Orang Cina Yang Berdolak Dalih

4 07 2011

Isu “kualiti” dijadikan alasan untuk berdolak-dalih bagi terus mendokong kewujudan sekolah vernakular di negara ini.  Yang anehnya, kalau mereka benar-benar serius tentang “kualiti” kenapa tidak mereka melakukan sesuatu bagi memperjuangkan peningkatan kualiti di sekolah-sekolah kebangsaan? Kenapa terus mereka “lari terjun” ke sekolah-sekolah vernakular? Anak bangsa adalah seseorang yang benar-benar menjiwai negara, bangsa dan bahasanya sendiri dan tidak pantas mendahulukan identiti asing.

Berikut adalah artikel dari DINTURTLE yang menyentuh mengenai sekolah vernakular cina yang tidak langsung membantu kearah perpaduan.

Sekolah Cina Dan Perpaduan – Kam Bing Pua Cuba Nafikan

 

( Sebab versi Bahasa Kebangsaan lambat sangat keluar, saya terjemahkan lebihkurang.)

Sekolah cina dituduh sebagai punca perpecahan kaum. Saya faham kenapa ia wujud dan kenapa ia popular. Bukan kerana ibubapa sayangkan bahasa Cina TAPI kerana sekolah Kebangsaan Hancur !, takde kualiti, dengan menghantar anak ke sana, ibupada takut anak2 mereka tidak ada masa depan, kata ahPua.

Kemudian ahPua tuduh polisi kerajaan menghantar pelajar terbaik Melayu ke sekolah MARA, jadi meninggalkan pelajar Melayu standard kedua dan ketiga untuk bersaing dengan kaum lain disekolah kebangsaan.

ahPua mahu kita lupakan debat sekolah cina …. dan tumpukan kepada KUALITI. ahPua fikir jika ada sistem pendidikan yang boleh jamin pendidikan yang padat dan menjamin tempat diUniversiti terbaik, ibubapa tidak akan peduli apakah ia kebangsaan atau cina.

                   *******************************************

Sekolah cina dijadikan sebagai scapegoat /kambing hitam perpecahan kaum ?  Halo Kam Bing Pua, orang kalau mahu mempertahankan sesuatu isu dan tidak mahu isu itu dikambing hitamkan, orang itu akan kemukakan alasan bagi membetulkan tuduhan yang salah itu.

Tapi Kam Bing Pua cuma sebut je tapi langsung TIDAK mengemukakan KENAPA persepsi yang sekolah cina itu memecahkan masyarakat salah. Tiba-tiba Kam Bing Pua pergi tukar topik membandingkan kualiti sekolah cina dan sekolah kebangsaan. 

Kam Bing Pua yang mulakan topik perpaduan kenapa tak habiskan ?  Apakah Kam Bing Pua nak katakan yang sekolah cina itu menyumbangkan kepada perpaduan ? kalau iya – Macamana dan Bagaimana sumbangan sekolah cina itu kepada perpaduan ? Saya dan ramai lagi rakyat nak tahu juga .

Masalahnya TIDAK ADA alasan yang ahPua boleh berikan ! Bukan saya yang kata tapi  kajian oleh NUTP yang terdiri dari orang cina sendiri DAN Pengetua Sekolah cina sendiri DAN Bos Dewan cina KL-Selangor sendiri yang cakap bahawa sekolah cina adalah penyumbang utama masalah perpecahan masyarakat Malaysia . KLIK

Isu Perpaduan dan Isu Kualiti Pendidikan adalah 2 isu yang berbeza. Senang-senang je tukar topik tanpa menjawap dan hanya berbekal kenyataan – scapegoat – ahPua ingat sekolah cina dah bebas dari menjadi punca perpecahan kaum. Ditulis ahPua mendapat tepukan gemuruh dari 150 hadirin yang mendengar ucapan beliau …. yalah cakap depan kambing memanglah diorang tepuk !

Sikap ahPua jelas mencerminkan sikap orang cina secara umum, apa yang paling penting adalah kepentingan diri masing-masing. Sikap – Apa yang aku dapat ? Isu Perpaduan hanya layak untuk dipolitikkan, untuk dibincangkan tapi tidak layak untuk diperjuangkan melalui pengorbanan.

OKla … takpe, kita layan borak Kam Bing Pua tentang kualiti sekolah cina yang didakwanya lebih baik berbanding sekolah kebangsaan …. OK, saya terima hujah ahPua. Saya bukan pakar pendidikan tapi kalau ikut pendapat orang ramai, memang diakui sistem pendidikan sekolah cina ada kelebihannya malah Najib sendiri begitu teruja dan bangga nak mampus  menjulang sekolah cina.

ahPua kata bukan sebab bahasa cina. Jadi yang amat menghairankan Kenapa tidak dikenalpasti apa dia kualiti terbaik dari sekolah cina itu dan TERAPkan dalam sekolah kebangsaan ? Bukankah dengan cara itu murid-murid kita akan mendapat pendidikan yang TERBAIK dan mereka juga diajar erti PERPADUAN secara pergaulan bila berinteraksi sesama mereka. Itu yang kita maksudkan dengan SATU SEKOLAH ! !

Bukannya Satu Sekolah itu bermaksud HANYA Sekolah Kebangsaan seperti yang ada sekarang. Kerana itulah modal yang cina kiasu sering gunakan – satu sekolah itu = sekolah kebangsaan.

Kemudian dikaitkan dengan sekolah MARA ……. ni mesti nak cucuk jarum Kesamarataan. Selepas berjaya mempengaruhi Najib dalam Kesamarataan Biasiswa Pendidikan, sekarang perlahan-lahan mereka cuba sensasikan isu sekolah MARA. Bila dah heboh, pemimpin2 Melayu pun mula tergagap-gagap…. ikut hati nak pertahankan tapi Najib duk jeling. Saya tak heran kalau nanti sekolah MARA pun dibuka kepada Meritokrasi.

Ada siapa berani gerenti kalau didesak cina, Najib tak akan buka sekolah MARA ? haaaa… tengok, korang pun tergagap-gagap nak jawap hehehehehe ……

Isu Sekolah Cina dan Perpaduan juga amat berkait rapat dengan Bahasa Kebangsaan. Ada saya tulis di SINI. dan banyak lagi jika dibuat carian katakunci ” sekolah cina “.


Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: