Lagi Mengenai BAPAK VERNAKULAR

17 10 2012

 

 

HIDUP BAPA VERNAKULAR MALAYSIA ! ! !

HIDUP SEKOLAH …. CIIIIIIIIIIIINAAAAAAAAAA !

 

 

  • KUALA LUMPUR – Malaysia adalah satu-satunya negara di luar China yang mengiktiraf pendidikan Cina sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan, kata Datuk Seri Najib Tun Razak.
  • Perdana Menteri yang menggambarkan ia sebagai kepentingan besar, berkata tiada satu pun negara di rantau ini, sebagai contoh, mengiktiraf pendidikan Cina.
  • “Kita adalah satu-satunya negara di luar China yang mempunyai pendidikan Cina sebagai sebahagian daripada sistem pendidikan kebangsaan. Kita telah mengiktiraf pendidikan Cina di Malaysia, dan saya fikir ia adalah besar, mempunyai kepentingan yang besar.
  • “Sila lihat dalam konteks itu, dalam perspektif bahawa kita telah mengiktiraf pendidikan Cina sebagai sebahagian daripada sistem (pendidikan) kebangsaan, katanya semasa sejam diwawancara oleh penyampai radio Melody FM, stesen radio Astro berbahasa Cina kedua, di sini hari ini.
  • Najib merupakan tetamu stesen radio itu untuk segmen ‘Melody FM Morning Boss’ bersama penyampai Chui Ling dan Jentzen Lim. – Bernama

Advertisements




Apa komen “BAPAK VERNAKULAR”?

26 01 2011

MEDIUM OF TEACHING

By

Dr. Mahathir Mohamad

on January 24, 2011

1. In an interview by Nanyang Siang Pau, I pointed out that there is no country in the world, except Malaysia where the Government allows and pays for schools which use a foreign language for teaching in schools meant for a community whose ancestors came from a foreign country.

2. A NSP reader claims that I was wrong because in many countries the Chinese language is taught and are spoken.

3. May I point out that there is a difference between teaching in a foreign language and learning (and speaking) a foreign language. I was referring to teaching (medium of instruction) in a foreign language not learning a foreign language. Learning a foreign language is usually not only permissible but encouraged.

4. The claim that in Thailand there are schools which use Chinese as the medium of teaching is not correct. There are International schools which do not use the Thai national language but they are not funded by the Government. Similar international schools to cater for expatriates are found in many countries including in Malaysia. Some nationals also go to these schools. But they are not like the Chinese and Tamil schools in Malaysia which are Government funded schools.

5. Even in Singapore there are no Government funded schools where the medium of instruction is Chinese or Tamil. But the students must learn another language other than English, which is the medium of teaching in Singapore.

6. Incidentally the policy of the Singapore Government to use English as a teaching medium rather than Malay, Chinese or Tamil has not resulted in it being accused of being anti-Chinese, anti-Tamil or anti-Malay.

6. Nationally the national language of predominantly Chinese Singapore is Malay but Chinese, Tamil and English are also official languages which are taught and may be used instead of English.

7. If anyone wishes to refute what I state here, they are welcome. But they must provide evidence to show that I am wrong.

 

Perbuatan membelakangi Perlembagaan Negara dan Akta Bahasa Kebangsaan dengan mempertahankan sekolah HARAM, iaitu sekolah vernakular, semata-mata untuk “memancing” undi adalah merupakan suatu perbuatan yang amat jelek dan boleh dianggap sebagai suatu perbuatan yang menggadai maruah bangsa dan negara apabila ianya boleh menjejas pembinaan negara yang ingin mencapai suatu masyarakat yang kukuh lagi bersatu padu melalui slogan”SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA”.





Yang perlu ditekankan oleh DS Najib adalah penggunaan Bahasa Kebangsaan, bukannya sekolah vernakular

15 06 2012

Source : NewStraitsTimes

KUALA LUMPUR: The government must be more proactive in getting non-Malays master the Malay language befitting its role as the national language.

The national language ideology should be created so that the the younger generation better understand the role of Malay language as the official language of the country.
Malay language sociolinguistic expert Prof Dr Teo Kok Seong said many young Chinese cannot speak Malay well due to negative attitude and upbringing that the mother tongue is superior.
The Malays must set a good example by appreciating the national language as only then it will encourage the non-Malays to master it.
“Positive attitude of the Malays will give rise to confidence and place the national language on the right track,” he said in the talk show ‘Dalam Radar’ by Bernama Radio24.
Teo who is also deputy director of Institute of Malay World and Civilisation,  Universiti Kebangsaan Malaysia, did not deny that lack of articles to empower the Malay language in vernacular newspapers was also responsible.     — BERNAMA
Lagi mengenai DS Najib dan pendidikan vernakular:-




Mertabatkan Bahasa Kebangsaan – PPSMI “dikambing-hitamkan” sedangkan “barah” sebenarnya adalah sekolah vernakular

15 11 2011

Kecelaruan & kehipokritan dalam isu PPSMI

  • Benar-benar jujurkah pihak-pihak yang bersuara dalam isu PPSMI dalam memperjuangkan Bahasa Melayu, yakni Bahasa Kebangsaan? Jujur setulus hati kah mereka dalam mendokong Artikel 152?
  • Ataupun Artikel 152 hanyalah tidak lebih dari sebuah alasan bagi menolak PPSMI?Cuba jawab, kenapa PPSMI?
  • Kenapa tidak sistem pendidikan vernakular yang sudah sekian lama menjadi barah sehinggakan DS Najib sendiri layak untuk dianugerahkan gelaran Bapak Vernakular? Tanya juga soalan ini pada Tan Sri Muhyiddin Yasin.
  • Kalau ingin melihat dengan lebih jelas lagi tentang kecelaruan dan kehipokritan ini (walaupun sudah berpuluh-puluh kali perkara ini ditonjolkan), silalah baca  di SINI dan di SINI (lagi artikel terkini mengenainya).
  • Mari kita tanya diri kita sendiri soalan berikut ini.
  • Kenapa tidak Bahasa Kebangsaan dalam pengajaran Sains & Matematik? Kenapa mahukan bahasa Inggeris? Kenapa negara-negara seperti Jepun, Jerman, Perancis, Rusia (sebagai contohnya) menggunakan bahasa kebangsaan masing-masing dalam pengajaran Sains dan Matematik?
  • Kenapa?
  • Kerana negara-negara tersebut tidak berkompromi dengan kedaulatan bahasa kebangsaan masing-masing? Kerana bahasa kebangsaan mereka MAMPU menjadi bahasa pengajaran Sains & Matematik?
  • Jawapannya.. YA! Kedua-duanya sekali!
  • Bahasa kebangsaan mereka mampu KERANA sudah sekian lama mereka mendaulatkan bahasa kebangsaan masing-masing! Bahasa mereka MAMPU kerana ianya terlebih dahulu DIDAULATKAN dengan sewajarnya!
  • Lihatlah negara MALAYsia dengan sistem pendidikan vernakular bagaikan kera sumbang di saentero dunia ini. Apabila bahasa kebangsaan (Bahasa Melayu) TIDAK DIDAULATKAN, maka akan berkembangkah bahasa ini sehingga MAMPU digunakan sebagai alat pengajaran Sains & Matematik?
  • Usah hipokrit! Kalau dahulu ianya dikenali sebagai Ilmu Hisab (berasal dari Arab?), sekarang ini ianya Matematik. Apa pula, atau ADAkah perkataannya untuk “Sains”? Seperti yang ditulis oleh Tukang Dok Peghati dalam artikelnya di atas:-
  • 1) ‘Sophisticated‘(BI) – Sofistikated (diBMkan) – Canggih (BM asli)
  • 2) ‘Conclusion‘(BI) – Konklusi (diBMkan) – Kesimpulan (BM asli)
  • 3) ‘Variety‘(BI) – Variasi (diBMkan) – Kepelbagaian (BM asli)
  • Polis, komputer, telefon dan banyak lagi sudah tidak asing lagi malahan sudah juga sebati dengan bahasa Kebangsaan. Bukan begitu?
  • Evolusi bahasa bukan pointnya di sini, tapi PENDAULATAN bahasa itu sendiri walaupun ianya telah melalui pelbagai evolusi sehingga kini.
  • Maka kita tanyakan pejuang-pejuang bahasa yang mengusung keranda 152 berdemo dijalanan suatu ketika dahulu. Adakah mereka berjuang untuk bahasa kebangsaan ataupun mereka berjuang untuk BAHASA IBUNDA? Mereka berjuang menentang PPSMI kerana hendak mendokong bahasa ibunda?! Bukannya hendak mendaulatkan bahasa kebangsaannya? Mereka hendak mendokong penggunaan bahasa Melayu di sekolah Kebangsaan, bahasa cina di SJK (China), bahasa india di SJK (Tamil)? Teruskan jugalah dengan bahasa jawa, minang, kelate, utagha, kadazan, murut, bajau, dayak, negrito dan lain-lain lagi. Jangan berhenti setakat bahasa ibunda cina dan india sahaja! 1-Malaysia bukan?Jangan hipokrit! Jangan celaru! Kenapa tidak diusung keranda 152 itu ke sekolah-sekolah vernakular dan ke pejabat PM di Putrajaya?
  • Kita tidak dapat lari dari mempersoalkan persoalan ini dengan jujur. “Mampukah Bahasa Kebangsaan yang ada pada hari ini menjadi bahasa pengajaran Sains & Matematik“?
  • Mampukah?
  • Bahasa Inggeris juga pada sewaktu ketika dahulu tidak mampu untuk menguasai pengajaran Sains & Matematik (ilmu kaji bintang, algebra dsb), lalu orang Inggeris dahulu mempelajari bahasa Arab untuk belajar Sains & Matematik!
  • PPSMI bukan soal pendaulatan ataupun membelakangi Artikel 152. Buat masa ini, di bumi MALAYsia ini, Bahasa Inggeris lebih MAMPU menerapkan ilmu Sains & Matematik kepada anak-anak bangsa, terutamanya anak-anak bangsa yang berkomunikasi menggunakan bahasa Melayu/Kebangsaan (tidak tahulah pula sejauh mana bahasa cina yang didokong oleh sebahagian dari mereka-mereka yang hidup di bumi MALAYsia ini!)
  • Kenapa begitu?
  • Kerana kita sendiri tidak acuh kepada Bahasa Kebangsaan sendiri, TIDAK MENDOKONG ARTIKEL 152 dengan sepenuh hati untuk memungkinkan BAHASA MELAYU mengambilalih tugasan dari Bahasa Inggeris dalam pengajaran Sains & Matematik.
  • Jadi betulkan arah perjuangan anda. Kita mendaulatkan Bahasa Kebangsaan, BUKANNYA bahasa Ibunda, dengan mendokong Artikel 152. Musuh anda sebenarnya bukan PPSMI, tetapi mereka-mereka yang membelakangi Artikel 152 Perlembagaan! Yang tidak mendaulatkan Bahasa Kebangsaan dengan sewajarnya walaupun telah ada Akta Bahasa Kebangsaan. Boleh mereka-mereka ini berjuang pula untuk percambahan sekolah vernakular? Boleh mereka ini berjuang bermati-matian mendokong bahasa Ibunda dengan membelakangi Bahasa Kebangsaan di bumi ini? Inilah musuh-musuh anda!Semoga suatu hari nanti Bahasa Kebangsaan kita akan semakin berkembang maju sehingga menjadi bahasa pengantar bukan sahaja untuk pengajaran Sains & Matematik malahan dalam apa jua bidang pun ( termasuk AL-KITAB? hehehehehe……)




Bapa Vernakular Sebagai Gelaran Rasmi

30 10 2011

Anugerah Paling Layak Buat Najib. ( serius ni … )

Bapak Vernakular

Artikel sebelum ni saya melahirkan rasa kekaguman saya diatas keberanian yang telah Najib buktikan semasa menjadi Menteri Pelajaran dulu dengan menggugurkan kuasa Menteri menukarkan sekolah cina kepada sekolah kebangsaan bagi memastikan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dan Tamil yang diamalkan terus sesuai dilaksanakan. KLIK

Najib siap menjadikan Menteri Pelajaran sebelum itu sebagai contoh betapa beliau ( Najib ) adalah LEBIH berani dan LEBIH sayang pada sekolah cina. Pada masa itu, sebelum saya ada seorang Menteri Pendidikan yang tidak mahu melakukannya (pindaan akta), tiada keberanian untuk melakukannya.

Dan hasilnya –
Malaysia merupakan satu-satunya negara di Asia Tenggara yang masih meneruskan sistem sekolah vernakular sehingga kini.  Oya, bulan disember tahun lalu semasa Konvensyen BN, Najib sebut juga benda ni, Bulan Mac pun sebut juga. Kalau tak silap waktu tu beliau sebut ‘ satu-satunya didunia ! ‘ Malas saya nak cek… Dunia ke , Asia Tengggara ke .. point yang penting disini adalah – kita dapat rasakan betapa sayangnya  Najib pada sekolah cina !

Betul ni …. saya bukan menyindir. Korang dapat tak rasakan kesungguhan yang Najib tunjukkan dalam memperkasakan sekolah cina ? Najib begitu bangga dengan pencapaiannya dalam menggugurkan kuasa Menteri Pelajaran sehingga beliau BERULANG KALI menyebutnya didepan khalayak ramai cina.

Najib sifatkan tindakannya dulu itu satu contoh KEBERANIAN. Berulang kali disebutnya. Begitu juga kenyataan betapa uniknya Malaysia punya pendidikan sekolah cina, berulang kali disebut Najib walaupun pada audien yang sama !

Siap cerita hantar anaknya belajar bahasa cina di negara China lagi. Ini bukan saja nak menarik sokongan undi cina tapi sememangnya Najib juga sayangkan sekolah cina !

Najib tidak mahu orang cina lupakan jasanya itu. Saya sebut orang cina saja sebab Najib tidak pernah sebut benda yang sama didepan audien Melayu.

Tapi tidak adillah kalau hanya kaum cina saja yang menyanjungi Najib, Melayu pun nak juga. Makanya disini saya ingin cadangkan gelaran BAPA VERNAKULAR secara resmi diberikan kepada Perdana Menteri Keenam kita – Najib Tun Razak.

Bukan menyindir OK ! Ni serius giler ni . Najib sendiri bersusah payah mahu mengingatkan rakyat akan perjuangannya dalam memperkasakan sekolah cina, fact is NAJIB BANGGA dengan usahanya itu ! Tidak ada siapa boleh nafikan sumbangan Najib itu. Ia adalah satu fakta sejarah. Dan ADA HASILnya, kita sendiri boleh lihat betapa berkembangnya sekolah cina setelah mendapat lesen besar dari Najib.

Sekiranya gelaran Bapa Vernakular itu dianugerahkan kepada Najib, tidak perlu dah beliau sering sebut-sebut benda tu, nanti orang akan kata masuk bakul angkat sendiri. Sudah tiba masanya negara dan rakyat Malaysia mengiktiraf perjuangan sekolah cina Najib !

Seperkara lagi, gelaran Bapa Vernakular adalah LEBIH BAIK dan LEBIH AFDHAL buat Najib berbanding Bapa Transformasi. Bapa Transformasi itu terang-terang satu usaha bodek oleh pihak tertentu. Apakah Najib sudah layak menerima gelaran Bapa Transformasi sedangkan usaha-usaha transformasi itu baru saja diperkenalkan Najib dan masih belum menampakkan hasil ?

Perhatikan gelaran yang kita berikan kepada PM-PM yang lalu – Bapa Kemerdekaan, Bapa Pembangunan, Bapa Perpaduan, Bapa Pemodenan, Bapa Jin …… Tak perlu disebut siapa yang menerima gelaran mana, kita semua sudah tahu kerana mereka sememangnya LAYAK dengan gelaran itu. Usaha-usaha mereka diiktiraf dan hasilnya kita dapat lihat.

Atas dasar itu, gelaran Bapa Transformasi tidak harus diberikan lagi kepada Najib sehingga beliau benar-benar layak menerimanya. Omputeh kata – He has to earn it ! Kita janganlah terlalu nak bodek Najib dengan gelaran atas polisi yang baru yang masih belum jelas hasilnya.

Najib lebih layak dengan gelaran Bapa Vernakular. Ia adalah perjuangan Najib yang sebenar, malah ia telah diperjuangkan Najib SEBELUM beliau jadi PM lagi. Hasilnya dapat kita lihat sekarang dan perjuangan Najib itu semakin rancak sejak menjadi PM.

Saya yakin Najib akan menerima anugerah ini dengan perasaan yang amat bangga sekali kerana akhirnya segala pengorbanan dan keberanian yang Najib tunjukkan selama bertahun lamanya diikitiraf dan diabadikan selama-lamanya.

NAJIB – BAPA VERNAKULAR MALAYSIA

Saya boleh bayangkan Najib waktu menerima anugerah terhormat ini kelak ….


I … I … I am …. I am soo … I’m sorry, this is so touching. This moment …. I have been waiting for this moment for so long. I … I …don’t know what to say … ( sambil mengesat airmata terharu … ) Thank You Malaysia …. Thank You 1Malaysia ! This is for YOU !


I like to take this opportunity to say my thanks to my lovely wife …. Rosmah, whom without her , I would …. bla bla bla ……

Very the touching la …. Ayuh kita berikan sokongan kepada BAPA VERNAKULAR MALAYSIA – NAJIB !

Nota:

1. BAPAK VERNAKULAR – Voices Around

2. BAPAK & BAPA MALAYSIA – Voices Around





Kerajaan Di Saran Lagi Supaya Menghapuskan Sekolah Vernakular – Apa lagi yang DS Najib ingin pertahankan?

14 10 2011

 

 

Petikan artikel-artikel yang memberikan sokongan kepada Yang Berhormat Ahli Parlimen Bebas bagi Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim, yang meminta kerajaan mewujudkan semula sekolah wawasan bagi memastikan murid-murid dididik dalam persekitaran majmuk dan seterusnya melahirkan generasi akan datang yang lebih bersatu padu dan tidak hanya memikirkan kepentingan kaum masing-masing.

Petikan artikel adalah dari laman citra LISTED!!!. Sila klik tajuk-tajuk artikel di bawah ini untuk membaca artikel sepenuhnya yang ditulis oleh blogger-blogger berkenaan.

 

 

 

 

 

Artikel #1

 PISAU

Sekolah vernakular menjadi pusat mengasuh dan menternak generasi rasis, chauvanis dan ultra kiasu, produk produk ini yang didoktrin dengan fahaman DAP sudah menjadi barah kepada perpaduan kaum dinegara ini.

Polarisasi kaum: Kerajaan disaran hapus sekolah vernakular

KUALA LUMPUR 12 Okt – Ahli Parlimen Bebas bagi Bayan Baru, Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim hari ini menyarankan supaya sistem pendidikan negara diolah semula dengan menghapuskan sistem sekolah pelbagai aliran atau vernakular yang didakwanya menyebabkan polarisasi kaum di negara ini.

 Artikel #2

Tika harapan semakin tipis, perjuangan semakin jauh, harapan semakin pudar …… akhirnya muncul juga seorang pemimpin yang berani menyuarakan apa sebenarnya denyut nadi rakyat bila mengaitkan isu Perpaduan Kaum dengan Sekolah Vernakular. Dan yang lebih membanggakan, beliau mengucapkannya di Parlimen.

Artikel #3

LAMIAFAMILIA

KUALA LUMPUR 12 Okt. – Sistem sekolah pelbagai aliran yang berdasarkan sesuatu bangsa dan bahasa perlu dimansuhkan serta-merta dan diganti dengan satu sistem sekolah untuk semua.

Artikel #4

TAHNIAH BUAT DATO’ SERI!

SELAMATKAN MALAYSIA

Pemimpin yang berani bercakap benar susah nak dapat sekarang sebab semua diulit dengan mimpi kuasa harta duit wanita. Rata-rata takut bercakap benar kerana takut hilang kepentingan diri. Tengoklah Anwar berbohong sana sini sebabnya tidak lain dan tidak bukan kerana nak kuasa, harta duit dan wanita.





Lagi Mengenai Perdana Menteri & Sekolah Vernakular

10 08 2011

Satu catatan ringkas yang diperolehi dari laman LISTED!!!, bertarikh 28 Julai, 2011. Dato Seri Najib masih begitu tegar semangatnya terhadap sekolah vernakular cina yang mana sistem pendidikan vernakular ini langsung tidak diamalkan di mana-mana negara waktu ini kerana sistem pendidikan ini tidak akan menyumbang malah akan memburukkan lagi usaha-usaha perpaduan sesebuah negara itu.

Najib announced an allocation of RM1.1 mil for several Chinese schools in Kedah.
 SEKOLAH CINA !
sesiapa yang menentang Sekolah cina dilabelkan Najib sebagai INGRATE atau mereka yang tidak tahu nak berterimakasih. Dan saya salah sorang ! OoooKaaay, Bapa Vernakular , takpe….




Pendokong Tegar dan Juara Sekolah Vernakular

18 01 2011

DS Najib

Artikel sebelum ini telah memuatkan sebuah berita dari BERNAMA yang menyatakan pendirian Perdana Menteri Malaysia, DS Najib,  berhubung dengan status sekolah-sekolah vernakular (SJKC dan SJKT) di negara ini. Berdasarkan kenyataan DS Najib dahulu, “Najib: BN sahabat sejati pendidikan sekolah Cina” dan pendirian DS Najib sendiri yang seringkali diulang-ulang, maka memang cocoklah gelaran “Bapak Vernakular” dianugerahkan kepada DS Najib. Walaupun boleh dikatakan pelbagai pihak, kecuali pendokong tegar pendidikan vernakular, berpendapat bahawa sekolah adalah tempat di mana asas pembinaan negara bermula, di mana anak-anak bangsa dididik untuk bercampur gaul melalui satu bahasa pengantar, semuanya ini nampaknya ditolak mentah-mentah oleh DS Najib.
Adalah dimaklumi bahawa isu sekolah vernakular ini bukannya sebuah isu baru dan di zaman pemerintahan DS Najib sahaja, malah ianya bermula sejak masalah penhijrahan buruh-buruh cina dan india ke negara ini tidak diselesaikan dengan baik dan sewajarnya oleh kolonial British selepas peninggalan mereka. Walaupun ianya bukan merupakan sebuah isu yang baru, tetapi Perdana Menteri sekarang ini tampak menjuarai sistem vernakular ini bagi pihak pendokong tegar vernakular, tidak seperti pemimpin-pemimpin kerajaan sebelumnya. DS Najib juga, merupakan orang yang bertanggungjawab menyuburkan lagi sistem vernakular ini semasa beliau menjadi Menteri Pelajaran dahulu. DS Najib sanggup mengambil “risiko” politik dengan mengubah Akta Pelajaran semasa beliau menjadi Menteri Pelajaran dahulu sekaligus memberi ruang yang lebih besar kepada “percambahan” sekolah-sekolah vernakular.
Sistem pendidikan vernakular sememangnya menyalahi peruntukan perlembagaan negara dan akta-akta yang berkaitan. Pendek kata ianya adalah salah dari sisi undang-undang. Sekolah-sekolah vernakular adalah SEKOLAH HARAM.
Tindak-tanduk DS Najib nampaknya begitu tegar sekali membela sekolah-sekolah vernakular ini. Kadangkala nampak DS Najib ini adalah lebih vernakular daripada vernakular sendiri. Mengapakah beliau sanggup mengambil risiko politik, nampak bermati-matian mempertahankan sekolah vernakular sehingga ramai yang keliru dengan KONSEP 1-MALAYSIA yang dipromosi oleh beliau sendiri? Satu Sekolah Untuk Semua, tetapi, 1-Malaysia DS Najib untuk siapa sebenarnya?
Ada yang berpendapat DS Najib begitu terdesak terhadap undi cina sebab itulah juara sekolah vernakular DS Najib ini akan bersuara lebih lantang membela sekolah vernakular setiap kali ada pengundian di dalam pilihanraya-pilihanraya kecil. Benarkah begitu jika dibandingkan “kejuaraan” DS Najib semenjak beliau menjawat jawatan Menteri Pelajaran lagi? Benarkah begitu apabila beliau begitu lantang membela sekolah-sekolah vernakular ini? Benarkah juga begitu, walaupun beliau begitu tegar membela sekolah-sekolah vernakular ini, tetapi ketegaran beliau tidak dihargai, malah di “kencingkan” berkali-kali? Benarkah begitu apabila orang Melayu dan Bumiputera di negara ini adalah kelompok majoriti dan DS Najib lebih “bertaruh” kepada undi minoriti?
Artikel dari pemilik laman “JUST MY THOUGHTS” pernah menulis:-
The Satu Sekolah Untuk Semua Campaign, a great idea whose time has not yet come?
Terhadap berita BERNAMA yang menyatakan pendirian DS Najib yang dimuatkan sebelum ini, “JUST MY THOUGHTS” telah menyatakan keluhannya (yang juga menjadi keluhan ramai rakyat Malaysia) seperti berikut:-
Very sadly for the Satu Sekolah Untuk Semua supporters I think we can forget about anything happening under PM Najib’s watch.

Mungkinkah seruan-seruan kearah pembinaan negara untuk mencapai “SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA” akan dapat direalisasikan TANPA DS NAJIB dan Konsep 1-MALAYSIAnya yang mengelirukan itu?






“SATU BAHASA SATU BANGSA SATU NEGARA” tidak perlu dinodai oleh “1-Malaysia” yang mencelarui identiti negara bangsa

19 11 2012
  • Remember when KEMPEN SSS was first launched by the Deminegara community? It was way back in August 2009.. over 3 years ago..
  • LOOK AT THE LOGO BELOW and read the tagline when the KEMPEN SSS Logo was designed by (presumably) a member of the Deminegara community. What does the tag line say?
Now read, HOT FROM THE OVEN… latest article by KijangMas of Deminegara.
(You melayu or me-LAYU or malaiyoos or malai lembus MUST READ this article by KijangMas)

—>>>> CLICK HERE !!! <<<—

and  BEAR THIS 3-YEARS AGO KEMPEN SSS TAGLINE IN MIND !!!:-
SATU BAHASA SATU BANGSA
 SATU NEGARA
Apakah tagline yang dipilih sempena Bulan Bahasa Kebangsaan tahun ini?
What say you Mr. BAPAK VERNAKULAR?

Between sips of bad coffee and soggy burrito in a place chock full of people, I observed the American berbagai bangsa tapi satu bahasa phenomenon in action. You see, Americans come in all colours and origins. My Santa Monica zipcode alone has over 120 ethnic/national groups. Malaysian diversity is nothing compared to these parts. But unlike confused Malaysia, these people proudly speak in one language — English — although less than a third of Americans have English-speaking ancestors. 

“hey its interesting to see these people, irrespective of colour or creed, communicating clearly and confidently in one language, as one proud patriotic nationality, in one country” – hence, Satu Bahasa, Satu Bangsa, Satu Negara.

KijangMas





DS Najib Yang Masih Tidak Mahu “Nampak”

25 10 2011

 

Isu Kolej HanCing – Produk Kebanggaan Najib ! Nak Buat Macamana ….

Saya ada mengulas isu Kolej Han Chiang dimana Rais mempertikaikan kebiadapan kerajaan Negeri Pulau Pinang yang telah meminggirkan Bahasa resmi Bahasa Malaysia dan susulan itu menyaksikan sesi ‘ berbalas pantun ‘ antara Rais dan Lim Guan Eng. Alasan utama LGE adalah ia sebuah kolej persendirian/swasta dan bukannya satu majlis anjuran kerajaan Negeri.

Mulanya saya tak berapa nak layan sangat KLIK , secara jujur saya katakan, kalau libatkan bab Bahasa Malaysia dengan PM Najib -Hah ! Kuali buat lawak bontot cerek hitam !  Saya sendiri dah beberapa kali hentam Najib bab menghormati Bahasa Kebangsaan dimajlis-majlis baik resmi maupun tidak resmi, asalkan ia dihadiri oleh hampir kesemuanya rakyat Malaysia.

Bagi saya, tidak semestinya majlis resmi saja, kalau yang hadir adalah rakyat Malaysia …LOGIKlah kalau bahasa yang digunakan adalah bahasa Kebangsaan melainkan pemimpin itu sendiri yang TIDAK meletakkan taraf Bahasa Kebangsaan ditempat yang sepatutnya.

Ia juga satu indikasi betapa pemimpin itu TIDAK menghargai peranan Bahasa Malaysia sebagai bahasa Penyatuan rakyat pelbagai kaum.

Ia juga meletakkan pemimpin itu lebih kurang sama taraf je dengan majoriti rakyat bukan Melayu yang tidak merasakan ia satu tanggungjawab NORMAL seorang rakyat untuk fasih dalam Bahasa Kebangsaan negaranya sendiri. Harap pemimpin itu sendiri berbangsa Melayu, kalau tidak ……..

OK, itu pandangan AWAL saya. Ia masih SAMA, tidak berubah TAPI kini pandangan saya BERTAMBAH pula bila baca tulisan dari blog TOKJEN – Kolej Han Chiang, DAP Biadap – Malukan Menteri yang linknya saya dapat dari blog PISAU.

KLIK dan BACAlah ! Saya berbulu betullah bila dah diletak link, korang malas nak baca ! hehehehe ….

JELAS BAHAWA BUKAN SAJA RAKYAT CINA PULAU PINANG TIDAK HORMAT PADA BAHASA KEBANGSAAN TAPI MEREKA JUGA BERSIKAP BIADAP TERHADAP SEORANG MENTERI MELAYU !

Ini dah cerita lain ni ! Terdapat usaha yang disengajakan dipihak pengajur majlis untuk memperlekehkan Menteri dan majlis dijadikan pentas untuk merendahkan taraf Menteri Pusat dibandingkan taraf Ketua Menteri. Sememangnya puak cina terbabit amat BIADAP sekali !

Dan jika diambilkira partisipasi hadirin yang majoritinya murid-murid cina dalam aksi ‘penghinaan’ itu, korang boleh bayangkan – Bagaimana masadepan hubungan antara kaum dinegara kita, apakah makin baik atau bertambah teruk ? !

Najib, Najib ….. TAK NAMPAK LAGI KE ? Sekolah cina yang menjadi kebanggaan tuan yang tuan dengan bangganya mendabik dada telah perjuangkan dengan penuh keberanian sewaktu menjadi Menteri Pelajaran dulu, dan kini tuan mahu jadikan satu faktor kebanggan bagi Malaysia kerana mempunyai satu-satunya negara yang punyai sistem pendidikan vernakular ADALAH KILANG YANG MENGELUARKAN PRODUK ANTI PERPADUAN KAUM. Ia adalah kilang yang mengeluarkan bom jangka yang pastinya meletus satu hari nanti, menghancurkan apa yang selama ini diperjuangkan oleh pemimpin-pemimpin terdahulu.

SIAPA YANG SEBENARNYA ‘ INGRATES ‘ ? – Yang tidak menghargai usaha pemimpin terdahulu ? Mereka yang menentang dan mahu mengubah apa yang pemimpin terdahulu putuskan kerana ia dilihat sebagai satu kesilapan, demi meneruskan cita-cita mereka ……. ATAU pemimpin yang meneruskan usaha pemimpin terdahulu yang ternyata satu kesilapan dimana kalau diteruskan juga pasti menghancurkan cita-cita asal mereka ?

Ya, disebalik kebiadapan yang ditunjukkan oleh kaum cina diMajlis Kolej HanCing, kita boleh marah dan salahkan mereka dan ibubapa yang tidak mengajar cara betul beradap sopan dan sikap menghormati orang lain. Tapi waktu sama kita juga kena akui, suasana persekitaran pembesaran dan pembelajaran mereka juga merupakan satu faktor utama kenapa mereka jadi begitu.

Cuba fikirkan – Apakah RATUSAN sekolah cina lain juga begitu ?
Cuba bayangkan – Apakah RATUSAN RIBU generasi cina masadepan negara juga akan jadi begitu ?
Cuba rasionalkan – Apakah tindakan Najib terus menambah bilangan sekolah cina dan memberi pengiktirafan pendidikan cina dari sekolah rendah hingga melayakkan lulusan sijil UEC memasuki Universiti tempatan dan luar negara merupakan satu usaha kearah Perpaduan antara kaum ?
Cuba gambarkan – masadepan negara yang mungkin maju tapi setiap kaum membawa haluan masing-masing dengan masalah perkauman menjadi semakin parah …. HANCUR NEGARA !

Sayangnya, ramai yang nampak tapi ……. takpelah, kita kena terus sokong Najib. Biarlah negara hancur pun ???

Bapak Vernakular




The aftermath of PPSMI policy

27 04 2011

Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) dan Perdana Menteri Dato’ Seri Najib, kedua-duanya mempunyai persamaan apabila membicara soal mendaulatkan Bahasa Kebangsaan Negara ini. Mereka kedua-duanya bertanggungjawab merendahkan lagi kedudukan Bahasa Kebangsaan negara ini walaupun kedudukan Bahasa Kebangsaan telah sedia termaktub dalam Perlembagaan Negara serta Akta Bahasa.

Menjadikan PPSMI sebagai alasan, GMP yang kononnya dikatakan berjuang menegakkan Artikel 152 Perlembagaan, turut sama berjuang untuk menegakkan bahasa-bahasa asing seperti Mandarin dan Tamil dalam isu PPSMI ini. Apa yang sebenarnya diperjuangkan oleh GMP adalah bahasa ibunda, BUKANNYA bahasa Kebangsaan. Ini menyuburkan lagi penggunaaan bahasa-bahasa asing di negara ini melalui sekolah-sekolah vernakular, yang sebenarnya HARAM, apabila mengenepikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa penghantar.

Pelajar-pelajar Melayu, di mana bahasa ibunda mereka adalah Bahasa Melayu, yang menjadi Bahasa Kebangsaan negara ini, sepatutnya mengasah diri masing-masing dalam bahasa kedua, iaitu Bahasa Inggeris. PPSMI adalah salah satu di anatara cara terbaik bagi membolehkan pelajar-pelajar Melayu memahirkan diri dengan lebih lagi apabila mempelajari matapelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris.

Dari sudut ini, perjuang GMP dan DS Najib adalah tiada bezanya dalam merendahkan lagi martabat Bahasa Kebangsaan. DS Najib telah terkenal perjuangan beliau membela sekolah-sekolah vernakular sehinggakan digelar sebagai BAPAK VERNAKULAR. Beliau juga melalui konsep 1-Malaysianya yang pelbagai itu, turut sama mempelbagai bahasa-bahasa pertuturan negara ini dengan tidak menjunjung bahasa Kebangsaan, malahan menggalakkan lagi penggunakan bahasa asing seperti Mandarin, Tamil dan lain-lain, kononya untuk mera’ikan kepelbagaian (diversity) di negara ini.

 

Sebuah artikel dari JEBAT MUST DIE, “The aftermath of PPSMI policy”.

Back in 2009, the Government had made their decision to reverse PPSMI and gradually abolish it. Starting from 2012, the subjects on Mathematics and Science in all schools will revert to Bahasa Malaysia and Mandarin and Tamil in respective schools. By the year 2017 in primary and 2016 in secondary, all children in both primary and secondary will learn all the subjects in Bahasa Malaysia, with the exception of the English subject of course.

And, with the exception of children in vernacular schools too.

All children in national schools will learn mathematics and science in Bahasa Malaysia again, while all children in mandarin and tamil schools will learn those subjects in their respective mother tongues.

That is the outcome of the opposition’s relentless pursuit to oppose anything just for the sake of opposing. I mentioned the opposition because Pakatan Rakyat leaders were involved in the various platforms conducted by the Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) which incidentally headed by A. Samad Said, an iconic ‘pejuang bahasa kebangsaan’.

Much is left to be desired when this so called pejuang bahasa kebangsaan stopped short in asking the vernacular schools to switch its medium of teaching language to Bahasa Malaysia. Hence I find it really hypocritical of him when he assumed that GMP will bring dignity to Bahasa Malaysia among Malaysians.

In fact, his foray in politicising the national language will further alienate the races between each other.

I believe the PPSMI would be one of the factor that would attract Malaysia parents to send their children to the national schools. The other main factor is the lessening of Islamic /Arabic influence in the daily routine of activities of the school. But that is another matter altogether.

At that time, if GMP and the Minister in Education said that Bahasa Malaysia has finally and correctly ‘dimartabatkan’, then so be it.

The aftermath of the decision has led to various lobby groups being set up to lobby for the return of PPSMI. The most prominent is called Parent Action Group for Education (PAGE).

The stark contrast between GMP and PAGE is the absence of street demonstrations. We all remember the pretentious street demonstrations organised by GMP and led by several opposition leaders back in early 2009. It was pretentious because Bahasa Malaysia now became the domain of the Malays; not the rest of Malaysians.

Only the Malays should dignify the national language. The non-Malays can continue strengthen their own mother tongue. Only the Malays are chastised if they use English as their main language to converse. Non-Malays can use English with impunity.

Nevermind the fact that Bahasa Malaysia should be used by all Malaysians. GMP forgot to support the one stream education system which suggested the use of Bahasa Malaysia as the main medium of learning in most of the subjects.

GMP, if they were serious, should make Bahasa Malaysia the mother tongue of all Malaysians.

To me, it doesn’t make sense to chastise Malays who wanted to learn mathematics and science in English when Bahasa Malaysia is already their mother tongue. Being the mother tongue of approximately 17 million of the population is already a dignified accomplishment of Malaysia. What they should have pursued is the usage of Bahasa Malaysia as the mother tongue of 100% of the population.

Hence the one stream education system is the way to go. But GMP seemed more interested in looking at narrower view i.e., looking only at the Malays and not the overall populace.

That is why they are labeled as pretentious and not serious enough in their battles for Bahasa Malaysia’s survival.

Fortunately and finally, PAGE’s objectives had been heard by the Government. Last week, the Minister of Education, the same minister that announced the possibility of a dual medium of instruction in schools.

Although the details are sketchy, I believe the MOE will give schools the power to decide which language to teach mathematics and science. The Parent-Teacher Associations of  each schools will undoubtedly be given the voting power to decide on this matter.

But what is unclear is whether this will cover vernacular schools as well. Those  powerful vernacular cartels such as Dong Jiao Zong will almost certainly and vehemently defend their racial turf.

We all know a lost cause when we see one. The only way for them to see beyond racial lenses is to have a strong national leader that can make them see the benefits of having one stream national education system.

All things considered, I think this is the best time to propagate PPSMI. In 2009, the MOE made a good decision to limit the number of subjects in Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) to 10 subjects.

With smaller number of subjects for the students to study, all the excess energy that was used to gain 15As, 18As and even 20As  in the previous years can be channeled into learning mathematics and science in English. Also, extra co curricular activities will automatically be emphasised more by the students as they would certainly want to make their curriculum vitae more marketable than their peers.

Being in sports, clubs, societies and uniformed groups will enhance their social skills and leadership qualities.

Those are a couple of great assets for an aspiring student to venture into the realm of tertiary education and beyond.

The recent survey made by Malaysian Employers Federation (MEF) listed the ability of good written and spoken English as the main criteria to employ new employees.  Out of ten traits, 68% of employers listed that as the most sought after attribute of a prospective employees.

Good academic results came out 7th at 37.9% while 56.2% of employers valued interpersonal skills as the 3rd most sought after trait.

Bottomline, your paper results will not be nearly as important as your social interactivity skills. And the ability to write a nice business letter and to speak English with confidence top everything else.

You will be a star employee if you can master scientific or business terminologies with ease.

Anyhow, we hope the Ministry of Education will not forget to improve the overall standard of education in our national schools and continue to produce more positive news and good results in order to promote the national education to the masses.

It is enlightening to read about the news that among the non native English speaking country in this world, Malaysia is ranked at 9th position and the 1st among Asian countries with population that has high proficiency in English.

It is ironic to note that Singapore which has Bahasa Melayu, Mandarin and Tamil as their official languages  is not considered non native English speaking country anymore. In other words, Singapore is now considered an anglophile state according to international standards.

They do speak good Singaporean English.

But Malaysia, that had laid so much importance towards her national language, can strive to be among the best English speaking country in the world, speaks a lot about our education system.

We want to be global. Yet, we retain our identity as Malaysian.

Orang Malaysia bukan sahaja mesti pandai berbahasa Malaysia tapi mesti pandai berbahasa Inggeris juga. Baru boleh duduk sama rendah, berdiri sama tinggi. Boleh mengharung globalisasi tapi tak hilang jati diri.

Terima kasih. Thank you.





Kemanakah Arah 1-Malaysia Di Dalam Sistem Pendidikan Negara?

6 12 2010

Diterbitkan semula di bawah ini penulisan dari DinTurtle-Blogger Parti Melayu bertajuk “RamalanKu Benar Belaka ….. BN Berbangga Dengan Bapa Vernakular“.  Berhubungkait dengan isi penulisan DinTurtle ini, dipautkan juga artikel yang pernah ditulis oleh VOICES AROUND bertajuk “Bapak Vernakular“. VOICES AROUND juga pernah mempersoalkan “Satu Sekolah Untuk Semua – 1Malaysia DS Najib Untuk Siapa?

RamalanKu Benar Belaka ….. BN Berbangga Dengan Bapa Vernakular

Ada beberapa perkara yang saya nak komen tentang ucapan Najib di Konvensyen BN tadi. Tapi ada satu pengakuan dari Najib yang disebutnya secara jelas dan tak perlu susah payah menafsir maksud yang tersirat. Dan saya sedih bercampur bengang ….. kerana telahan saya terhadap Najib dalam isu ini terbukti benar. Saya akan gembira jika telahan saya salah… tapi nak buat macamana….ternyata Najib wajar digelar Bapa Vernakular!

8. …………… Bahkan, kita harus berbangga bahawa kita satu-satunya negara di dunia, membenarkan kewujudan sekolah jenis kebangsaan yang mengekalkan bahasa ibunda masing masing sebagai bahasa pengantar.

Kata dulu Najib nak serahkan kepada rakyat buat pilihan samada hendak meneruskan sekolah vernakular. Tapi tidak ada langsung diwujudkan mekanisma untuk melihat pilihan rakyat. Dan terus menerus Najib membantu sekolah2 cina lebih2 lagi ketika kempen2 PRK. Tiap kali timbul perbalahan mengenai isu satu sekolah, Najib diam membisu.

Nah, kini jelas pengakuan dari Najib sendiri betapa beliau BERBANGGA dengan kewujudan sekolah cina ! Tapi Najib sendiri tidak konsisten dengan SATU nya – 1Malaysia, 1 Bangsa, 1Negara… semua satu KECUALI 1 Sekolah ?? Kalau SATU itu menunjukkan perpaduan, kenapa tidak ada 1 Sekolah ? Perhatikan ucapan Najib diperenggan seterusnya –

9.Ini jelas memperlihatkan bahawa, rakyat Malaysia bukan setakat toleran terhadap kemajmukan, malah kita sesungguhnya melangkah setahap lagi dengan meraikan kepelbagaian itu. Kita telah memilih jalan yang wajar dengan mengaplikasi kaedah integrasi di mana perbezaan yang unik digabungkan dalam sebuah keluarga besar, saling mengukuh dan menyokong, bukannya untuk memusnahkan identiti mana-mana bangsa.

Dimana integrasinya jika anak2 kecil pelbagai kaum dipisahkan melalui sekolah2 vernakular ?

Dimana yang dikatakan perbezaan yang unik digabungkan dalam sebuah keluarga besar ? Bukankah SATU SEKOLAH itu boleh diibaratkan sebagai ‘sebuah keluarga besar’ dimana pelbagai kaum digabungkan ?

Segala cakap2 perpaduan Najib semua hancur bila tiba isu sekolah vernakular. Ternyata bukan perpaduan yang Najib utamakan tapi sokongan kaum cina demi survival politiknya ! eh….. macam familiar je ayat tu… ‘ sokongan kaum cina demi survival politik ‘ … siapa ye yang cakap macam tu ?

Ramai yang akan tidak bersetuju dengan kenyataan ni, tapi saya pernah menulisnya beberapa kali sebelum ini – KJ, Nazri dan dua tiga orang lagi mamat yang sering menimbulkan kontroversi dengan kenyataan2 menyokong cina dan membangkitkan kemarahan orang Melayu adalah orang Najib dan mereka hanya menyuarakan pendirian Najib ! Kenyataan2 yang Najib sendiri tidak berani ucapkan sendiri maka digunakan balaci2 nya.

Tak pernah ke terfikir kenapa mereka2 tu tak pernah ditegur oleh Najib apatah lagi dikenakan tindakan ? Malah disimpan terusssss walaupun terdapat bantahan keras orang Melayu terhadap kenyataan2 mereka. Tengoklah nanti…. satu persatu akan Najib sendiri buktikan betapa semua itu hanyalah lakonan para balacinya pihak dirinya.

Siapa sebenarnya yang jadi ancaman bangsa Melayu yang lebih besar ? Musuh diluar atau musuh didalam ?

Ahli-ahli UMNO – Apakah pendirian anda semua sama dengan Najib dalam isu sekolah vernakular ???

Posted by dinturtle at 11:37 PM Sunday, December 5, 2010
(** boldfaced red font with underline ditambah untuk penekanan)
This is the personal opinion of the writer or publication. The re-publication of the article above herein does not necessarily mean that Kempen SSS endorse the writer’s view.




Rakyat Malaysia dan Bahasa Kebangsaan

2 06 2010

“BAHASA JIWA BANGSA”


Kedua-dua imej di atas diperolehi dari laman  OH! TIDAK

Apa yang boleh dipuji daripada imej pertama di atas adalah penggunaan bahasa Kebangsaan nampaknya diutamakan. Bahasa Kebangsaan, diikuti dengan bahasa Inggeris.

Dalam imej kedua pula, bahasa cina diutamakan dari bahasa Kebangsaan. Walaupun bahasa Kebangsaannya tunggang langgang, ianya masih diberi tempat di dalam iklan tersebut.

Kedua-dua imej ini memberikan pelbagai persoalan:-

  • Adakah agensi kerajaan yang bertanggungjawab ke atas pengiklanan umum mengambil mudah tanpa peduli ataupun menutup mata terhadap pencemaran bahasa Kebangsaan yang bukannya sedikit jumlahnya berlaku di seluruh negara?
  • Adakah kedaulatan bahasa Kebangsaan merupakan suatu perkara yang remeh?
  • Apakah sistem pendidikan negara tidak mampu menangani masalah ‘kefasihan’ bahasa Kebangsaan? Apakah ini gejala-gejala yang terhasil dari pendidikan sekolah vernakular? Tiadakah usaha berterusan dilakukan untuk mengatasi masalah ‘kefasihan’ ini?
  • Mengapakah sehingga kini, isu warga negara Malaysia yang masih tidak dapat menguasai bahasa Kebangsaan, nampaknya seperti dibiarkan begitu sahaja tanpa usaha bersungguh-sungguh untuk mengatasinya? Bukankan menjadi syarat yang dimaktubkan di dalam Perlembagaan Persekutuan bahawa setiap warga negara wajib fasih bahasa Kebangsaan?
  • Orang memperlekehkan bahasa Kebangsaan sehingga menjadi suatu bahan jenaka. Tidakkah kita, warga negara, merasa sesuatu yang tidak kena ataupun merasa malu apabila bahasa Kebangsaan kita dijadikan bahan ketawa?

Kami serahkan kepada para pengunjung untuk merenung sejenak tentang kedudukan bahasa Kebangsaan kita pada hari ini. Kongsikan segala persoalan-persoalan yang ada untuk kita sama-sama mengambil iktibar. Harapan kita supaya kerajaan yang ada pada hari ini mengambil berat ke atas kedaulatan bahasa Kebangsaan negara ini.

Akhir sekali, ingin kami memetik suatu petikan dari ...L I S T E D !!! yang agak marah bunyinya:-

SPRM Ni Dah Berbangsa Apa? Bangsat? Thanks To Bapak Vernakular!

“…Kenapa pegawai-pegawai SPRM dikehendaki menulis dan bercakap di dalam Bahasa Mandarin? Adakah laporan di dalam Bahasa Mandarin? Apakah pegawai-pegawai atasan SPRM tidak boleh berbahasa Malaysia atau Bahasa Inggeris?…”





Batu Penghalang Pembinaan Negara

20 06 2011

Dari Laman PISAU.NET:-

DAP Vernakular: Chinese First,Malaysian Second!


Kerana tidak fasih berbahasa kebangsaan, DAP menuduh sistem pembelajaran di negara ini tidak bagus. Inilah satu lagi sikap rasis ultra kiasu chauvanist DAP yang asyik menyalahkan orang lain walhal kelemahan ada didalam diri mereka.

Sekolah kebangsaan terbukti berjaya melahirkan ramai pelajar kaum tionghua yang bukan saja mahir bertutur dan menulis malah ada sesetengah daripada murid keputusan peperiksaan didalam subjek Bahasa Melayu jauh lebih baik daripada pelajar Melayu.

Haprak DAP begitu mahukan Malaysian Malaysia,tetapi dalam masa yang sama mahukan sekolah vernakular diteruskan. Apa sebenarnya yang mereka mahukan?

Tidak ada mana mana pelajar kaum Tionghua yang belajar di Sekolah Kebangsaan hilang identiti bangsa dan kecinaan mereka. Apa perluanya sekolah vernakular sedangkan sekolah kerajaan jauh lebih bagus. Kerajaan mahukan agar murid murid disekolah bercampur gaul berbilang kaum dan agama agar dididik menghormati antara satu sama lain.

DAP says vernacular schools not reason for poor Bahasa skills

KUALA LUMPUR, May 15 — A few Chinese DAP leaders have defended members of their community who are unable to converse well in the national language, claiming this was likely the fault of the present education system.

The leaders also brushed aside talk that an individual’s inability to speak Bahasa Malaysia could hamper the process of national integration or that the existence of Chinese vernacular schools should be blamed.

DAP Socialist Youth chief Anthony Loke (picture) admitted that BM proficiency among the Chinese was unsatisfactory but pointed out that the government had failed to give enough emphasis to assisting those who were weak in the language to boost their skills in national schools.

“I think that probably this is because the learning of the language is not really enhanced in both the primary and secondary levels. –MI

Mereka tidak mementingkan bahasa kebangsaan kerana beranggapan tidak perlu diambil berat,semua orang tahu begitu ramai kalangan mereka ini walaupun setelah lebih 50 tahun negara merdeka masih ramai yang tidak tahu berbahasa kebangsaan dengan betul.Malah ada yang tidak tahu menyanyi lagu kebangsaan.

The Rasah MP was asked to respond to a survey conducted by The Malaysian Insider to gauge the proficiency level of the Chinese community in their daily use of the national language.

In the survey, 107 Chinese adults were polled and only 75 were deemed able to converse or understand BM.

Of the 75 polled, 21 per cent said the use of Mandarin or other Chinese dialects were more important than BM.

In a separate national study by a well-known teachers’ association recently, it was shown that one in every three Chinese primary school pupil cannot understand BM or English when they prepare to enter national secondary school.

The school survey by the National Union of the Teaching Profession (NUTP) also found that one in every four Chinese child who enters national secondary school will drop out.

This has led to claims that the dropout rate and the low level of BM proficiency have created a group of Chinese adults who only interact with other Chinese, creating a barrier for greater inter-ethnic integration in plural Malaysia.

Bolehkah kita percaya DAP mahukan secara ikhlas perpaduan sesama kaum? Sifat mereka yang semua orang tahu bermuka muka dan hipokrit terutamanya Kit Siang dan Lim Guan Eng.

DAP mempertahankan sekolah vernakular kerana tidak mahu kaum tionghua bercampur dengan semua kaum .Sekolah vernakular adalah tempat DAP menyemai benih ultra kiasu,chauvanist dan rasis.Mana mungkin gudang benih DAP ditutup?

Chinese First Or Malaysian First? Inilah soalan yang harus ditanya kepada Lim Kit Siang bapak kepada segala rasis ultra kiasu. Mereka mempertahankan sekolah vernakular tetapi menentang sekolah wawasan yang cuba dibuat oleh Tun Mahathir.

Menentang sekolah wawasan kononnya takut kehilangan identiti bangsa cina , realitinya mereka lebih memilih identiti CHINA daripada MALAYSIAN! Itulah DAP!

Lim Kit Siang dan DAP harus buktikan Malaysian First, Chinese Second!





Pencabulan Asas-Asas Negara

16 05 2011

Dari laman blog VOICES AROUND

Dipetik dari PURE SHIITE, “YB Khairy what “Virtual Constitutional Guarantee” are you talking about?”, satD bertanya kepada KJ:-

How can you as a sitting MP watch our Constitution being raped day in day out with regards to this matter?

Saya nak bertanya satD:-

Siapa dia yang “merogol day in day out” Perlembagaan Negara dalam perkara ini? Yang INI ke? dan yang INI?

Dalam hal ini Mahkamah telahpun membuat keputusan, menegakkan Perlembagaan Negara ini. Tetapi ianya terus menerus dicabuli juga oleh pencabul.

Kes 1

To my mind, the protection only extends to language but not to medium of instruction in schools. In other words, no person shall be prohibited or prevented from teaching or learning Chinese or Tamil or, for that matter, any language which is not the national language in any school as a language subject, but such protection does not extend to the teaching or learning in a school where the teaching or learning is in any other language.” (Justice Abdoolcader J in “Mark Koding Case)

Kes 2

“that MU if established would be a public authority within Article 160(2) of the Constitution and that accordingly teaching in Chinese there would be use of that language for an official purpose, which use may be prohibited under Article 152.

As there is no right to use the Chinese language for an official purpose, accordingly in our judgment it was not unconstitutional and unlawful of Government to reject the plaintiff’s petition to establish MU.” (Merdeka University Case)

Tanya satD lagi:-

“YB Khairy, is it not the objective of the Government and the Members of the Parliament to ensure that all the provisions of our Constitution and the National Language Act is adhered to?”
(Political Promises for Your Vote)
Mereka-mereka yang duduk di Parlimen itu berbahas itu, berbahas ini, buat undang-undang itu, buat undang-undang ini, alih-alih depa ni juga dok MENCABUL? Bukan undang-undang kecik tu, PERLEMBAGAAN NEGARA sekaligus RUKUN NEGARA depa ni dok cabul! Apa kejadahnya ini?
Ye la.. kita pun faham, kanser memang sukar untuk disembuhkan. Tetapi kita berusaha sedaya upaya  dengan harapan ianya akan sembuh. Kimo la, bomoh la, apa saja untuk  cuba menyembuhkannya. Pemimpin dahulu pun berdepan dengan masalah ini, tetapi mereka berusaha dengan SEKOLAH WAWASAN sebagai contohnya. Bukan dengan makin membiakkan dan menyuburkan lagi penyakit kanser tu melalui pencabulan Akta Bahasa, Artikel 152 dan bersembur-sembur air liur mengangkat/mendokong sekolah vernakular haram ni!
(Akibat Dasar Pelajaran Yang Tunggang Langgang?)
Ingat pesanan satD:-
Remember
every single Ringgit Allocated to Vernacular Schools
which is clearly against the Constitution and the National Language Act 
is A Ringgit Less  
for Our National Schools.