Lagi-lagi kerenah “Pendatang”

28 07 2012

  • CINA MELAMPAU LAGII! BOLEH TAK TAK PAYAH LAYAN????
  • Lagi nak bikin kecoh.  Lagi nak buat ugutan.  Bosanla dengan Dong Zong dan sesetengah Cina kat Malaysia nie. Apa lagi yang depa nie nak?  Bagi betis nak peha.  Tak boleh kasi muka depa nie semua.  Haritu dah buat himpunan besar kat Kuantan menuntut kerajaan sediakan sebuah sekolah tinggi persendirian Cina di ibu negeri Pahangtu.  Kali ni nak buat himpunan besar-besaran lagi kat Johor pulak.  Depa nak kerajaan buat jugak sekolah tinggi persendirian Cina kat Segamat.  Lepas tu nanti depa akan tuntut pulak dibuat kat semua daerah.  Gila ke apa?  
  •  
  • Jangan duk layanla depa ni semua.  Elok-elok ada sekolah kebangsaan, lagi mahu sekolah asing-asing ikut bangsa.  Jurang makin dalam lah antara kaum kalau buat cam gini.  Memang ramai jugak anak Melayu dan India yang masuk sekolah Cina.  Habis sekolah kebangsaan akan jadi apa?  Dah tentu-tentu akan datang nanti Sekolah kebangsaan akan jadi sekolah yang bertaraf second class.  Tak percaya tengok jer la nanti.  Akak dah nampak trend orang Cina yang tidak mengiktiraf sekolah kebangsaan.  Bagi depani, Sekolah kebangsaan tak bagus.  Cikgu Melayu tak pandai mengajar.  Sistem pembelajaran tidak meyakinkan.  Dan lagi kalau duduk kat dalam Sekolah kebangsaan payahla depa nie nak terapkan semangat keCinaan depa tu.  Dari dulu lagi orang Cina kat Malaysiani tak suka sekolah kebangsaan.
  •  
  • Dulu ramai jer orang Cina Malaysia tak hantar anak ke sekolah kebangsaan.  Dia orang ajar bisnes sendiri, ajar anak jadi mekanik, jaga kedai runcit, baiki aircond dan peralatan elektrik.  Itu pasal di bidang yang macamtu kaum Cina begitu dominan sebab depa dari kecik lagi dah diajar cari duit dan pengalaman bekerja.  Sekarang ni ada berapa orang jer budak Cina kat sekolah kebangsaan?  Dan lagi sekarang ni, pra sekolahpun depa hantar anak ke tadika Cina.  Sekolah macam Smart Reader pun dah terlalu kurang anak-anak Cina pergi.  Akak lihat dah lebih 70 peratus di sekolah Smart Reader adalah anak-anak Melayu.  Kat tadika kemas dan tadika Melayu dah tentu-tentulah tak ada anak Cina yang dihantar.  Maknanya orang Cina kat Malaysia ni memang semakin rasis, semakin membina kelompok mereka sendiri.  Dan ini amatlah tidak bagus untuk negara seperti Malaysia.
  •  
  • Kalau pemimpin tidak tegas, lama-lama esok silap-silap bahasa kebangsaanpun boleh tukar ke bahasa Mandarin.  Jangan layan la.  Kalau dilayanpun undi depa tetap kat DAP.  Akak kesian sungguh dengan PM dan pemimpin Melayu kita sekarang ni.  Asyik-asyik ditekan dan dihenyak kiri dan kanan.  Dan lebih menyakitkan hati bila ada Melayu ‘murtad’ yang duk sokong Cina nie semua.    
  •  
  • http://www.malaysiakini.com/news/204739

Actions

Information

2 responses

28 07 2012
Tanpa nama

Ini lah yang di panggil “eksploitasi”. Mengorek selagi ada ruang untuk di korek, memerah selagi ada setitik air, menghisap selagi ada yang manis, menyedut selagi ada darah di badan. Tak kisah jika badan itu mati atau lemah akibat di sedut berterusan.

Sebenarnya mereka mengeksploitasi seboleh bolehnya ada lah sebab badan itu sudah lemah. Akibat di ketak ketak oleh mereka yang hanya fikirkan undi. Yang tidak fikirkan perlunya masyarakat bersatu padu di bawah sistem sekolah satu aliran atau satu sekolah untuk semua (SSS). Supaya murid murid bercampur gaul dengan berbagai etnik, agar timbul cita cita dan aspirasi yang sama bagi pembangunan negara. Murid muriid yang akan menjadi intipati masyarakat di masa depan.

Benar, mereka yang menuntut bermacam macam tidak perlu di layan. Kita perlu hebohkan dan laungkan pendirian ini di sana sini. Moga moga pihak pihak berkenaan sedar pentingnya menggunakan dasar yang sesuai bagi pembangunan negara. Dasar yang mesti berpandukan kapada Perlembagaan negara.

28 07 2012
Tanpa nama

Pindaan:

“mereka yang menuntut bermacam macam tidak perlu di layan” sepatutnya:

“mereka yang menuntut berlebihan tidak perlu di layan”

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s




Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 36 other followers

%d bloggers like this: