Sikap Terhadap Aspek Pendidikan

15 07 2011

Dari laman PANEH MIANG

Monday, July 4, 2011

FREE EDUCATION: Melayu nor Cina

Tuan Paneh Miang,

Walaupun posting ni dah lama, tapi menarik perhatian saya. Kadang-kadang saya tertanya kenapa kita umat Islam dan Melayu ni mundur dalam segala bidang. Dan (kini) barulah saya faham dan dapat jawapannya.

Jawapannya ialah SIKAP kita terhadap ILMU. Kita tengok orang Cina, diorang tak berkira pun nak keluar duit beribu-ribu untuk pendidikan anak-anak diorang. PIBG mintak, bagi. Cikgu mintak, bagi. Guru Besar mintak, bagi. Pendek kata asal program sekolah je, bagi. Padahal inilah yg sepatutnya orang Islam dan Melayu kita buat. Kan Allah dah firman dalam Al Quran bahawa menuntut ilmu wajib bagi setiap anak Adam? Jadi bila dah perkara wajib, maka wajarlah bagi kita mengadakan (pelajaran) dan bila kita keluar wang sendiri dan redha, barulah datang keberkatan pada ilmu.

Malangnya orang Islam Melayu ni dok mengharap kerajaan je sedia sekolah, cikgu, kerusi/meja, buku teks, makanan tambahan pun ada?! Jadi yang mak bapak ni kluar (belanja) apa? Suruh bayar yuran sekolah yang tak sampai RM100 setahun tu pun nak bising? Suruh kerajaan jugak (yang) bagi peruntukan? (Jadi) no wonder la takde berakah dalam ilmu.

Zaman nabi dulu takde pun wujud institusi sekolah. Semua orang Islam cari guru masing-masing, bayar diorang dan tuntut ilmu. Bahkan banyak ulama yang mengembara beratus/beribu kilometer ke Baghdad sama ada berjalan kaki (atau) naik unta guna duit sendiri (dulu Baghdad pusat ilmu), contohnya untuk tuntut ilmu. Sebab itulah ramai ulama-ulama yang dihormati macam Imam Ghazali dan Imam Bukhairi sebagai contoh. Ataupun ilmuwan Islam dalam perubatan macam Al Razi (atau) Khawarizmi dalam bidang matematik. Sebab apa diorang berjaya? Sebab diorang ada SIKAP yang positif terhadap ILMU masing-masing.

Zaman ni kerajaan bagi semua tetapi rakyat naik lemak (terutama Melayu Islam). Kalau boleh nak jadikan sekolah tu nursery asuh anak diorang. Tak puas hati maki/saman cikgu, ungkit balik duit yuran (yang) tak seberapa diorang bayar. Mak bapak balik rumah lepas kerja tahu main dan buat anak saja. Kadang-kadang saya rasa mak bapak ingat bagi pendidikan pada anak ni satu beban (dan) bukan(nya) tanggungjawab indah yang perlu dilaksana(kan). Itu pasal anak-anak sekarang perangai macam setan tak mahu dengar cakap cikgu sebab mak bapak sendiri dah (tak) ikhlas keluarkan duit untuk bagi ilmu pada anak-anak. Bila kita buat benda (tak) ikhlas dah tentu hasilnya Allah bagi sia-sia.

Anyway saya sangat sokong Paneh Miang punya langkah tu. Tapi yang lagi penting, brainwash la balik pemikiran manja rakyat sekarang ni, terutama(nya) orang Melayu Islam kita pada aspek pendidikan. Tak usah la lagi layan benda-benda macam FREE EDUCATION, sebab ini semua agenda kapitalis barat supaya manusia ni jadi robot (yang hanya tahu) kerja saja dan bukan(nya menjadi seperti) ilmuwan agong macam yang pernah tamadun Islam nikmati suatu ketika dulu. Saya harap Paneh Miang dapat jadikan post saya ni satu tajuk.

~Jentayu~

Edited from here.


Actions

Information

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




%d bloggers like this: