yg shumul.. natijahnya.. apa jua yg kita ingin terapkan kpd mereka samada berbahasa melayu dlm pertuturan harian, kita mestilah orang yg melakukannya dlm kehidupan harian dgn penuh banga dan jujur.. jika kata sendiri pun sebagai melayu tidak begitu jelas identitinya.. apa lagi yg kita nk harapkan daripada mereka???

7 04 2011
1 PAKATAN 1 MALAYSIA

Salam sejatera , saya sokong dan setuju dengan apa yang dikatakan oleh penulis ini. Keluar dari kotak dan berfikir, negara maju menggalakkan orang luar negara untuk memohon kerakyatan , contohnya uk, australia, usa dan juga singapura. sampai orang kelahiran malaysia boleh bertanding dlm pilihanraya singapura 2011. saudara penulis kita kena keluar dari puak puak kaum dan berfikir apa yang pemimpin boleh buat tanpa mengira kaum. Banyak negara sudah menuju ke arah tanah / bumi ini untuk semua. contohnya rakyat USA memilih obama walaupun dia keturunan negro. Di sini apa pemimpin boleh buat untuk rakyat sekarang tanpa mengira kaum. Jangan perasaan hasrat dengki kita meyebabkan kita jadi rakyat yang mundur dan tidak berilmu. Dalam masa negara dunia memikirkan dunia ini untuk semua kita baru fikirkan 1 malaysia.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: