UNSUNG HEROES

14 09 2012

 

 

TEARS OF AN UNSUNG HERO -Zamkata

  • Read this on Zamkata.

    It cuts very deep.

    Brought tears to my eyes. I travelled many roads during the time mentioned in the story. One particular road was the Benta-Jerantut. Had to get “pass” from balai polis to travel the road after 6.00 pm.

    It is very sad to read that “some of his friends who had retired from the army are living in hardship, in dilapidated homes and insufficient income to support them.”

    yet we have people who tunjuk punggung and pijak gambar our PM during Merdeka celebration. To me, such acts were not only disrespectful to the person of the picture but to the whole history of the nation kemerdekaan.

  • These people who cannot survive the equator’s heat without air conditioning, without McDonald and KFC or coffee from Starbuck, who claimed the Malays would still be on trees had it not been for their TAX MONEY which develop this country, who CHOSE not to speak the TONGUE of this country … they have different history book.

    “”The former soldier told me that as a member of the intelligence team, he entered the forest in a small group of four or five people after getting information on the communist movement.

    He said they were ahead of the army team which had large number of people.

    One of his bitter and sad memories was when his group bumped into a group of about 20 communist insurgents who immediately fired at them. One of the shots hit his friend on the head.

    Another of his friend was shot at a coffee shop in Raub and a few others were left handicapped, with their limbs severed, from booby traps.

    While recalling these incidents, his eyes became wet and he choked on his words when he said “our salary then was small, but our responsibility was heavy compared to now, big salary and light work.”

    He said “When we went into the forest, we had to carry back packs which were very heavy as it contained the army kit and food for our long journey and the forest in the Cameron Highlands was very cold at night”

    According to him, some of his friends who had retired from the army are living in hardship, in dilapidated homes and insufficient income to support them.

    I saw him in tears, despite having been a brave and strong man, who could kill, but broke down in tears when recalling the huge struggle they had put up which now, is not remembered and unappreciated by some people. In fact they were further disgraced by pro-communist elements. “”

    History
    Work to build the East-West Highway started in 1967. Work was frequently interrupted due to the communist insurgents who launched attack on the workers throughout the Communist Insurgency War and the Second Emergency from 1967-1989, causing work to build the highway to take a long time. Even when the highway was opened, the army strictly monitored it and motorists were only allowed to use it during the day. The strict security system that was abolished after the communist surrendered in 1989. A monument was built by the Public Works Department in Pulau Banding in memory of the workers who were killed in the attack by the communist during the construction of the East-West Highway.

Advertisement




Bahasa Sebagai Alat Untuk Berhelah

22 09 2011

Bila DAP berhelah dengan PAS dan Najib Tun Razak

Friday, August 19, 2011

Berikut adalah petikan dari laman HELEN ANG – Reboot Your Thinking.:-
DAP bercakap seperkara dalam bahasa Cina manakala menyatakan yang lain pula dalam bahasa Melayu dan Inggeris demi menjaga hati orang bukan Cina yang mendengar,” kata Tan Cheng Liang, timbalan setiausaha agung Wanita MCA merangkap ketua Wanita MCA Pulau Pinang.Misalannya, DAP akan memuji kegemilangan tamadun Islam dalam bahasa Melayu, menyebut fasal kemuafakatan dalam bahasa Inggeris tetapi membelasah dalam bahasa Cina.

Di sini suka saya membawa perhatian tentang apa yang dikatakan di atas:-PERTAMA : Kepada penyokong-penyokong parti PAS  

Belum jelas lagikah kepada anda permainan wayang cina cauvinis DAP sehinggakan pemimpin-pemimpin PAS menjadi begitu buta, pekak dan tuli apabila mereka menyamakan taraf Lim Guan Eng dengan Khalifah Umar? Belum jelas lagikah kepada anda bahawa PAS kini bukan lagi membela agama daripada asakan DAP tetapi sebaliknya PAS membela DAP apabila agama dipolitikkan dengan begitu teruk sekali? Kerana apa? Kerana “the enemy of my enemy is my friend“?

(Terlalu mudah terpedaya dengan hanya cara berpakaian? Siapa mereka di kacamata anda?)

KEDUA : Kepada DS Najib Tun Razak

Bagaimana kita hendak “bertolak-ansur (tolerance)” dan seterusnya mengamalkan “penerimaan (acceptance)” sekiranya pada awal-awal lagi faham bahasa pun tidak? Bukankah contoh di atas lebih menyemarakkan lagi perasaan curiga dan saling tidak mempercayai? Bolehkah perpaduan dicapai sekiranya perasaan saling tidak mempercayai ini semakin menebal?

SATU BANGSA, SATU NEGARA, SATU BAHASA“, sudah-sudahlah Dato Seri dengan kemaruk pelbagai bahasa di negara ini, terutamanya Mandarin, sedangkan Bahasa Kebangsaan makin pudar kedudukannya. Sudah-sudahlah dengan ketegaran membela sistem pendidikan vernakular. Kuatkuasakanlah Akta Bahasa Kebangsaan, laksanakanlah segala peruntukan yang ada di dalam Perlembagaan Persekutuan. Ini negara Malaysia bukan?




Masalah Perkauman Yang Berpunca Bahasa Yang Tidak Satu dan Tidak Seragam

26 08 2011

Artikel di bawah ini diterbit oleh blogger DINTURTLE (pautannya DI SINI) pada 14 Ogos 2011.

Masalah Perkauman Akan TERUS Menghantui Malaysia Kerana Mereka Tidak Faham

Artikel  ni sepatutnya saya tulis minggu lepas masa ia tengah hot, nak buat macamana masa tu duk layan isu Murtad yang lebih hot. Ingat lagi komen Muhyiddin tentang kegagalan pelajar kita menguasai Omputeh ?

Menteri Pelajaran kita terkejut bila dapat tahu tahap penguasaan pelajar kita amat rendah dalam Bahasa Inggeris dan segera mengarahkan Ketua Pengarah Pelajaran buat kajian.

Muhyiddin: Saya sendiri tak mampu jawab sebab pelajar gagal kuasai BI

English penting kerana ia bahasa utama dalam komunikasi antarabangsa dan ekonomi.

” Bagaimana sistem pendidikan negara selama 13 tahun, dengan lima tahun di sekolah menengah, masih tidak mampu membuatkan murid-murid kita menguasai Bahasa Inggeris dengan baik ? “ .

Dan jawapan unik dari TPM kita –  Saya sendiri tak mampu jawap !

Saya bukan nak ulas artikel itu tapi saya nak spin ia ! Untuk memenuhi citarasa perjuangan sempit saya hehehehehe …. Alangkah bagusnya kalau kenyataan Muhyiddin diatas itu berbunyi seperti ini –

” Bagaimana sistem pendidikan negara selepas 54 tahun Merdeka, pendidikan 6 tahun disekolah rendah CINA, masih tidak mampu membuatkan murid-murid mereka menguasai Bahasa Kebangsaan dengan baik ? “

Bukan saya yang cakap ok, tapi Kajian yang dilakukan oleh NUTP di 159 buah sekolah. Bukankah berita ini lebih menggemparkan ? Lebih memerlukan perhatian pihak berwajib bukan saja Kementerian Pendidikan bagi memastikan setiap rakyat fasih dalam Bahasa Kebangsaan sendiri tapi juga Kementerian Dalam Negeri kerana ia amat berkait rapat dengan soal Keselamatan Dalam Negeri !

Kalau dah bercakap dalam Bahasa Kebangsaan pun hancur, bagaimana nak berinteraksi dengan kaum lain ? Tanpa interaksi yang berkesan bagaimana hendak memahami budaya kaum lain ? Tanpa memahami budaya lain bagaimana hendak bertoleransi ? Kalau dah tak reti nak bertoleransi, bagaimana hendak Acceptance !

Tanpa semua itu, tidak hairanlah kita sekarang bingit telinga dengan segala salakan Kesamarataan yang langsung tidak mengambil kira faktor Keadilan ….. SEBAB MEREKA TIDAK FAHAM !

Mereka tidak faham kenapa orang Melayu melalak menuntut Hak Istimewa dikekalkan, bagi mereka itu tidak adil, satu bentuk diskriminasi dalam Kesamarataan.

Mereka tidak faham kenapa orang Melayu / Islam melalak dalam soal Murtad DUMC, bagi mereka itu tidak adil, satu bentuk halangan kepada Kesamarataan Hak Asasi Manusia / Kebebasan Beragama.

Semua masalah yang sering berlaku dinegara kita yang menyaksikan pertembungan antara kaum adalah kerana mereka TIDAK FAHAM. Dalam keghairahan kerajaan mahu rakyatnya mengejar kebendaan, faktor penting seperti Perpaduan telah dilepas pandang.

Bukan Perpaduan berbentuk Stiker yang dilekatkan melalui Kempen atau Program berbentuk ad-hoc seperti Kempen Kibarkan Jalur Gemilang, Kempen Budi Bahasa, Larian 1Malaysia, PLKN dan lain-lain. Memanglah akan ramai yang turut serta ( sukarela atau terpaksa ) dan partisipasi yang ramai itu akan dirakam dan dihebahkan disemua media – Rakyat Bersatu ! Perpaduan 1Malaysia ! atau 84% rakyat sudah faham dan terima 1Malaysia !

Kalau benarlah semua dakwaan kerajaan itu, bagaimana mungkin kita masih lagi berdepan dengan segala kemelut berasaskan perkauman atau agama yang tidak kunjung padam hampir setiap hari dan semakin kerap sejak beberapa tahun ini ? Selesai satu masalah, timbul masalah lain pula. Dan semuanya berpunca dari TIDAK FAHAM.

Apakah langkah kerajaan dalam menangani asas utama segala permasalahan ini ? Saya tidak nampak. Kita yang membentuk masadepan depan negara melalui generasi muda yang ada sekarang. Apakah kita sediakan platform yang tepat supaya segala masalah yang kita hadapi sekarang tidak berulang dimasa hadapan kelak ? Saya tidak nampak.

Apa yang saya nampak – Masalah Perkauman akan terus menghantui rakyat negara kita untuk jangka masa yang lama kerana kerajaan tidak bertindak menanganinya.





Layakkah aku digelar rakyat Malaysia?

18 07 2011

 Artikel dari laman DUNIACACAMARBA

Isnin, 4 Julai 2011

Awek Cun Ini Semakin Fasih Berbahasa Malaysia, Tamparan untuk Rakyat Malaysia yang Mengabaikan Bahasa Sendiri

Saya petik:

[Bernama] “SELAMAT pagi. Nama saya Ali Haidar. Saya dari Baghdad, Iraq. Saya ada dua adik perempuan, dua adik lelaki.”

Kata-kata sapaan ini kedengarannya seperti ayat yang ditutur murid sekolah rendah tetapi bagi seorang pelajar antarabangsa yang datang ke negara ini tanpa kenal sedikitpun pada bahasa Melayu, tentunya itu suatu pencapaian besar.

Ali, 21, yang mengambil pengajian Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat dalam bidang Sistem Maklumat di Universiti Tenaga Nasional (Uniten) mula menjejakkan kaki ke Malaysia pada tahun 2009.

Bekas pelajar Sekolah Tinggi Al-Kwarzme, Baghdad itu juga langsung tidak boleh berbahasa Inggeris dan terpaksa mengikuti pengajian bahasa Inggeris selama satu semester di Kolej Pengajian Asas dan Umum.

Seperti diwajibkan ke atas pelajar antarabangsa Uniten, Ali mengikuti pengajian bahasa Melayu selama satu semester dan memperoleh gred A.

“Boleh faham dan cakap. Tak susah, senang, sebab saya suka. Senang untuk orang Arab cakap bahasa Melayu sebab ada 1,000 istilah Arab dalam bahasa Melayu,” spontan Ali menjawab dalam wawancara di kampus Uniten, Putrajaya baru-baru ini.

Dia mengikuti kelas bahasa Melayu Uniten semasa membuat Kursus Persediaan yang keseluruhannya membabitkan tempoh tiga semester.

Turut difahamkan, sebelum dia mengikuti kursus pengajian bahasa Melayu, dia sudah boleh bertutur bahasa kebangsaan meskipun bukan bahasa Melayu rasmi.

“Saya cakap guna ‘aku’ dalam kelas dan pensyarah betulkan saya. Pensyarah cakap bukan macam ini,” katanya yang mudah ketawa.

Menurut Ali yang belajar di Uniten atas perbelanjaan sendiri, dia juga mempunyai ramai kawan Melayu.

“Kalau cuti, saya ikut mereka balik kampung. Dah pergi Terengganu, Melaka, Kelantan, Johor Bahru, Kuala Perlis, Langkawi dan Pulau Pinang. Makanan yang paling saya suka di Kelantan ialah budu,” ujarnya.

Tambahnya, jika penuntut antarabangsa mempunyai lebih ramai kawan Malaysia, mereka lebih mudah untuk melatih diri bertutur dalam bahasa Melayu. Tambahnya, bercakap bahasa Melayu juga banyak kelebihan.

“Kalau ke pasar borong, pasar malam, murah. Kalau awak cakap bahasa Melayu, murah lagi,” katanya sambil ketawa besar.

Perlu berlatih

Banyak pelajar asing berminat untuk mendalami bahasa Melayu. – Gambar hiasan

Digotetso Matema atau Dee, 21, yang berasal dari Mathabhane, Botswana menghadapi kesukaran pada awal sesi pembelajaran.

“Saya tak tahu bahasa Melayu, tak banyak praktis. Selepas masuk jadi Exco Hal Ehwal Antarabangsa Majlis Perwakilan Pelajar (MPP), saya banyak bercakap bahasa Melayu,” katanya.

Dee ditaja kerajaan Botswana untuk melanjutkan pelajaran ke Uniten. Dia juga mempunyai ramai kawan yang sudah menamatkan pengajian di Malaysia dan apabila pulang ke Botswana, mereka masih bercakap bahasa Melayu walaupun hanya setakat membilang nombor.

Sementara itu, Omar al-Kaf yang berasal dari Hadhramaut, Oman tetapi tinggal di Riyadh, Arab Saudi menghadapi situasi yang sama seperti Dee.

“Tak susah belajar bahasa Melayu tetapi perlu praktis. Saya tak praktis. Pertama datang sini, saya seorang pelajar antarabangsa dalam kelas asas. Lain semua pelajar Melayu. Saya boleh faham dan cakap sikit-sikit,” kata Omar yang belajar di Uniten atas perbelanjaan sendiri.

Seperti Ali, dia sedang mengikuti kursus Ijazah Sarjana Muda Teknologi Maklumat dengan pengkhususan dalam bidang Sistem Maklumat.

Pada awal sesi pembelajaran, para pelajar antarabangsa itu diajar cara memperkenal diri dalam bahasa Melayu serta ucapan-ucapan sapaan seperti ‘selamat pagi’, ‘selamat malam’, ‘selamat tinggal’ dan ‘selamat jalan’.

Walaupun sudah habis mengikuti kelas, mereka masih berminat untuk terus belajar bahasa Melayu. Omar berkata, dia terus berkawan dengan pelajar-pelajar Melayu. Sewaktu bercuti semester yang lalu, dia mengikuti Ali ke Kelantan. Dia juga suka bercuti ke Pulau Pinang.

“Bapa saya ada kawan tinggal di Pulau Pinang. Kampung saya sekarang Pulau Pinang,” katanya dalam ayat ringkas.

Dee pula masih membawa kamus ke mana sahaja dia pergi untuk memudahkan dia bercakap dengan orang tempatan terutamanya apabila berkunjung ke restoran atau menggunakan perkhidmatan teksi.

Dia juga mempunyai perisian terjemahan bahasa Inggeris ke bahasa Melayu yang dimuat turun dalam telefon bimbitnya.

Dee yang mengambil kursus Ijazah Sarjana Muda Elektrikal dan Elektronik ini juga mengambil inisiatif menjadikan hari Isnin sebagai hari untuk bercakap bahasa Melayu meskipun setakat menyapa ‘selamat pagi’ atau ‘jumpa lagi’ kepada sesiapa sahaja yang ditemuinya.

Bertutur bahasa Inggeris

Para pelajar dari negara Asia Barat mengakui mudah mengingati daftar kata bahasa Melayu kerana banyak perkataannya berasal daripada bahasa Arab.

Idriss Moussa Ali dan Abdoulaye Abakar, kedua-duanya dari Chad memberitahu bahawa mereka memang mahu belajar bahasa Melayu.

“Masa belajar okay. Senang belajar, dapat A masa periksa,” kata Idriss, anak ketiga daripada lima beradik dan fasih berbahasa Arab.

Masalahnya, kata Idriss yang datang ke Uniten atas perbelanjaan sendiri, kebanyakan kawan Melayunya lebih senang berbahasa Inggeris.

Pelajar pengajian kejuruteraan awam itu memberitahu, dalam keadaan yang demikian, dia akan terus juga bercakap bahasa Melayu walaupun tidak pandai.

Idriss berkata dia juga mempraktikan bahasa Melayu terutama ketika berkunjung ke kedai atau restoran.

Dia juga tidak melepaskan peluang untuk mengikuti kawan tempatannya pulang ke kampung semasa cuti semester kerana di kampung, katanya, dia dapat lebih peluang berbahasa Melayu.

Setakat ini Idriss yang berbaki dua tahun lagi untuk menamatkan pengajiannya sudah pun melawat Melaka, Batu Pahat, Johor Bahru dan Ipoh.

Cakap perlahan

Bagi Abdoulaye yang boleh berbahasa Perancis, Arab dan Urdu, dia lebih faham bahasa Melayu jika orang yang berlawan cakap dengannya bertutur secara perlahan.

“Saya suka belajar bahasa Melayu dan cakap bahasa Melayu, kalau cakap perlahan-lahan, faham. Satu semester belajar tak cukup,” kata Abdoulaye yang mengambil pengajian kejuruteraan am di Uniten atas perbelanjaan sendiri.

Abdoulaye yang datang ke Malaysia pada tahun 2009 dan mengikuti pengajian asas kejuruteraan di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) bertukar ke Uniten tahun ini kerana UIAM tidak menawarkan kursus kejuruteraan awam.

Katanya, dia merancang untuk mengikuti kawan-kawannya balik ke kampung mereka supaya lebih dapat belajar bahasa Melayu.

Walau dia akur susah untuk bergerak ke mana-mana jika tidak mahir berbahasa Melayu tetapi katanya dia suka berada di Malaysia.

“Orangnya baik-baik. Tapi pergi makan luar kampus, pergi membeli-belah, susah,” katanya sambil menambah dia akan dapat harga yang lebih murah jika bercakap bahasa Melayu di restoran.

Mudah mesra

Abdoulaye berkata, daripada pengamatannya, orang tempatan akan lebih mudah mesra jika orang asing bercakap bahasa Melayu.

Pengalaman bercuti ke Langkawi cuti semester lalu turut menguatkan semangat Abdoulaye untuk memahirkan dirinya lagi bercakap bahasa Melayu.

Katanya, kebanyakan penduduk pulau yang ditemuinya tidak boleh berbahasa Inggeris. Dia turut berasa kesal kerana tidak dapat berkomunikasi dengan seseorang yang diibaratkan sebagai ‘ibu’ yang begitu baik hati kepadanya.

“Jumpa tahun depan. Saya akan lebih pandai bahasa Melayu,” kata Abdoulaye yakin.

Ternyata bagi Ali, Dee, Omar, Idriss dan Abdoulaye, belajar bahasa Melayu bukan setakat memenuhi keperluan belajar di Uniten. Mereka menghargai kepentingan bahasa kebangsaan untuk kelangsungan hidup selagi bergelar pelajar di negara ini.

Dee sempat memberi pandangan agar generasi muda terutamanya perlu mengambil berat terhadap bahasa ibunda.

Bagi anak muda dari suku kaum Babirwa itu, bahasa adalah akar umbi kepada pembentukan budaya dan banyak menyumbang kepada perkembangan budaya satu-satu bangsa.

P/s: Saya pernah mengulas isu ketidakfasihan warga Malaysia bertutur dalam bahasa kebangsaan dalam kiriman sebelum ini. Cuma, saya mahu menegaskan di sini agar warganegara yang gagal bertutur bahasa Malaysia dengan fasih agar mencerminkan diri masing-masing dan bertanya: “Layakkah aku digelar rakyat Malaysia?





Education Issue – In Need Of Ultimate Guardian

23 05 2011

Dalam isu-isu pendidikan, apabila yang berulang-ulang kali kerajaan ditegur supaya apa-apa dasar atau keputusan yang diambil, hendaklah ianya berlandaskan kepada asas negara ini iaitu Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan, apakah pilihan yang ada lagi sekiranya pihak kerajaan sendiri nampaknya mencabuli asas negara ini?

Adalah menjadi tugas serta tanggungjawab mereka-mereka yang dipililh oleh rakyat untuk menduduki kerusi di Parlimen, termasuklah Perdana Menteri sendiri, untuk menjaga, membela serta mempertahankan asas-asas negara ini. Tapi apakah pilihan yang ada sekiranya mereka-mereka ini tetap juga mencabulinya?

Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan dan Akta Bahasa Kebangsaan saban hari “DIROGOL” oleh pelbagai pihak, yang cauvinis, yang rasis, yang kononnya “liberal” dan termasuklah juga ahli-ahli politik yang memegang jawatan Perdana Menteri sekalipun. Mereka tidak merasa bersalah apa-apapun bila “MEROGOL” asas-asas negara ini apabila mereka bertanggungjawab menyuburkan percambahan dan membela kewujudan sekolah-sekolah vernakular di negara ini.

Apabila puas sudah menyeru supaya sistem pendidikan kebangsaan didokong sepenuhnya dengan berlandaskan Perlembagaan Persekutuan, memastikan supaya perpaduan negara akan lebih mantap tanpa kewujudan sekolah-sekolah vernakular, kerajaan masih juga lagi tidak menghiraukan seruan-seruan bersifat kebangsaan ini, malahan melayan pula tuntutan-tuntutan berbau perkauman yang nyata melangkauian batas-batas yang termaktub di dalam Perlembagaan Persekutuan. Apakah pilihan yang ada lagi?

Adalah juga dikesali bahawa yang didabikkan sebagai “pejuang bahasa” tidak nampak berjuang di atas landasan Artikel 152 dan Akta Bahasa Kebangsaan apabila mereka-mereka ini berjuang hanya berjuang untuk menegakkan BAHASA IBUNDA, bukannya bahasa Kebangsaan. Ini memberikan lebih peluang kepada bahasa-bahasa asing-asing untuk terus mendapat alasan berkembang mekar dinegara ini sementara kedudukan Bahasa Kebangsaan menjadi semakin lemah. Tidak seperti semangat juang yang ditampilkan oleh pejuang-pejuang bahasa dahulu yang benar-benar berjuang menegakkan bahasa Kebangsaan, GAPENA dan kuncu-kuncunya hanya kedengaran bising menyerang Bahasa Kedua Negara (Bahasa Inggeris) dalam isu PPSMI. Mereka tidak pula “menyerang” bahasa-bahasa asing lain seperti Mandarin. Begitu terserlah kehipokritan GAPENA seolah-olah mempunyai agenda tersendiri apabila menjadikan Bahasa Inggeris sebagai alasan kononnya in mencabuli Artikel 152 dan Akta Bahasa Kebangsaan.


Lembaga Hasil Dalam Negara (LHDN) adalah sebuah lagi organisasi yang berhasrat mewujudkan laman berbahasa Mandarin dilaman rasminya. Kenapa GAPENA tidak mahu bersuara dalam hal ini? Ini satu contoh yang amat tidak baik dan tidak wajar yang dilakukan oleh DS Najib, sebagai seorang Perdana Menteri, yang menjulang bahasa Mandarin dengan begitu sekali. Hasrat LHDN ini nampaknya ingin mencontohi contoh yang tidak baik DS Najib yang mengadakan laman 1-Malaysia berbahasa Mandarin. Sejurus selepas itu, beliau ditekan supaya mengadakan laman berbahasa Tamil pula.

Jadi apakah pilihan kita apabila berharap kan pagar, tetapi pagar pula yang meratah padi?

Diterbitkan semula di sini sebuah artikel dari PURE SHIITE:-

Time to go “ROYAL” on Education Issues and For GAPENA to go fly a Teapot

Gapena gesa Putrajaya tidak hidupkan PPSMI
April 25, 2011
KUALA LUMPUR, 25 April — Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Gapena) membantah langkah kemungkinan Putrajaya memperkenalkan semula dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Mateamtik Dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dalam dua bahasa pengantara ekoran desakan pelbagai pihak.
Kerajaan mengumumkan dasar baru menggantikan PPSMI pertengahan tahun lalu.
Setiausaha Satu Gapena Prof Madya Datuk Zainal Abidin Borhan berkata pengumuman membolehkan PPSMI dalam dua bahasa pengantar sedikit sebanyak merupakan kemenangan politik kepad Persatuan Ibu Bapa Untuk Pendidikan Malaysia (Page).

Sehubungan itu soal beliau, apakah kepentingan rakyat terbanyak tidak merupakan kepentingan politik manakala kepentingan rakyat terbanyak tidak didahulukan.

“PPSMI kini mencetuskan polemik yang tidak kunjung selesai, malah menimbulkan reaksi yang pelbagai apabila Perdana Menteri menyebut di kalangan sahabat Facebook di Pulau Pinang bahawa kemungkinan kerajaan akan mengkaji cadangan PPSMI diajar di dalam dua bahasa pengantar,” kata beliau di ruangannya diterbit Utusan Malaysia hari ini.
Kata beliau, Page dan beberapa akhbar berbahasa Inggeris mula mencanangkan isu bilingualism untuk PPSMI sebagai jalan keluar terbaik, suatu situasi menang-menang, yang tidak semestinya terbaik.
Zainal berkata Persatuan Linguistik Malaysia bersama-sama 48 pertubuhan Melayu juga Gapena membantah sekeras-kerasnya akan cadangan berkenaan.
“Lulus jarum lulus kelindan, bermula dari PPSMI, maka akan ada pula cadangan untuk multilingualism di sekolah-sekolah,” katanya.
Zainal berkata, identiti nasional yang berteraskan kepada seluruh wadah dan wahana kebangsaan akan hancur luluh, diluluh-lantakkan oleh kepentingan kelompok minoriti.
“Bahasa sebagai simbol perjuangan kebangsaan, perpaduan kebangsaan yang berteraskan semangat kebangsaan tidak lagi mempunyai apa-apa makna. Ia akan terakam sebagai satu sejarah yang dikalahkan oleh kepentingan praktis dan material kehidupan manusia.
“Para pejuang bahasa sekeras-kerasnya menolak PPSMI tetapi tidak menolak peri pentingnya bahasa Inggeris. Mereka memikirkan kepentingan bangsa dan negara bukannya kepentingan sekelompok kecil elit dan kelas atasan,” katanya.
Zainal menambah, ditimbulkan persoalan ini bukannya para pejuang bahasa antikelas tetapi khuatir ada pihak yang akan mengguna isu ini dalam kerangka kepentingan politik.
Secara khususnya kata beliau, pembesaran kelas menengah Melayu disebabkan oleh pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan dan Dasar Pendidikan Kebangsaan.
“Semakin ramai kelas teknokrat, korporat dan birokrat Melayu adalah disebabkan kedua-dua dasar tersebut, walau pun dari segi jumlah kelas ini masih kecil berbanding kelas yang sepertinya di kalangan bukan Melayu,” katanya lagi.
Amat dikhuatirkan bahasa Inggeris menjadi bahasa pengucapan kelas birokrat, teknokrat dan korporat Melayu di bandar seperti Bukit Damansara dan kawasan-kawasan sepertinya berbanding majoriti rakyat di luar bandar yang terus berbahasa Melayu.
“Maka bahasa Inggeris untuk kelas atasan Melayu manakala bahasa Melayu untuk kelas bawahan Melayu,” katanya lagi.
Zainal juga berkata, seandainya isu PPSMI kembali dipolitikkan dan parti politik Melayu yang dominan seperti Umno sepi pula untuk memberikan reaksi, kemungkinan parti politik pembangkang Melayu lain akan mengutipnya mewadahi perjuangan politik mereka.
“Faktor jurang kebudayaan ini boleh dimanipulasi untuk kepentingan politik. Sekiranya agenda Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuhkan Bahasa Inggeris (MBMMBI) tidak direalisasi secara konkrit, maka masalah juga akan muncul.

Beliau menambah, daripada pengalaman di beberapa bahagian dunia bahasa boleh mencetuskan konflik dalaman sesuatu negara, tetapi adalah amat diharapkan isu PPSMI ini tidak terjerumus ke lembah konflik.

“Pihak pemerintah telah mengemukakan MBMMBI, maka pelaksanaannya perlu disegerakan dan tidak wajar PPSMI dikaji semula atau dilaksanakan dalam apa jua bentuk,” katanya.
Kata beliau, pendekatan dan kaedah yang ditetapkan oleh MBMMBI amat memadai untuk mempertingkatkan keterampilan berbahasa Inggeris di kalangan para pelajar sekolah.
“Kita tidak mahu ada kelompok yang terus mengasingkan diri dari kelompok majoriti. Pengasingan budaya melalui bahasa amat berbahaya.

Janganlah isu PPSMI diulang kembali untuk memusnahkan segala harapan untuk mencapai kemajuan, kesejahteraan, keamanan, masa depan rakyat terbanyak dan negara, maka berjiwa besarlah untuk mengutamakan kepentingan rakyat terbanyak,” katanya. Go here 

Tell me what is your position on the RAPING OF ARTICLE 152 AND THE NATIONAL LANGUAGE ACT by the Vernacular Schools?
Boleh? Takde hal ke pakcik?
Apekebenda lu nak claim lu represent “PARA PEJUANG BAHASA”…..
Yeah rite…..
Read here about the Real Movement in the 60’s

THE NATIONAL LANGUAGE ACTION FRONTThe formation of the NLAF in July 1964 by the Malay nationalists was a response to the Chinese language movement, which was seen by them as a challenge to the supreme status of Malay as the national language. It was also a response to the government‟s apparent lack of firm resolve on the language issue (Funston, 1980:65). The NLAF included members of UMNO, and it worked closely with PAS and Malay student activists (Mauzy, 1983:34). The NLAF was the main driving force of Malay linguistic nationalism throughout the 1960s. It was led by Syed Nasir Syed Ismail who was the Director of the Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) or the National Institute of Language and Literature from Jun 1957 to December 1968.

DBP was established in 1956 to oversee language corpus planning as well as to promote the wider use of Malay and the development of Malay literature. In 1960, Syed Nasir launched the Bulan Bahasa Kebangsaan or the National Language Month to promote the wider use of the national language. The success of the National Language Month prompted the Alliance government to announce that Malay could become the sole official language earlier than expected (Funston, 1980:64).

Syed Nasir was strongly against the Chinese language movement. He construed the movement as a purported challenge to the NLAF‟s effort to recognize Malay as the sole official language. On 12 November 1964, he took exception of the Chinese educationists for demanding their language to be accorded equal status as the Malay language (Jiao Zong Jiaoyu Yanjiu Zhongxin, 1984:57).

In a speech he delivered in Pontian, Johore on 12 September 1966, he accused the Chinese educationists of making racial demand to recognize Chinese as an official language. He maintained that the Malays would never accept such a demand. He further pointed out that the official language issue was a matter of national importance and should not be politicized by any quarters (Loot, 1996:51-52).

In December 1965, the NLAF passed several resolutions at its National Assembly, among which was to request the government to stipulate clearly in the Constitution that the sole national language and official language is Malay. But the resolutions of the NLAF were not well received by Tunku Abdul Rahman who had earlier supported the NLAF, but had by then distanced himself from the NLAF. He even labeled the NLAF leaders as extremists who might be using the language issue as an attempt to seize national power. Tunku was well aware that the NLAF was collaborating with PAS, UMNO‟s main political rival, and this was detrimental to the political interests of UMNO (Funston, 1980:65). Also, Syed Nasir was seen as someone who had political ambitions and was constantly engaged in building his own power base in the UMNO by exploiting the language issue (von Vorys, 1975:201). Meanwhile, Tunku‟s decision not to support the NLAF was also due the fact that the official language issue had become contentious as the Chinese educationists, led by Sim Mow Yu, had resurrected the Chinese language movement. Apparently, Tunku did not want himself to embroil in the official language issue in order to maintain his status as a supra-communal leader who had the interests of all ethnic groups in mind.

The setback faced by the NLAF did not stopped Syed Nasir from taking further actions to ensure that Malay was made the sole official language. In October 1966, he launched an attack on the MCA – the MCA had earlier demanded the wider use of Chinese for official purposes, though it had later dropped this demand.

He made a public issue of a signboard with Chinese characters outside the office of Bernard Lu, Political Secretary to the MCA President, Tan Siew Sin. He was fed up with the usual argument that signboards in other languages were mere translations of the national language as guidance to those who were not literate in the national language. Within a fortnight of his blatant attack on the MCA, Syed Nasir made a bold move by dispatching a confidential memorandum to the Prime Minister, the Deputy Prime Minister, all Cabinet Members, all State Chief Ministers and all members of the UMNO Executive Council reminding them of the constitutional commitment on the national language and the dire consequences of allowing the liberal use of Chinese for official purposes (von Vorys, 1975:203).

He maintained that the question of compromise did not arise as far as the official language was concerned. He argued that Malay becoming the national language and the official language was a logical fact and a right of the language. He alleged the Chinese for making excessive demand on the official language issue and queried their intention for making such a demand. He launched a personal attack on the Chinese for the lack of contentment despite their comfortable position in the country:

The position of the Chinese in this country is very comfortable. They are allowed to do business freely; they are allowed to collect property extensively; they are rich, they hold the country‟s economy without any disturbance. They had a heavenly life in this country compared to the Chinese in other places. What else do they want from the Malays? (vonVorys, 1975:204).

Syed Nasir‟s memorandum received the overwhelming support of radical young turks in the UMNO such as Dr Mahathir Mohamed, Dato Harun Haji Idris and Abdul Rahman Ya‟kub. Most UMNO members supported the main thrust of his memorandum, i.e., Malay must become the sole national language with no further concessions to other communities as it was constitutional and fair. But they questioned the wisdom of the timing and the selflessness of Syed Nasir‟s motive in dispatching the memorandum and left it to the UMNO central leadership to decide on the official language issue (von Vorys, 1975:205).

In addressing the official language issue, Tunku Abdul Rahman was particularly concerned with the vulnerable position of the MCA – the MCA had struggled to deal with the Chinese language movement. Thus, Tunku did not want the recognition of Malay as the sole official language to be seen by the Chinese as a Malay communal victory, as this would lead to their accusation that the MCA had sold out to the Malays (von Vorys, 1975:205). Subsequently, Tunku tried to appeal to the Chinese to be rational in dealing with the official language issue. In October 1966, while delivering a speech at the Penang Free School, he promised that if non-Malays adopted a reasonable stand on the official language issue, the government might even allow for the liberal use of other languages in official matters. Apparently,Tunku was referring to the liberal use of English and not Chinese or Tamil. He sees the continued use of English as essential for ensuring high educational standards and administrative efficiency (Funston, 1980:66).

This had become the guiding principle upon which the National Language Act was enacted despite the disapproval of the Malay nationalists. Meanwhile, without the support of the MCA, the Chinese language movement had failed to make any breakthrough. The National Language Act, which was passed by the Parliament on 3 March 1967, had made Malay the sole official language but allowed the continued use of English for official purposes.Clause 4 of the Act stipulates that the Yang Di-Pertuan Agong (His Majesty the King) may permit the continued use of the English language for such official purposes as may be deemed fit. It also stuck by Article 152 of the Federal Constitution with regard to the use of other languages (see Haris, 1983:298-300). It is clear that the enactment of the National Language Act could not satisfy both the Malay nationalists and the Chinese educationists. The Malays nationalists were particularly bitter that the Act had not fulfilled the constitutional promises with regard to the use of English for official purposes. Led by the NLAF, several demonstrations were held in Kuala Lumpur, the state capital, to denounce the Act (Haris, 1983:185).

As for the Chinese educationists, they were utterly disappointed that the Chinese language was not recognized as an official language of the country despite their incessant efforts for over a decade.

Now folks back to the issue of PPSMI
According to our National Language Act

Continued use of English may be permitted
4. The Yang di-Pertuan Agong may permit the continued use of the English language for such official purposes as may be deemed fit. Go here 

There is an interesting case that have proved that clause

KUALA LUMPUR, May 7 (Bernama) — Four students on Friday failed in their attempt to have the teaching of Mathematics and Science in English since 2003 be declared null and void when the High Court rejected their application.

Judge Datuk Mohd Zawawi Salleh dismissed with costs their applications after hearing explanations from both sides in chambers. Lawyer Mohamed Hanipa Maidin represented the four students during the proceeding while Senior Federal Counsel Suzana Atan appeared for the government.Suzana when met by reporters said the judge decided that the two circulars on the teaching and learning of Mathematics and Science (PPSMI) in national schools and national-type (Chinese and Tamil) schools did not contradict Article 152 of the Federal Constitution.

She said Article 152 provided for Bahasa Melayu (Malay language) to be the national language while it remained the medium of instruction in schools.

The four students had filed their applications on Jan 21, 2006. Mohammad Syawwaal Mohammad Nizar who was then a Year Four pupil, made his application through his father, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, an engineer and the former Perak Menteri Besar. The others were Form Three students, Mohammad Fadzil Nor Mohd. Rosni and Nur Najihah Muhaimin, and Syazaira Arham Yahya Ariff, a Form Four student, who also made their applications through their fathers.

The four named the Malaysian government as the respondent.

In their writ of summons, the applicants had, among others, claimed that their right to learn the two subjects in the national language had been denied with the implementation of the PPSMI policy.

In regard to this, they asked that the court order the respondent to revert to the teaching of the two subjects in the national language as provided in the Federal Constitution.

They also applied for a declaration that the respondent had no power to implement the PPSMI policy as contained in the circular dated Nov 27, 2002 Mohamed Hanipa said he would appeal against the court’s decision.
— BERNAMA Go here

Ask yourself ….

Would the Court have ruled the same if these students were from Vernacular Schools?

Anyway folks monkey thinks its Royal Rumble Time!

Since sikit2 mau jual royal commission aku pun nak mintak sebijik Royal Commission

I CALL FOR THE SET UP OF A ROYAL COMMISSION ON NATIONAL EDUCATION


THE BASIC TERM OF REFERENCES IS CAPTURED IN OUR MEMORANDUM TO THE MINISTER OF EDUCATION


WE CANNOT TRUST THE GOVERNMENT OR ANY OF THE POLITICAL PARTIES OR THEIR REPRESENTATIVES ANYMORE TO DEAL WITH THIS ISSUE.


THE ULTIMATE GUARDIAN NEEDS TO INTERVENE


UPDATE:

Mandarin translation turned off at IRB website
BERNAMA Monday, April 25th, 2011 19:29:00
KUALA LUMPUR: The Inland Revenue Board or Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia (LHDNM) today clarified that its official website is in the Bahasa Malaysia and English languages only and it has started work on a full Mandarin version website.
“The Mandarin version web is still not available at this point in time,” the tax department said in a statement today.
However, the translated version of the income tax submission Form B or BE in PDF could be viewed in the Bahasa Malaysia website, IRB said, adding that taxpayers would have to fill in the official return form in Bahasa Malaysia.
Considering the large amount of requests for the web to be in Mandarin, the income tax department has been facilitating this by just turning the direct translation by Google with a disclaimer, it said.
The IRB also announced that the Google auto-translation has been switched off from this morning.
In the disclaimer, the IRB says that it is not liable for any loss or damage caused by the usage of any information obtained from the direct translation provided by Google.more here
So macam mana Pejuang -Pejuang Bahasa?

Lu sleeping at the Switch ka?

Is IRB not contravening Article 152 by planning to have its Website in Mandarin?





Pencerobohan Bahasa Oleh Pemimpin

8 04 2011

Walaupun artikel ini menjurus kepada perbincangan mengenai bahasa yang digunakan dalam PPSMI di mana penulis artikel memberi sokongan kepada penggunaan bahasa Melayu daripada bahasa Inggeris, fakta-fakta yang menonjol daripada penulisan untuk dibuat kesimpulan adalah:-

1. Bahasa membentuk dan mengekalkkan jati diri nasional

2. SATU bahasa adalah penting.

3. Bahasa menyatupadukan rakyat sesebuah negara.

Walaupun demikian, kerajaan pimpinan DS Najib dan Menteri Pelajarannya, TS Muhyidin Yassin, nampaknya semakin menggalakkan percambahan sekolah-sekolah haram vernakular di negara ini serta beria-ria mendokong penggunaan bahasa rasmi negara China Komunis (Mandarin). Bukan sahaja ini merupakan satu PENCEROBOHAN BAHASA yang menggugat jati diri nasional, malah, perbuatan seperti ini adalah perbuatan JENAYAH yang mencabuli Keluhuran Perlembagaan (iaitu salahsatu daripada prinsip Rukun Negara ini) apabila ianya melanggar peruntukan Artikel 152 Perlembagaan Persekutuan dan juga Akta Bahasa.

Kesan yang boleh dilihat dari perbuatan JENAYAH ini, di antaranya adalah ianya akan:-

  • MENGHALANG proses perpaduan
  • MENGHAPUSKAN semangat patriotik terhadap negara
  • MELUNTURKAN serta kan menjadikan bahasa Melayu semakin lemah
  • MENJEJASKAN proses pembentukan dan pengekalan jati diri nasional

Adalah jelas konsep 1-Malaysia yang dibawa oleh DS Najib itu sebenarnya tidak “1” kerana konsep tersebut menekankan serta menganjurkan kepelbagaian, sekurang-kurangnya dari segi penggunaan bahasa. TS Muhyiddin selaku Menteri Pelajaran pula akan merosakkan pembentukan jati diri anak-anak bangsa kerana beliau hanya menurut saja kemahuan DS Najib yang selama ini sememang begitu tegar membela dan mendokong pendidikan vernakular cina di negara ini.

Sedarkah DS Najib dan TS Muhyiddin bahawa mereka sedang melakukan perbuatan JENAYAH terhadap bangsa dan negara dengan mencabuli Rukun Negara dan Perlembagaan Persekutuan begini rupa?

Memetik tulisan VOICES AROUND:-

“Saranan supaya patuh, hormati dan laksanakan Rukun dan Perlembagaan Negara MALAYSIA ini adalah KHAS TERTUJU KEPADA NAJIB dan barisannya yang sewenang-wenangnya mencabuli undang-undang tertinggi negara ini (Najib yang kemaruk gila kepada vernakular cina, contohnya).Mana-mana artikel Perlembagaan yang dicabuli adalah juga merupakan suatu TINDAKAN JENAYAH.”

** sila klik DI SINI untuk pautan asal artikel di bawah.

Pencerobohan bahasa gugat jati diri nasional — Teo Kok Seong

March 16, 2011

16 MAC — Dalam Malaysia cuba membentuk dan mengekalkan jati diri nasional, sudah tentu bahasa mempunyai peranan. Untuk ini, pengetahuan dan penguasaan terhadap satu bahasa yang dikongsi bersama adalah penting.

Menerusi penggunaan bahasa sebegini di seluruh pelosok negara, perpaduan bulat dalam kalangan rakyat boleh dicapai. Ini dapat dilakukan antaranya melalui jati diri nasional yang dimiliki semua lapisan dan sektor rakyat selepas dipupuk melalui penggunaan satu bahasa yang dituturkan serta difahami bersama.

Sebaliknya, penggunaan pelbagai bahasa, lebih-lebih lagi untuk tujuan rasmi dalam majlis formal, termasuk pendidikan, dilihat sebagai menghalang proses perpaduan yang ingin dipupuk, selain merintangi proses pembentukan jati diri nasional yang dihasratkan.

Berdasarkan ideologi nasionalisme bahasa, promosi hanya satu bahasa untuk tujuan nasionalistik, iaitu penyatupaduan dan wahana komunikasi rasmi negara, khususnya dalam sistem pendidikan negara, didapati berjaya membentuk dan mengekalkan jati diri nasional.

Pemilihan hanya satu bahasa untuk membentuk jati diri nasional walaupun di dalam negara yang terdiri daripada pelbagai kumpulan etnik yang diamalkan di merata tempat, baik di Asia mahu di Barat memang terbukti kejayaannya.

Dalam konteks ini, penggunaan bahasa Melayu yang didapati amat berkesan untuk menonjolkan jati diri nasional, bukan saja perlu diteruskan. Malah, ia perlu dipertingkat dari semasa ke semasa supaya keutuhan bentuk dan amalan berbahasa Melayu dapat sentiasa dipelihara.

Sehubungan ini, tindakan memperkenal semula penggunaan bahasa penjajah yang walaupun kini adalah bahasa perhubungan dunia dengan nilai pragmatik yang amat tinggi, lebih-lebih lagi dalam kapasitinya semacam bahasa rasmi negara adalah langkah ke belakang dari segi nasionalisme budaya. Nasionalisme budaya amat mementingkan warisan budaya dan bahasa pribumi sendiri.

Nasionalisme budaya menegaskan peri pentingnya sebuah komuniti politik yang merdeka, mengamalkan resam dan tertib yang sama, selain memiliki idealisme sosial yang sama, daripada budaya dan bahasa sendiri.

Justeru orientasinya yang sebegini, nasionalisme budaya juga dikenali sebagai nasionalisme jati diri. Dengan ini, nasionalisme budaya ataupun jati diri ini mengutamakan kesatuan serta kualiti kehidupan rakyat yang diasaskan sepenuhnya kepada warisan budaya dan bahasa negara berkenaan.

Untuk sesebuah komuniti politik terus menjadi perkasa dan bersatu padu, semua ahli di dalamnya perlu bukan saja memiliki nilai asas yang sama mengenai budaya dan bahasa negara, tetapi berkongsinya supaya ia dapat dikekalkan dengan lebih baik lagi.

Ini penting bukan saja untuk memelihara, tetapi memperkasa satu bentuk kelainan budaya atau jati diri nasional yang didapati tidak sama dengan yang dipamerkan komuniti politik lain.

Kelainan atau jati diri inilah yang mendorong komuniti berkenaan untuk terus maju dan membandingkan segala kemajuan yang dicapainya itu dengan yang dijangkau komuniti lain. Dalam hal ini, semua kemajuan itu diasaskan sepenuhnya kepada nilai, simbol, sejarah, aspirasi dan tradisinya sendiri.

Sehubungan ini, tindakan Malaysia pada 2003 untuk menggunakan kembali bahasa Inggeris, khususnya di sekolah bagi mengajar sains dan matematik melalui Dasar PPSMI, selepas bahasa Melayu berjaya digunakan sebagai bahasa ilmu untuk beberapa tempoh lamanya adalah keputusan yang kurang bijak. Tindakan ini boleh memberi banyak implikasi buruk kepada bahasa Melayu, khususnya sikap negatif terhadapnya.

Antaranya kedudukan bahasa Melayu dilihat lemah sebagai bahasa negara, lebih-lebih lagi dalam kapasitinya sebagai bahasa rasmi negara, sehingga perlu digantikan dengan bahasa lain yang lebih berprestij.

Lebih mudarat lagi ialah tindakan seperti ini menjejaskan proses pembentukan dan pengekalan jati diri nasional yang tidak selalunya mudah dan lancar dalam sebuah negara pelbagai etnik yang mengamalkan pelbagai budaya pula.

Walaupun tindakan ini ditarik balik, manakala pengajaran dan pembelajaran dua mata pelajaran ini dikendalikan seperti sedia kala dengan menggunakan bahasa Melayu semula selaku bahasa pengantar utama, kesannya dalam bentuk persepsi bahawa bahasa Melayu tidak mampu menjadi bahasa ilmu sepenuhnya, akan terus tinggal dalam minda sesetengah pihak di negara ini untuk satu tempoh yang lama.

Kesan ini yang terbaru dapat dilihat pada ucap utama pada satu forum yang berjudul “Past Wisdom for Future Direction”. Pemidatonya menyelar mereka yang menentang Dasar PPSMI dengan mengatakan penggunaan bahasa Inggeris semula itu, tidak sekali-kali bersifat tidak patriotik.

Beliau juga menyentuh peri pentingnya bahasa Inggeris pada zaman globalisasi ini dan memberi amaran Malaysia akan ketinggalan jika ia terus enggan menggunakan bahasa Inggeris dalam bidang pendidikan berkenaan.

Tuntutan kepenggunaan terhadap bahasa Inggeris yang begitu tinggi ketika ini tidak dapat disangkal. Namun, adakah itu kaedahnya untuk rakyat Malaysia menguasai lingua franca dunia serta bahasa ibunda sains dan teknologi itu?

Dalam hal ini, bukan saja impak terhadap jati diri linguistik rakyat, tetapi kejayaan bahasa Melayu memajukan bangsa dan negara Malaysia, selain menyatupadukan rakyat yang berasal daripada pelbagai etnik perlu diambil kira dengan serius.

Sudah pasti kita mempunyai pilihan lebih bijak sifatnya untuk tujuan integrasi yang lebih banyak dengan pasaran antarabangsa yang mementingkan penggunaan bahasa Inggeris. Dasar Memartabatkan Bahasa Melayu dan Memperkukuh Bahasa Inggeris (MBM-MBI) yang menggantikan Dasar PPSMI, adalah respons bestari bagi menyahut tuntutan tinggi untuk menguasai bahasa Inggeris.

Dalam keghairahan mengembalikan bahasa Inggeris dalam sistem pendidikan negara sebagai antara bahasa pengantarnya, ada sesetengah pihak daripada kalangan etnik Melayu sendiri mengesyorkan bahasa dunia itu dijadikan alat pemersatu bangsa Malaysia. Bahasa Inggeris bersifat neutral etnik di negara ini yakni ia bukan bahasa leluhur mana-mana kumpulan utama di Malaysia.

Hasrat menggunakan bahasa Inggeris untuk tujuan kemajuan bangsa dan negara melalui Dasar PPSMI, walaupun adalah satu penyelewengan dalam pembentukan dan pengekalan jati diri nasional, sebetulnya adalah lebih mulia daripada hasrat menggunakan bahasa Inggeris untuk tujuan pemersatuan sosial di Malaysia.

Dalam konteks begini, ia sesungguhnya adalah satu pencerobohan yang amat hina sifatnya terhadap jati diri nasional yang sudah, sedang dan akan terus dibentuk dan dikekalkan di negara ini. — Berita Harian

* Teo Kok Seong ialah Timbalan Pengarah Institut Alam dan Ketamadunan Melayu (ATMA) Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)